فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی خبر داد؛

کشف 39 هزار و 554 شی تاریخی

فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی گفت: در سال گذشته 39 هزار و 554 قلم شی تاریخی و همینطور 308 دستگاه فلزیاب کشف و ضبط شده است.
کد خبر: ۱۲۶۶۹۳۲

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، سردار امیر رحمت‌اللهی فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی، در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت:‌همه ما باور داریم که میراث فرهنگی ارزشمندترین سرمایه فرهنگی است و این میراث هویت و پیشینه تاریخی کشور را معرفی می‌کند و ما وظایف متنوعی را در حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی داریم.

وی گفت:‌مهمترین اولویت حفظ و نگهداری آثار تاریخی است و توسعه گردشگری هم با این مقوله ارتباط دارد.

فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی افزود:‌در رابطه با حفظ و نگهداری آثار تاریخی با مواردی مواجه می‌شویم که عناوین مجرمانه‌ای دارد و یگان حفاظت بر اساس قانون با آنها برخورد می‌کند.

سردار رحمت‌اللهی بیان داشت:‌مهمترین موضوعی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم حفاری غیرمجاز است و در این رابطه رویکردهای کیفری و غیر کیفری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود:در راستای حفظ میراث فرهنگی طرح میراث بانان افتخاری را در دستور کار قرار داده‌ایم و دستورالعمل آن تهیه شده و توسط وزیر ابلاغ خواهد شد و با این طرح مشارکت پذیر مردم در جهت حفاظت از آثار تاریخی را افزایش می‌دهیم. البته میراث بانان افتخاری طی سه سال گذشته آغاز به کار کرده است و دستاوردهای خوبی را نیز روز به روز کسب کرده و امیدواریم با ابلاغ رسمی آن عمده مشکلات در حوزه حفاری غیرمجاز و حفاظت از میراث فرهنگی حل شود.

فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی بیان داشت:‌برخوردهای کیفری با مجرمین صرفا بازدارندگی لازم را ممکن است نداشته باشد مخصوصا جرائمی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد.بنابراین بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته مجوز دسترسی آنلاین به یگان حفاظت میراث داده شده است که به صورت مستقیم در حوزه فضای مجازی ورود پیدا کند.

سردار رحمت‌اللهی گفت: یکی از مواردی که در فضای مجازی در حوزه حفاری و کشف میراث فرهنگی مطرح می‌شود دستگاه‌های فلزیاب است و در حال حاضر یگان حفاظت با پیگیری‌هایی که انجام داده تبلیغ دستگاه فلز یاب در کارگروه مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور درج شده است و دستگاه فلزیاب در فهرست کالاهای مجاز مشروط قرار دارد و بر اساس قانون قاچاق کالا و ارز یک یا سه برابر ارزش دستگاه فلزیاب جرم نقدی که باید از مجرم اخذ شود.

وی یادآور شد:‌در سال 98 حدود 2800 برگه اخطاریه به متصرفان و تخریب کنندگان اماکن تاریخی ابلاغ شده است که 2300 اخطاریه در همان ابتدای جرم متوقف شده است و این تعداد به دادسرا معرفی شده است.

فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی بیان داشت: در سال98 تعداد 39 هزار و 554 قلم شی تاریخی کشف شده است که 19 هزار و 414 قلم شی اصل بوده است و 16 هزار و 588 قلم نیز شی بدلی بوده که همین موضوع هم جرم تلقی می‌شود و به عنوان کلاهبردار تحت تعقیب قرار می‌گیرد و با فرهنگسازی‌ هایی که صورت گرفته است 256 قلم شی تاریخی توسط خود مردم به وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تحویل داده شده است.

سردار رحمت‌اللهی گفت: 665 مورد حفاری غیرمجاز نیز در سطح کشور داشته‌ایم که با شناسایی متخلفین برخورد قانونی با آنها صورت گرفته است و 913 نفر نیز در این حوزه دستگیر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: قانونگذار جرایم علیه میراث فرهنگی را در جرائم امنیتی قرار داده است.

فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی گفت: 308 دستگاه فلزیاب نیز کشف و ضبط شده است و امروز اقدامات بازدارنده مؤثری در حوزه جرائم میراث فرهنگی صورت گرفته است که بار تراکم حقوقی و قضایی را در دادگستری‌ها به حداقل رسانده‌ایم.

سردار رحمت‌اللهی گفت: از مردم نیز 3285 مورد اخبار موثق دریافت کرده‌ایم که در حوزه میراث فرهنگی بوده است.

وی بیان داشت: طی سال گذشته 160 سایت اینترنتی غیرمجاز خرید و فروش دستگاه فلزیاب از طریق دادستانی کل کشور مسدود شده است و برخورد قاطع در این خصوص صورت گرفته است.

سردار رحمت‌اللهی گفت:‌در فروردین امسال 182 قلم شی تاریخی کشف شده که 152 قلم آن اصل بوده و مابقی آن اصالت نداشته و 55 مورد حفاری انجغام شده و در این راستا 82 نفر هم دستیگر شدند.

وی ادامه داد:‌14 دستگاه فلزیاب در فروردین ماه کشف شده و 44 مورد نیز تجاوز به حریم صورت گرفته و 337 مورد نیز اختیاریه به اشخاص حقیقی و حقوق داده شده که 306 مورد آن مؤثر بوده است.

فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی گفت: با توجه به اینکه یک اثر تاریخی در صورت تخریب قابلیت بازگشت به حالت قبل را ندارد بنابراین رویکرد یگان حفاظت پیشگیری از جرم است و در اصل این حوزه هزینه ارتکاب به جرم معنا پیدا نمی‌کند.

سردار رحمت‌اللهی خاطرنشان کرد: هیچ مستمسکی برای کاهش انگیزه و حفاظت از میراث تاریخی وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کدام استان‌ها بیشترین کشفیات را داشته‌اید، گفت: استان های خوزستان، کردستان، خراسان رضوی، گیلان بیشترین تخلفات را در حوزه آثار تاریخی داشتند.

فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا نمایشگاهی از اشیاء‌ تقلبی کشف شده برپا می‌شود، گفت:‌در صورتی که میراث فرهنگی تشخیص بدهد با هدف افزایش آگاهی عمومی نمایشگاه اشیاء تقلبی را می‌توانیم برگزار کنیم و یگان حفاظت این آمادگی را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها