کد خبر: ۱۲۶۸۸۸۵

ما به عنوان کشوری که مناسبات امنیت ملی ما در عراق آسیب دیده است و بسیاری از پرونده های مربوط به ظلم و جنایت های آمریکایی بر علیه ایرانیان در جغرافیای عراق باز است نمی توانیم نسبت به مفاد این قرارداد بی تفاوت باشیم. بزرگترین جنایت آمریکا در سال گذشته رخ داد. شهید سلیمانی و یاران او به شهادت رسیدند.
 
علاوه بر آن ما در مجلس هشتم قانونی مبنی بر الزام دولت به پیگیری حقوق ایرانیان در کشورهای اشغال شده تصویب کرده ایم. ایران به دعوت عراق در این کشور حضور دارد. این حضور فقط اقتصادی نیست بلکه حضوری نظامی برای مبارزه با تروریست بود. و سابقه اقدامات آمریکا بر علیه نیروها و شهروندان ایرانی موضوع جدیدی نیست. از این رو هر گونه توافق منعقده بین عراق و آمریکا می تواند اظهار نظر ایران را از طریق دولت عراق به همراه داشته باشد. آمریکا امروز در عراق مشغول به نصب تجهیزاتی است که به معنی جنگ با ایران است. استقرار موشک های پاتریوت در عراق و تجهیز پایگاههای نظامی بر خلاف توافق سال 2011 میلادی با عراق بود. برخلاف دولت افغانستان عراقی ها حاضر نشدند با آمریکا زیر بار معاهده کاپیتالاسیون بروند.
 
دولت باراک اوباما اعلام کرد به طور کامل از عراق خارج خواهد شد. این خروج نظامی بود چون همزمان شرکتی آمریکایی وارد قرارداد استخراج نفت شد تا بهره اقتصادی خروج آمریکا حفظ شود. ولی آمریکایی ها به بهانه داعش مجددا وارد خاک عراق شدند. این حضور خلاف قوانین عراق است. مجلس عراق قانونی مبنی بر الزام دولت به اخراج آمریکایی ها از عراق را تصویب کرده است. در شرایط فعلی ترامپ در حالی وارد توافق با عراق شده است که انتخابات آمریکا نزدیک است. دولت آمریکا و دیوان عالی کیفری اخیرا وارد چالشی شده است. 
 
طبق اساسنامه این دیوان سیاستمداران و نظامیان دنیا در قبال تضییع حقوق شهروندان خود و شهروندان دیگر کشور ها و جنایات بر علیه انسان ها مصون نیستند. و مصونیتی که به اسم حاکمیت ملی قید شده در منشور ملل متحد ایجاد شده بود مورد توجه نیست و امروز شاهد پیگرد نظامیان و حاکمیت ها هستیم. بنابراین ترامپ تحت فشار های بین المللی و داخلی است و سعی در مدیریت خروج آمریکا از عراق دارد. ولی به نظر ما در این خروج باید معاهده کشور همسایه همچون معاهده های مربوط به کشور خودمان ارزیابی شود. اگر این خروج به عدم حضور موشک های پاتریوت و سایر تسلیحات نظامی منجر نشود یعنی رفع شدن مشکلات عراق و آمریکا و ایجاد تهدید بر علیه جمهوری اسلامی ایران که به نظر می اید باید مورد توجه دولت و وزارت امور خارجه باشد.
 
ما با عراق مناسباتی داریم که پیش بینی شده است. مناسبات اقتصادی ما و این کشور تا افق 1404 به بیش از 30 میلیارد دلار برسد این ها مواردی است که وجود دارد. وقتی خون شهیدان ما در عراق بر زمین ریخته شده است مسئولیت رایزنی وجود دارد و نباید معاهده ای در عراق بسته شود که موقعیت ایران در عراق را تضعیف کند. مقررات داخلی عراق و مناسبات این کشور با ایران این الزام را ایجاد می کند که تهدید ایران از خاک این کشور برچیده شود. در غیر این صورت اگر توافقنامه به گونه ای باشد که تهدید را بر علیه ایران حفظ کند باید بدون تعارف تمام مناسبات خود با عراق را با دید منافع ملی پیگیری کنیم. من امیدوارم کار به آنجا نرسد در غیر این صورت ریز بدهکاری های عراق به ایران محاسبه خواهد شد.

حشمت الله فلاحت پیشه، رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها