هیچ جادویی برای مراقبت صحیح از گیاهان خانگی وجود ندارد، تنها کافی است چند قانون ساده را رعایت کنید.
هیچ جادویی برای مراقبت صحیح از گیاهان خانگی وجود ندارد، تنها کافی است چند قانون ساده را رعایت کنید.
کد خبر: ۱۲۶۹۵۴۹

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، خانه بدون گیاه را تصور کنید، سرد و کم انرژی حالا گیاهان را در گوشه کنار آن بچینید، تفاوت را می‌توان حس کرد.

مطالعات نشان داده است وجود گل و گیاه در محیط زندگی، بهره‌وری را بالا می‌برد و استرس و فشار را در افراد کاهش می‌دهد.

پس پیشنهاد می‌کنیم به خاطر نگرانی از چگونگی نگهداری از گیاهان، خود را از این نعمت زیبا بی‌نصیب نکنید، فقط چند اصل ساده را بیاموزید.

۱- پک وسایل کاشت خود را آماده کنید

اگر نگران آلوده شدن دست‌ها، گیر کردن خاک میان انگشتان و زیر ناخن‌هایتان هستید، یک جفت دستکش زیبا تهیه کنید که محکم و راحت باشد.

ابزاری که به آن نیاز دارید یک قیچی تیز باغبانی است تا بتوانید برای پیرایش ریشه و هرس از آن استفاده کنید. قیچی را بعد از استفاده تمیز و خشک کنید تا خیلی زود کند یا خراب نشود.

برای اسپری کردن آب بر روی گیاهان نیاز به یک قوطی اسپری آب دارید. می‌توانید به جای خرید آن، از ظرف اسپری دور ریختنی مانند شیشه پاک کن استفاده کنید. حتما به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف، آن را به خوبی بشویید.

به یک پیمانه یا وسیله برای افزودن خاک به گلدان‌ها نیز احتیاج دارید. این هم می‌تواند یکی از وسایل دورریختنی خانه شما باشد.

۲- خانه جدید برای گیاه تهیه کنید

ایده خوبی است که بتوانید گلدان گیاهانی را که چند ماهی است به خانه آورده‌اید، عوض کنید. به خصوص اگر در ظرف‌های پلاستیکی قرار دارند چراکه گیاهان، گلدان‌های پلاستیکی را دوست ندارند. بهتر است گلدان گیاهان سالی یک بار تعویض شود.

اگر تمایل به بزرگ‌تر شدن و رشد بیشتر گیاه دارید، حتما به آن فضای بیشتری اختصاص دهید. افزایش پنج سانتی‌متری به قطر گلدان جدید در هر سال، طبیعی است اما اگر واقعاً بخواهید رشد را تقویت کنید، می‌توانید به گیاه خود فضای بیشتری بدهید.

اگر آب به مقدار زیادی در گلدان باقی بماند، ریشه گل‌ها و گیاهان خفه می‌شود و گیاه شما کم کم شادابی خود را از دست داده و ممکن است از بین برود.

همانطور که آب ندادن باعث مرگ گیاه می‌شود، آبیاری زیاد هم باعث از بین رفتن آن خواهد شد. پس حتما یک لایه زهکشی حسابی برای خاک گلدان‌ انجام دهید.

زهکشی خاک یعنی اینکه شرایطی را برای خاک گیاه فراهم کنید که آب اضافی درون خاک باقی نماند.

به خاطر داشته باشید که هر چقدر زهکشی خاک بهتر باشد آب اضافه سریع‌تر از زیر گلدان خارج می‌شود.

برای این کار لازم است به خاک کمی برگ، ماسه یا کمپوست اضافه کنید تا اجازه سفت شدن به خاک را ندهند.

۳- نشانه‌ها را جدی بگیرید

چند نکته کلی وجود دارد که می‌توانید برای رشد گیاهان در خانه خود از آنها استفاده کنید.

به برگ‌ها نگاه کنید: گیاهان برگ‌دار تمایل به خیس ماندن دارند، در حالی که گیاهان دارای سازه‌های ضخیم‌تر، سفت و سخت از جمله کاکتوس‌ها، گیاهان مار و گیاهانی که دارای ساقه‌های چوبی هستند، به آب کمتری نیاز دارند.

نگذارید گیاه غرق آب باشد: هیچ گیاهی دوست ندارد در آب بنشیند. اگر آب داخل گلدان به سینی زهکشی (زیرگلدانی) می‌رود و بیشتر از یک روز باقی می‌ماند، آن را دور بریزید.

اندازه را در نظر بگیرید: گلدان‌های کوچک‌تر معمولاً باید بیشتر آبیاری شوند. اما بسیاری از مردم، گلدان‌های بزرگ‌تر را غرق آب می‌کنند و تصور دارند که برای اشباع هر سانتی متر از خاک، آب نیاز دارند. یک قانون کلی می‌گوید، هر گیاه نیاز به آب به اندازه یک سوم حجم گلدان دارد.

به علائم توجه کنید: خاک گلدان بوی نامطبوعی نداشته باشد، خاک هرگز خشک نشود، حشرات کوچک روی سطح خاک وجود نداشته باشند، برگ‌های زیرین گیاه زرد نشوند، روی برگ یا گلدان قارچ دیده نشود. در صورت دیدن هر یک از آنها، به دنبال رفع مشکل باشید.

۴- نیاز گیاه به نور را رمزگشایی کنید

چیزی به عنوان گیاه بی‌نیاز از نور وجود ندارد. اگر نمی‌دانید که گیاه‌تان را کجا بگذارید، آنرا کنار پنجره قرار دهید. نور ماده غذایی اصلی گیاهان است. گیاهان به معنای واقعی کلمه به نور خورشید احتیاج دارند اما درصد آن در گیاهان مختلف متفاوت است. اگر از میزان نیاز گیاه‌تان به نور با خبر هستید، این دسته‌بندی را رعایت کنید.

کم نور: گیاه را در چند متری از یک پنجره شرقی یا شمالی یا در داخل اتاقی که دارای پنجره جنوبی یا غربی است قرار دهید.

نور متوسط: آن را در کنار یک پنجره شرقی یا شمالی قرار دهید که هر روز حداقل چند ساعت نور مستقیم دریافت کند.

نور زیاد: آن را در محلی قرار دهید که به مدت شش ساعت یا بیشتر در معرض مستقیم قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها