تیم ملی فوتبال دانمارک در حالی که اصلا قرار نبود به مسابقات یورو بیاید، با حذف یوگسلاوی راهی سوئد شد و توانست در دیداری جذاب، هلند را در مرحله نیمه‌پایانی شکست دهد و به فینال برسد.
کد خبر: ۱۲۶۵۶۵۲

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، قرار بود برای آخرین بار مسابقات جام ملت‌های اروپا با حضور هشت تیم برگزار شود. سوئد میزبان یورو ۱۹۹۲ شده بود.

ابتدا هشت تیم در ۲ گروه چهار تیمی قرار می‌گرفتند و سپس ۲ تیم برتر هر گروه راهی دور نیمه‌نهایی می‌شدند.

مهمان ناخوانده این دوره از رقابت‌ها بدون شک تیم ملی دانمارک بود. آنها در مرحله پلی‌آف نتوانستند جواز صعود بگیرند اما محرومیت یوگسلاوی از حضور در این رقابت‌ها به خاطر جنگی که درگیر آن بود باعث شد تا تیم دوم گروه یعنی دانمارک، مجوز حضور در یورو را به دست بیاورد.

دانمارک به مسابقات آمد و همه را شگفت‌زده کرد. این تیم با حضور بازیکنانی چون پیتر اشمایکل، برایان لادروپ، هنریک اندرسون، هنریک لارسن، فلمینگ پولسن و ... آماده یک حضور آبرومندانه بود اما چه کسی تصور می‌کرد کار آنها به صعود از گروهی که فرانسه و انگلیس در آن بودند بکشد؟ شاگردان ریچارد مولر نیسلن در مرحله نیمه‌پایانی باید به مصاف مدافع عنوان قهرمانی یعنی هلند می‌رفتند.

ورزشگاه اولوی در شهر گوتنبرگ حدود ۳۷ هزار را در خود جای داده بود. ۲۴ ساعت قبل تیم میزبان با نتیجه سه بر ۲ در برابر آلمان شکست خورده بود و حالا همه منتظر این بودند تا هلند با شکست دادن دانمارک به فینال برسد و شاهد تقابل کلاسیک هلند و آلمان برای دومین بار در این جام باشیم.

هنریک لارسن در دقیقه پنج گل اول بازی را برای دانمارک سفیدپوش زد. این گل هلند را به خودش آورد. خیلی زود دنیس برکمپ روی اشتباه اشمایکل موفق شد کار را به تساوی بکشاند اما پیش از سوت پایان ۴۵ دقیقه نخست، بازهم دانمارک به گل رسید. لارسن در دقیقه ۳۳ با شوتی زیبا حساب کار را ۲ بر یک کرد.

در نیمه دوم دانمارک چشم به ضد حملات دوخت و هلند با ستاره‌های خود به سوی دروازه حریف یورش آورد. در نهایت فرانک رایکارد با استفاده از شلوغی داخل محوطه جریمه توانست نتیجه را مجددا برابر کند.

این گل به شاگردان رینوس میشل انگیزه داد تا به شدت حملات خود بیفزایند اما واکنش‌های عالی پیتر اشمایکل مانع از فروپاشی مجدد دروازه تیمش شد. بازی در وقت‌های اضافه هم گلی نداشت و ضربات پنالتی مشخص کننده پای دیگر فینال یورو ۹۲ بود.

۱۰ پنالتی زده شد. ۹ پنالتی به گل تبدیل شد و تنها یک پنالتی از دست رفت. مارکو فان باستن نتوانست پنالتی دوم تیمش را وارد دروازه کند و گلر مو بور دانمارک دست او را خواند و همان یک گاف، باعث شد تا هلند به فینال نرسد.

پدیده مسابقات به حضور در فینال اکتفا نکرد و موفق شد در دیدار نهایی با ۲ گل آلمان را نیز از پیش رو بردارد و جام قهرمانی را به خود اختصاص دهد.

آنها اصلا نباید به این جام می‌آمدند اما با کمک شانس این اتفاق برایشان رخ داد و توانستند از این شانس برداشتی تاریخی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها