گفت‌وگوی اختصاصی با آلکسیس باندریج وِگا، سفیر کوبا در تهران

مدیریت کرونا در ایران بی‌نظیر است

ایالات متحده آمریکا به تحریم های ظالمانه و یکجانبه خود علیه کشورمان،آن هم در دوران شیوع کرونا ادامه می‌دهد.با این حال نوع مواجهه جمهوری اسلامی ایران با ویروس کرونا و مدیریت این بحران توسط کشورمان، مورد تحسین و رضایت سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از ناظران بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۲۶۵۷۵۱

 در این خصوص، گفت‌وگویی با آلکسیس باندریج وگا، سفیر جمهوری کوبا در تهران انجام داده ایم تا ببینیم به عنوان یک سیاستمدار خارجی که مدتی است در ایران زندگی می‌کند، چه نظری دارد.

ترامپ‌ پس از سوءمدیریت و سهل‌انگاری در مورد شیوع کووید 19 طی هفته‌های نخست و گسترش این ویروس در سراسر آمریکا، اکنون چین و سازمان بهداشت جهانی را مقصر ماجرا قلمداد می کند. نظر شما در این خصوص چیست؟

تلاش آمریکا در مقصر جلوه دادن چین و سازمان بهداشت جهانی غیر مسوولانه و در حقیقت اقدامی از سوی دولت ترامپ برای فرار از مسوولیت است.ادعاهای مطرح شده از سوی کاخ سفید در این خصوص غیر مستند، دروغین و مانند بسیاری از سخنان ترامپ عاری از ارزش و حقیقت است. دولت ترامپ ،دروغگویی و تهمت به دیگر بازیگران بین المللی را یکی از روش‌های حکومت‌داری خود می داند. این موضوع در همه ابعاد سیاست خارجی و داخلی آمریکا منعکس شده است. دولت و ملت کوبا در هجمه ناجوانمردانه و دروغینی که آمریکا علیه چین آغاز کرده در کنار پکن مانده و خواهد‌ماند. همبستگی دولت و ملت کوبا و چین دراین خصوص و در همه زمینه‌ها بی‌نظیر است. هاوانا و پکن همواره در کنار یکدیگر بوده و از هم در برابر اقدامات ظالمانه و دشواری های موجود حمایت کرده اند. در همان روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا ، میگل دایاز کانل، رئیس جمهور کوبا ضمن حضور در سفارت چین در هاوانا،حمایت کامل کشورمان را از پکن اعلام کرد و گفت: چینی ها دوستان و برادران ما هستند.

در خصوص سازمان بهداشت جهانی نیز ماجرا مشابه است. ترامپ با استناد به ادعای دروغین خود مبنی بر مقصر جلوه دادن این سازمان، کمک‌های خود را به آن تعلیق کرد. حتی انجمن پزشکان آمریکا نیز این اقدام دولت ترامپ را خطرناک و بسیار اشتباه خواندند. آنها از رئیس جمهور آمریکا خواسته‌اند در این خصوص تجدید نظر کند.کوبا قاطعانه معتقد است مدیریت و رهبری سازمان‌های بین المللی و به‌خصوص سازمان بهداشت جهانی در مبارزه با کرونا، ضرورت دارد. این رهبری باید تقویت شود. ما همچنان از سازمان بهداشت جهانی حمایت می کنیم و تنها راه مقابله با کرونا را آموزش صحیح، اتحاد ، همبستگی و اقدامات درمانی موثر می دانیم.مانباید(مانند ترامپ)،مواجهه خودخواهانه با موضوع شیوع کرونا داشته باشیم و منافع سیاسی خود را در این خصوص مدنظر قرار دهیم.در هر حال، اقدامات ترامپ علیه چین و سازمان بهداشت جهانی، واکنشی به هرج و مرج داخلی در ایالات متحده و خشم افکار عمومی این کشور از کاخ سفید است.

به عنوان سفیرکوبا و فردی که از نزدیک شاهد فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با شیوع کرونا هستید، نظرتان در خصوص مدیریت ایران در قبال این بحران چیست؟

من هم اکنون حکومتی را مشاهده می کنم که تمام امکانات و توانایی خود را صرف مواجهه با این ویروس فراگیر کرده و دغدغه محافظت از شهروندان خود را دارد. ایران در این مسیر از همه داشته های علمی و پزشکی خود استفاده کرده و حتی نیروهای نظامی این کشور نیز حضور موثری در مواجهه با کووید-19 داشته اند. حضور ده‌ها هزار داوطلب ایرانی در مواجهه با کرونا نیز واقعا تحسین برانگیز است. سازمان بهداشت جهانی نیز اولویت‌ها، استراتژی‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران را در مواجهه با کرونا مورد تایید و تمجید قرار داده است.ایران مدیریت مطلوبی را در مواجهه با کرونا داشته و در زمینه «پیشگیری از شیوع گسترده بیماری» و «درمان مبتلایان» گام‌های مؤثر و مهمی را برداشته است. ایران با بهره‌گیری از آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و سیستم درمانی و بهداشتی قابل توجه و گسترده خود، توانست نیازهای درمانی مبتلایان را پاسخ دهد.

در تحلیل اقدامات و واکنش‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با شیوع کرونا انجام داده‌است، باید مؤلفه دیگری را نیز مدنظر قرار داد. این‌که مدیریت شیوع کرونا در ایران، همزمان با اعمال تحریم‌های اقتصادی شدید آمریکا علیه این کشور صورت گرفته و این خود اهمیت و ارزش اقدامات ایران را دوچندان می‌کند. مدیریت ایران در قبال کرونا، آن هم با وجود تحریم‌های آمریکا بی‌نظیر است.

کاخ‌سفید و وزارت خارجه آمریکا مدعی شده‌اند که تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، مشمول موارد پزشکی و دارویی و بشردوستانه نمی‌شود. این ادعا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قطعا این ادعا دروغ است. ما هم‌اکنون شاهد اقدامات جنایتکارانه آشکار و وحشیانه ایالات‌متحده‌آمریکا علیه ایران و مردم این کشور هستیم. واشنگتن سعی دارد با این اقدامات و تحریم‌ها، مانع مواجهه مؤثر ایران با ویروس کرونا شود. درصورتی‌که این تحریم‌ها وجود نداشت، ایران قدرت بیشتری در مواجهه با کرونا داشت و شاید افراد کمتری به کووید-19 آلوده می‌شدند. همان‌گونه که تاکید کردم، تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به‌خصوص در دوران شیوع کرونا کاملا غیرانسانی و مصداق نوعی جنایت بشری محسوب می‌شود.

کوبا کشوری با پزشکان و متخصصان فراوان و توانمند است. چگونه از توانایی پزشکان خود برای مقابله با شیوع کرونا استفاده کرده‌اید؟

کوبا دارای یک سیستم بهداشتی و درمانی کاملاً رایگان و عمومی است. نمونه این ساختار در جهان وجود ندارد. سازمان بهداشت جهانی این سیستم بهداشتی را الگویی برای همه دنیا دانسته است. از نظر تعداد پزشکان به‌ازای هر ساکن در بین نخستین کشورهای این سیاره قرار دارد. انقلاب کوبا، به تولید و گسترش فعالیت پزشکان و متخصصان زیادی در کشور ما منجر شد. این شبکه وسیع، که حتی شامل پزشکان غیرکوبایی نیز می‌شد، از سوی حکومت انقلابی کوبا به‌خوبی سازماندهی و کنترل شد.

علی‌رغم تحریم‌های قدرتمند اقتصادی و تجاری گسترده‌ای که طی بیش از 60سال اخیر علیه هاوانا و از سوی آمریکا وضع شده، این شبکه درمانی به فعالیت خود ادامه داده و همواره تقویت شده‌است. از طریق این شبکه، نیازهای درمانی و بهداشتی مردم کوبا به‌خوبی تامین می‌شود. ما حتی از این شبکه پزشکی، برای مواجهه با بحران‌های انسانی و پزشکی در دیگر نقاط دنیا نیز استفاده کرده‌ایم. به عنوان مثال در سال 1963 میلادی و برای اولین‌بار، کوبا جمع زیادی از پزشکان و متخصصان خود را با الجزایر و به کمک مردم این کشور فرستاد. ما در راستای اتحاد و همبستگی با سایر ملت‌های دنیا، از ظرفیت‌های پزشکی گسترده خود استفاده می‌کنیم. کوبا هم‌اکنون در مکان‌ها و نقاطی در دنیا دارای پزشک می‌باشد که هیچ پزشکی قبلا به آنجا نرفته است. با توجه به شهرت کوبا در امور پزشکی و درمانی، کشورمان با درخواست‌های بسیار زیادی درخصوص استفاده از توان این پزشکان در خارج از مرزها مواجه است.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها