فوق تخصص مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگرچه نتایج مطالعات حکایت از تاثیر دگزامتازون بر درمان بیماران حاد کرونایی دارد اما نباید این دارو خودسرانه مصرف شود چراکه می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد.
فوق تخصص مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگرچه نتایج مطالعات حکایت از تاثیر دگزامتازون بر درمان بیماران حاد کرونایی دارد اما نباید این دارو خودسرانه مصرف شود چراکه می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۶۹۶۳۲

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، دکتر سیدمحمدرضا هاشمیان درباره اثربخشی مصرف داروهای ضد التهاب و به ویژه دگزامتازون در مبتلایان به کووید ۱۹ اظهار داشت: به طورکلی برای بیمارانی که در بخش های مراقبت های ویژه بستری و تحت درمان قرار می گیرند سه آیتم استفاده از داروهای ضد ویروس و ضد التهاب، ویتامین ها و اکسیژن درمانی به صورت بسیار پیشرفته در دستور کار است.

وی افزود: مطالعاتی که درباره اثربخشی دگزامتازون انجام شده بیانگر این مهم است که استفاده از این داروها وضعیت بیماران بستری دچار سندرم حاد تنفسی در بخشهای مراقبت های ویژه را بهبود بخشیده و به میزان قابل توجهی می تواند از وخامت حال بیماران بکاهد.

فوق تخصص مراقبت های ویژه دانشگاه تاکید کرد: دگزامتازون در درمان بیماران سرپایی کرونایی و افرادی که در منزل درمان می شوند، بی تاثیر بوده و حتی می تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: به طور کلی این دارو تنها برای بیماران بستری و دارای شرایط حاد کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه تجویز می شود.

وی درباره ارایه آخرین مطالعاتی که در کشور انگلیس درباره درمان بیماری سندرم حاد تنفسی صورت گرفته توضیح داد: آخرین نتایج این تحقیقات بیانگر این مهم است که دگزامتازون علاوه بر دسترسی آسان و قیمت پایین اثر بخشی لازم را در مبتلایان به بیماری های حاد تنفسی دارد.

این پزشک فوق تخصص مراقبت های ویژه با بیان این که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی دگزامتازون در بیماران مبتلا به کرونا تعداد مرگ و میر را کاهش داده است، هشدار داد: این نتایج به این معنی نیست که مردم با شنیدن این اخبار نسبت به خریداری دارو و مصرف خودسرانه آن اقدام کنند چرا که عملی نادرست است و می تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

هاشمیان یادآور شد: اثربخشی داروها صرفا بحث علمی است و به این معنی نیست که مردم این داروها را خود سرانه تهیه کنند چرا که این موارد باید در مسیر های درمانی و بیمارستانی طی شود و حتی در بیمارستانها نیز استفاده از این دارو ها طبقه بندی شده اند.

فوق تخصص مراقبت های ویژه گفت: هر دارویی عوارض خاص خود را دارد و دگزا متازون هم از این قاعده مستثنی نیستند این داروها می توانند مشکلات گوارشی، تورم، مشکلات قلبی یا دردهای قفسه سینه را ایجاد کنند.

به گفته این استاد دانشگاه بیماری سندرم حاد تنفسی در بدترین شرایط می تواند ۴۵ درصد و در بهترین شرایط حدود ۳۰ درصد مرگ و میر را بدنبال داشته باشد.

هاشمیان با بیان این که بیماری سندرم حاد تنفسی درمان قطعی ندارد توضیح داد: مطالعات فراوانی برای کاهش نرخ مرگ و میر و عوارض ناشی از این بیماری در دنیا در حال انجام است به شکلی که این بیماری توسط محققان به دو سطح یک و دو تقسیم شده است.

فوق تخصص مراقبت های ویژه دانشگاه از اجرای دستورالعمل های تشخیصی و درمانی همگام با آخرین تحقیقات به روز دنیا در بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد و خاطرنشان کرد: بیمارانی که دچار سندرم حاد تنفسی در مراحل پیشرفته تر هستند با پیشرفته ترین پروتکل های جهانی و آخرین مطالعات درمان می شوند.

هاشمیان در بخش دیگری درباره روش های درمان سندرم حاد تنفسی نیز توضیح داد: تهویه مکانیکی، دستگاه و اکسیژن درمانی از جمله روش های کمک درمانی در این بیماران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها