محققان دریافتند یک آنتی بادی موسوم به «S۳۰۹» که اولین بار در سال ۲۰۰۳ در بدن افراد بهبود یافته از سارس شناسایی شد، قادر است انواع ویروس کرونا از جمله ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ را نابود کند.
محققان دریافتند یک آنتی بادی موسوم به «S۳۰۹» که اولین بار در سال ۲۰۰۳ در بدن افراد بهبود یافته از سارس شناسایی شد، قادر است انواع ویروس کرونا از جمله ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ را نابود کند.
کد خبر: ۱۲۶۷۰۳۲

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، محققان شرکت «Vir Biotechnology» در تلاش هستند تا این آنتی بادی را در مسیر توسعه و آزمایش بالینی قرار دهند.

در تحقیقات اولیه که با استفاده از میکروسکوپ‌های الکترونی در آزمایشگاه انجام گرفت، مشخص شد که آنتی بادی S۳۰۹، پروتئین‌های تاجدار ویروس کرونا را که برای ورود به سلول‌ها توسط ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرند، هدف گرفته و نابود می‌کند.

این آنتی بادی می‌تواند ویروس جدید کرونا را از طریق تخریب بخشی از پروتئین تاجدار که موجب اتصال ویروس به سلول میزبان می‌شود، نابود کند.

در واقع همین قابلیت شناسایی و هدف گیری بخش چسبنده پروتئین تاجدار که در بسیاری از انواع ویروس کرونا وجود دارد، عاملی است که موجب می‌شود آنتی بادی S۳۰۹ بتواند با انواع مختلف این ویروس به طور موثری مقابله کند.

آنچه موجب تمایز S۳۰۹ از سایر آنتی‌بادی‌های در دست مطالعه شده، این است که منشا اصلی S۳۰۹ بدن افراد مبتلا به کووید ۱۹ نیست، بلکه این آنتی بادی در بدن افرادی تولید شده است که ۱۷ سال قبل به سارس مبتلا شده و بهبود یافته‌اند.

همین موضوع عامل اصلی سرعت بالای پیشرفت این تحقیقات در مقایسه با سایر تحقیقات مشابه است که با استفاده از آنتی‌بادی کووید ۱۹ انجام می‌شوند.

به گفته محققان، استفاده از این آنتی بادی در کنار مجموعه‌ای از آنتی بادی‌های ضعیف‌تر که از بدن بیماران بهبود یافته سارس شناسایی شده است، ‌ می‌تواند فرآیند نابودسازی ویروس کرونا و جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ را بهبود بخشد.

در واقع این مخلوط آنتی‌بادی‌ها می‌تواند مانع فرار ویروس‌های جهش‌یافته از فرایند درمان با یک آنتی‌بادی شود.

به گفته محققان، یکی از مهم ترین چالش‌های کار این است که نشان دهند این آنتی بادی در بدن موجودات زنده قابلیت مقابله با ویروس را دارد.

در صورتی که نتیجه این اقدام مثبت باشد، آنتی بادی S۳۰۹ به یکی از سلاح‌های قدرتمند مقابله با کرونا تبدیل می شود.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این ویروس در چهار ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

براساس آخرین آمارها چهار میلیون و ۸۹۴ هزار و ۲۵۴ نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها