تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان در شهر پیونگ یانگ موفق شد کره شمالی را با ۲ گل شکست دهد؛ با این وجود اتفاقات عجیبی برای کاروان ایران در آنجا رخ داد.
کد خبر: ۱۲۶۵۲۷۸

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، تیم ملی فوتبال ایران در سومین و آخرین دیدار دور رفت خود در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان باید به مصاف تیم ملی کره شمالی می‌رفت.

شاگردان برانکو ایوانکوویچ بعد از شروع شیرین سال ۱۳۸۴ با پیروزی ۲ بر یک برابر ژاپن در ورزشگاه آزادی بدنبال این بودند تا در فاصله پنج روز، به دومین پیروزی خود نیز دست پیدا کنند و گام بلندی برای صعود بردارند.

وضعیت عجیب کشور کره شمالی باعث شده بود تا اطلاعات چندانی از این بازی در دست نباشد. تیم ایران با لباس سفید مقابل کره شمالی و ۵۵ هزار تماشاگر ورزشگاه کیم ایل سونگ در شهر پیونگ‌یانگ قرار گرفته بود. کره هر ۲ بازی قبلی خود را واگذار کرده بود و برای زنده نگه داشتن شانس خود به پیروزی در این بازی احتیاج داشت.

گل اول بازی در دقیقه ۳۴ توسط ایران به ثمر رسید. ارسال مهدی مهدوی‌کیا از سمت چپ روی دروازه با اثری که هوانگ سان چول روی توپ گذاشت وارد دروازه شد. با اینکه به نظر این گل، توسط مدافع کره‌ای زده شد اما در برخی از منابع آن را به نام مهدوی کیا ثبت کرده‌اند. بعد از این گل کره به فشار حملات خود افزود.

آنها می‌توانستند صاحب یک پنالتی هم بشوند اما محمد کوسای سوریه‌ای چنین نظری نداشت. همین مساله باعث شد تا جو ورزشگاه به شدت متشنج شود. چند دقیقه بازی متوقف و اشیای زیادی به داخل زمین پرتاب شد.

در دقیقه ۸۰ و روی یک ضدحمله بازهم این تیم ایران بود که به گل رسید. پاس علی کریمی در داخل محوطه به نکونام رسید و هافبک جوان ایران با یک شوت تک ضرب و دقیق فاصله را دو برابر کرد. در ادامه هم گلی رد و بدل نشد.

سوت پایان به صدا درآمد و چند هزار هوادار کره شمالی به داخل زمین یورش بردند. آنها ابتدا با داور درگیر شدند و سپس اجازه خروج را به بازیکنان ایران ندادند. بعد از چند ساعت این مشکل حل شد و کاروان تیم ملی فوتبال ایران در سایه ترس و وحشت به کشور بازگشت.

برانکو ایوانکوویچ در مصاحبه‌ای به وضعیت وخیم کره شمالی اشاره کرد و اینکه نمی‌دانست چه اتفاقی بر سر او و شاگردانش خواهد آمد.

تیم ملی اما با این پیروزی گام بلندی برای صعود برداشت. ما در بازی برگشت هم حریف را با یک گل شکست دادیم و در نهایت با ۱۳ امتیاز به عنوان تیم دوم بعد از ژاپن به جام جهانی رسیدیم.

کره شمالی اما با ۳ امتیاز در گروه قعرنشین شد. آنها چهار سال بعد مجوز صعود گرفتند. اتفاقات بازی با ایران نیز سبب شد تا جدال حیثیتی آنها برابر ژاپن در بانکوک تایلند و پشت دربهای بسته به انجام برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها