به دنبال قتل جرج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی در شهر مینیاپولیس آمریکا بوسیله پلیس، بار دیگر آتش زیر خاکستر اعتراضات علیه خشونت و نژاد پرستی در ایالات متحده سربرآورد و چندین ایالت آمریکا را در برگرفت. این رخداد در شرایطی که تنها چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باقی مانده شرایط پیروزی مجدد دونالد ترامپ را تحت تاثیر قرار داد.
کد خبر: ۱۲۶۷۹۵۳
شاید تا چند ماه پیش ترامپ با خیالی آسوده به موفقیت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اش می اندیشید و پیروزی ساده ای را تصور می کرد.اما وقوع اتفاقاتی پشت سر هم اوضاع را تغییر داد و نگرانی ترامپ و تیم همراهش را به ارمغان آورد. نگرانی که با رفتارهای هیجانی ترامپ کاملا مشهود است.

شیوع کرونا در آمریکا و تبعات اقتصادی ناشی از آن یکی پس از دیگری دستاوردهای اقتصادی دولت ترامپ را بر باد داد. تعدیل نیرو، کاهش رشد اقتصادی، اخراج نیروهای کار و تعطیلی بسیاری از مشاغل بخش عمده ای از شعارهای موفقیت اقتصادی ترامپ در چند سال گذشته را متزلزل ساخت. بیش از 40 میلیون آمریکایی درخواست حمایت از بیکاری خود را ثبت کردند. اقتصاد آمریکا تعطیل شد. صف های طولانی دریافت غذا شکل گرفت. مشکلات موجود در سیستم بهداشتی و پزشکی، فقدان نظام سلامت اصولی، شرایط کاری نابرابر و ناعادلانه، کمبود امکانات پزشکی و بهداشتی و عدم توانایی دولت در مدیریت توزیع امکانات، موج گسترده بیماری و تعداد بالای مبتلایان و فوت شدگان را باعث شد. به گونه ای که اینک آمریکا در صدر مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کرونا قرار گرفته است.

در بحبوحه بحران کرونا، درگیری های ترامپ با چین و وارد کردن انواع اتهام ها درخصوص منشا این ویروس و نقش دولت چین در این زمینه، درگیری با سازمان بهداشت جهانی و خروج آمریکا از آن سازمان و درگیری ترامپ با توئیتر باعث شد تا تمرکز رییس جمهور آمریکا مصروف مسایلی شود که عملا کمکی به مدیریت شرایط موجود آمریکا نمی کند.

اختلافات ترامپ با توئیتر بعد از آن آغاز شد که این شبکه اجتماعی در اقدامی بی سابقه، زیر دو توئیت ترامپ درباره برگزاری انتخابات  از طریق پست در ایالت کالیفرنیا، برچسب صحت سنجی قرار داد و ترامپ را به مطرح کردن ادعاعای بی اساس متهم کرد. ترامپ گفته بود که برگزاری انتخابات از طریق پست منجر به تقلب گسترده در انتخابات خواهد شد. اما توئیتر این ادعا را بی اساس خواند. ترامپ از این امر بسیار خشمگین شد و با هدف محدود کردن اختیارات شبکه های اجتماعی، فرمان اجرایی جدیدی صادر کرد.

در ابتدا تصور می شد که توئیتر به طور محدود با برخی توئیت های ترامپ مقابله کرده است. اما حالا بعد از اقدام توئیتر در مخفی کردن تهدیدات ترامپ علیه معترضان مینیاپولیس معلوم شد که این شبکه اجتماعی برای مقابله با برخی توئیت های ترامپ مصمم است.

و سرانجام کشته شدن سیاه پوستی به دست پلیس آمریکا موج جدیدی از ناآرامی و آشوب های خیابانی را به دنبال داشت تا چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری مشکل جدیدی بر مشکلات ترامپ افزوده شود. با وجود اخراج و بازداشت افسر خاطی، اعتراضات فروکش نکرد و اینک به چند ایالت آمریکا، از جمله واشنگتن نیز سرایت کرده است. در پی نزدیک شدن معترضان به مقر ریاست جمهوری، کاخ سفید تعطیل شد.

معترضان به تبعیض نژادی و بدرفتاری پلیس با سیاه پوستان اعتراض کردند. اعتراضات در شهر مینیاپولیس با آشوب و تخریب اموال عمومی همراه شد. علی رغم وضع مقررات منع آمد و شد معترضان در خیابانها به اعتراضات خود ادامه دادند. در واقع اعتراضات این چنینی ریشه دیرینه ای داشته و به سابقه تبعیض نژادی و بدرفتاری سفید پوستان با سیاه پوستان آمریکایی باز می گردد.

در برخورد با اعتراضات، دونالد ترامپ در توئیتی هیجانی معترضان مینیاپولیس را اراذل و اوباش خواند و تهدید به استفاده از ارتش و حتی شلیک به آنها کرد. توئیتر این توئیت را مصداق ترویج خشونت دانست، ولی از حذف آن امتناع کرد.

تظاهرات مینیاپولیس و گسترش آن به چند ایالت در شرایطی اتفاق افتاد که تلاش نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه برای جذب آرای سیاه پوستان شدت گرفته است.چند روز پیش، جو بایدن اظهارنظری کرد که به نفع ترامپ تمام شد. بایدن گفته بود سیاه پوستانی که به ترامپ رای دهند، سیاه پوست نیستند. ترامپ و جمهوری خواهان فورا از این عبارت بایدن بهره برداری کردند. این موضوع عذرخواهی بایدن را به دنبال داشت. اما با شعله ور شدن اعتراضات مینیاپولیس بار دیگر رابطه ترامپ و سیاه پوستان تحت الشعاع قرار گرفت. واکنش های هیجانی ترامپ رابطه او با سیاهپوستان را تیره تر از پیش ساخت.

اعتراضات گسترده علیه تبعیض نژادی در ایالات متحده مسبوق به سابقه است و این بار نیز پس از مدتی فروکش خواهد کرد تا مجددا به بهانه ای دیگر و در اعتراض به رفتاری نژادپرستانه و خشونت آمیز سرباز کند. اما زمان فعلی که کمتر از چند ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده مجموعه اتفاقات و حوادث پی در پی نگرانی جدی برای جمهوری خواهان و ترامپ به ارمغان آورده است. بر خلاف چند ماه گذشته ترامپ این بار مجبور است که به غیر از دموکرات ها و جو بایدن با مجموعه ای از رقبا از جمله بحران کرونا، مشکلات اقتصادی گسترده در آمریکا، افزایش مبتلایان و فوت شدگان، اعتراضات و آشوب های خیابانی ضد نژاد پرستی در کنار مشکلات سیاست خارجی مبارزه نماید. رقابتی که به نظر می رسد پیروزی در آن تلاش بسیار زیادی را می طلبد و دشواری های زیادی برای ترامپ خواهد داشت.
 
نوشته: دکتر اردشیر سنایی - استاد دانشگاه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها