محققان به روش جدیدی دست یافته‌اند که قادر به کاهش التهاب است و در درمان بسیاری از بیماری‌های التهابی از جمله آرتریت، ورم مفاصل، بیماری‌های کبد، پسوریازیس، سرطان و به طور کلی اکثر بیماری‌های خودایمنی نقش دارد.
محققان به روش جدیدی دست یافته‌اند که قادر به کاهش التهاب است و در درمان بسیاری از بیماری‌های التهابی از جمله آرتریت، ورم مفاصل، بیماری‌های کبد، پسوریازیس، سرطان و به طور کلی اکثر بیماری‌های خودایمنی نقش دارد.
کد خبر: ۱۲۶۵۲۷۹

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، محققان موسسه تحقیقات سرطان «پیتر مک» در استرالیا زمانی به این روش دست یافتند که به دنبال راه‌هایی برای بهبود روش‌های فعلی درمان سرطان بودند. برخی روش‌ها با فرآیندهای کنترلی بیان ژن در سلول تداخل دارند.

برخی سلول‌ها در سرطان و بیماری‌های خودایمنی بیش‌فعال هستند و این امر سبب می‌شود، سلول‌ های خاصی بیش از حد متعارف بیان (express) شوند و همین موضوع محرک بیماری است.

بنابراین روندی که بتواند بیان ژن غیر متعارف را تعدیل کند، راهکار مناسبی برای درمان سرطان و انواع بیماری‌ های التهابی محسوب می‌شود. بسیاری از روش‌های درمانی که در این راستا توسعه داده شده‌اند، عوارض جانبی ناخواسته‌ای دارند.

به همین منظور محققان موسسه تحقیقاتی سرطان «پیتر مک» مطالعات جدید را آغاز کردند. فاز اول این تحقیقات ساخت ترکیباتی بود که روش‌های درمانی فعلی سرطان را ارتقا بخشد.

در این روش یک مجموعه جدید دارویی معرفی شد که می‌توانست گروهی از پروتئین‌ها به نام BET را غیر فعال کند.

این داروها دو ناحیه از پروتئین‌ها را هدف قرار داد که قادر به تصحیح پروتئین‌های ناکارآمد و از بین بردن سلول‌ های سرطانی بود. این روش علاوه بر مفید بودن، برخی عوارض ناخواسته داشت.

بنابراین محققان در این روش دست به تغییراتی زدند و دریافتند اگر ناحیه خاصی از پروتئین به نام BD۲ مهار شود، خاصیت ضد سرطانی دارو از بین می‌رود، ولی در عوض خاصیت ضد التهابی دارد.

ادامه مطالعات در مدل‌های حیوانی نشان داد این روش تاثیر قابل ملاحظه‌ای در درمان بیماری‌های خودایمنی، به ویژه آرتریت دارد و موثرتر از روش‌های موجود است. محققان امیدوارند به زودی بتوانند این دارو را برای آزمایش‌های انسانی آماده کنند.

آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می‌شود که یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می‌شوند. شایع‌ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می‌شود.

استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می‌شوند.

آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک سبب تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره‌ها بیشتر است. سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین دلیل بروز آرتروز هستند.

مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی در کنترل آرتریت نقش موثری دارد. رژیم غذایی مدیترانه‌ ای (شامل سبزیجات و میوه، آجیل، روغن زیتون و ماهی) و اجتناب از سیگار و الکل برای بیماران مبتلا به آرتریت توصیه شده است.

مواد غذایی حاوی باکتری‌های پروبیوتیک مانند ماست و مکمل‌ هایی غذایی نیز در کاهش درد بیماران موثر هستند.

برخی از توصیه‌های پزشکان برای جلوگیری از بروز آرتروز عبارتند از :

• ورزش منظم روزانه به مدت حداقل ۳۰ دقیقه
• انجام حرکات کششی در طول روز
• اجتناب از حمل اشیای سنگین
• استفاده از تشک طبی و استاندارد
• اجتناب از نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر
• پوشیدن لباس گرم در روزهای سرد
• نوشیدن مقدار کافی آب در روز
• درمان انواع کم خونی
• آگاهی از علایم آرتروز
• خوردن صبحانه کامل
• کنترل استرس
• خواب کافی
• محافظت از مفاصل

حبوبات، کدو، نخود فرنگی، کلم بروکلی، انواع سبزی ، اسید چرب امگا ۳، انواع ماهی، سنجد، خربزه، گردو، بادام، لبنیات، سیب زمینی، ذرت، آناناس، انگور، قرمز، توت فرنگی، هلو، تمشک، انبه، کیوی، پرتقال، طالبی، کنجد و سیاه دانه مواد غذایی هستند که در درمان آرتریت مفیدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها