رمزگشایی از رنگ صورتی چشم‌هایی كه خبر از ابتلا به كووید 19 می‌دهند

چشم‌های صورتی كرونایی!

اصطلاح «چشم‌ صورتی» از آن دست عناوینی است كه با شیوع بیماری كووید - 19، توجه جامعه پزشكی و مردم دنیا را به خود جلب كرد. در واقع معلوم شد كه قرمزی یا التهاب چشم می‌تواند از نشانه‌های تهاجم ویروس كرونا باشد و این‌كه ترشحات اشكی دقیقا مانند مخاط بینی می‌تواند عامل انتقال بیماری كووید- 19 باشد.
اصطلاح «چشم‌ صورتی» از آن دست عناوینی است كه با شیوع بیماری كووید - 19، توجه جامعه پزشكی و مردم دنیا را به خود جلب كرد. در واقع معلوم شد كه قرمزی یا التهاب چشم می‌تواند از نشانه‌های تهاجم ویروس كرونا باشد و این‌كه ترشحات اشكی دقیقا مانند مخاط بینی می‌تواند عامل انتقال بیماری كووید- 19 باشد.
کد خبر: ۱۲۶۵۷۵۵
 به بیان دیگر، كرونا چشم‌ها را از طریق ورم ملتحمه، همراه با قرمزی، اشك و سوزش چشم درگیر می‌كند. حتی بر اثر آلودگی با كرونا، بیمارانی بوده‌اند كه مدت‌ها صرفا با عوارض چشمی درگیر بوده‌اند و بهبودی در ورم، التهاب و سوزش چشم‌شان ایجاد نشده است. از این رو پای صحبت‌های دكتر محمود جباروند، دبیر انجمن چشم‌پزشكی ایران می‌نشینیم تا با این نوع عوارض چشمی ناشی از كووید - 19 بیشتر آشنا شویم.

مطالعات اخیر نشان داده است ترشحات اشكی مبتلایان به كووید - 19 با قطعیت می‌تواند عامل انتقال ویروس كرونا باشد. به همین دلیل از تماس نزدیك با مبتلایان باید پرهیز كرد، زیرا این بیماری صرفا از طریق عطسه و سرفه فرد مبتلا منتقل نمی‌شود و ترشحات اشكی نیز می‌تواند عامل مهمی برای انتقال ویروس كرونا باشد.

نشانه‌های آلودگی چشم‌ها با كرونا

چشم بیمارانی که مبتلا به کرونا هستند نیز ممکن است درگیر شود.

این درگیری به صورت قرمزی متمایل به صورتی همراه با سوزش و درد مختصر در كنار سایر علائم كرونا مثل سرفه، تب، خستگی و ترس از نور  است.

دكتر جباروند با بیان این مطالب می‌گوید: «گاهی افراد هیچ نشانه بیماری مانند تب، سرفه و خستگی ندارند و فقط دچار قرمزی چشم می‌شوند. این افراد نباید از حیث بیماری كرونا نگرانی به دل راه دهند. این دسته افراد معمولا دچار قرمزی ناشی از گرده‌افشانی و ورم بهاری و فصلی هستند كه معمولا با تورم، قرمزی دوطرفه چشم‌ها و خارش و تورم پلك همراه است و بیماران معمولا سابقه آن را دارند. به‌علاوه این عارضه بیشتر در اطفال و نوجوانان دیده می‌شود.»

 استراحت در خانه

دكتر جباروند با توصیه به مردم در مراقبت از سلامت چشم‌ها می‌گوید: «معمولا در افرادی كه دچار عفونت‌های تنفسی هستند و سرماخوردگی دارند، این عفونت به چشم‌های آنها سرایت می‌كند؛ به همین دلیل تاكید می‌شود این بیماران حتما استراحت كامل انجام دهند و از حضور در محیط‌های پرجمعیت اجتناب كنند.»

رئیس انجمن چشم‌پزشكی ایران تاكید می‌كند: «افرادی كه دچار عفونت‌های ویروسی چشمی می‌شوند، سعی كنند در مرخصی باشند و بهداشت فردی را رعایت كنند. همچنین از دست دادن و روبوسی با دیگران به مدت دو تا سه هفته پرهیز كنند تا باعث انتشار آلودگی به افراد دیگر نشوند.»

آدنوویروس‌ها  مسری هستند

ویروس‌های عفونی چشم به‌شدت مسری است. اینها باعث آلودگی افراد دیگر می‌شود و مشكلات چشمی‌ای كه ایجاد می‌كند بسیار شدید است.

دكتر جباروند با بیان این‌كه سرماخوردگی‌هایی كه به چشم می‌زند معروف به «آدنو ویروس» است و باید مراقبت شود، تصریح می‌كند: زمانی كه در معرض هوای آلوده قرار می‌گیریم، بهتر است لبه پلك‌ها را با آب و شامپو بچه كامل شست‌وشو دهیم؛ زیرا این كار باعث می‌شود تمام رسوبات آلوده‌ای كه روی پلك و مژه نشسته پاك شود و حساسیت چشم و تاثیرات آن در لایه‌های اشكی كاهش یابد.

 كودكان در معرض عفونت چشمی

فراموش نكنید رعایت بهداشت فردی و شستن چشم‌ها و عدم تماس دست روی پلك‌ها و مژه‌ها در پیشگیری از ابتلا به عفونت ویروسی چشمی بسیار اهمیت دارد.

رئیس انجمن چشم‌پزشكی ایران با تاكید بر این‌كه شیوع این عارضه در فصول سرما و تابستان بیشتر است، می‌گوید: «كودكان نیز به این نوع عفونت مبتلا می‌شوند و پدر و مادر نیز از طریق كودك به آلودگی چشمی مبتلا می‌شوند. البته با رعایت بهداشت فردی می‌توان از شیوع این نوع عفونت
 پیشگیری كرد.»

خوددرمانی عفونت چشمی، ممنوع!

رئیس انجمن چشم پزشكی ایران با اشاره به خوددرمانی‌هایی كه بعضی خانواده‌ها به آن عادت دارند، می‌گوید: «به هیچ وجه درمان خودسرانه نباید انجام شود و فرد مبتلا باید توسط چشم‌‌پزشك معاینه شود. البته عفونت‌های چشمی معمولا خود به خود مهار می‌شود ولی تجویز برخی داروها می‌تواند از بروز عفونت‌های ثانویه جلوگیری كند. با این حال، نباید خودسرانه از قطره‌های چشمی استفاده كرد، چون باعث وابستگی می‌شود. زیرا در این قطره‌ها مواد نگهدارنده‌ای است كه باعث حساسیت و ناراحتی بیشتر چشمی می‌شود؛ بنابراین، بهترین‌ راه، شستن چشم‌هاست و اگر نیاز به قطره باشد نیز فقط باید با تجویز پزشك استفاده شود.

پونه شیرازی / گروه سلامت روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها