دستگاه ضدعفونی کننده دست و اشیاء با روش ترکیبی پلاسما فرابنفش، توسط پژوهشگران دانشگاه گیلان و با هدف کمک به مدافعان سلامت کشور و در نظر گرفتن قدرت خرید عموم مردم کشور طراحی و ساخته شد.
کد خبر: ۱۲۶۹۱۶۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، این دستگاه استریل کننده مدرن، کم‌مصرف و قابل حمل است و به منظور پیشگیری در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها بویژه ویروس کرونا معرفی می‌شود.

اساس عملکرد این دستگاه بر پایه روش ترکیبی پلاسمای غیرحرارتی – تابش فرابنفش است که بخش پلاسمایی آن بر پایه تخلیه الکتریکی هوا عمل می‌کند و نیازی به کپسول‌های گاز رایج جهت تولید پلاسما نخواهد بود. در واقع این دستگاه علاوه بر ایجاد تابش فرابنفش در باند UVC (که منطقه‌ای بسیار بهینه برای میکروب‌کشی و ویروس‌زدایی توسط اشعه فرابنفش است)، به تولید یک باران شهابی ذرات سرد (حاوی ذرات باردار و برانگیخته، ازن) در محل نازل پلاسمایی دستگاه می‌پردازد، بدون آنکه هیچ‌گونه آسیب حرارتی به نمونه مورد نظر بزند.

از مزایای این دستگاه می‌توان به ویروس‌زدایی و باکتری‌زدایی با روش خشک و غیرحرارتی و بدون نیاز به مواد شیمیایی مانند الکل، عدم استفاده از آب برای شستشو، عدم ایجاد طعم و بوی شیمیایی در مواد خوراکی، کوچک، کم مصرف و قابل حمل و مناسب برای محیط های اداری و خانگی و دوستدار محیط زیست اشاره کرد.
بر اساس اعلام وزارت علوم، فاز طراحی و ساخت دستگاه، توسط علی دژپور دانشجوی دکتری فیزیک، مریم نیل کار دانشجوی دکتری فیزیک و دکتر ساعد جعفری عضو هیئت علمی گروه فیزیک- دانشیار فیزیک پلاسمای دانشگاه گیلان انجام شده است و فرایند اخذ تاییدیه‌های فنی و بهداشتی و نیز ثبت اختراع آن در حال پیگیری است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها