سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: عده ای از جناح های مختلف دنبال سیاسی کردن اپیدمی کرونا هستند و موفقیت های ایران را در مدیریت این اپیدمی که بهتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته بوده، نادیده می گیرند.
کد خبر: ۱۲۶۴۶۹۱

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، درباره درخواست شورای شهر تهران برای باسخگویی وزیر بهداشت درباره آمار کرونا افزود: بعید می دانم جایی شورای شهری چنین چیزی را بخواهد چون آیین نامه را اطلاع دارند نمی توانند به وزیر بگویند بیاید و پاسخ دهد. آنها نمایندگان مردم در شهرهای مختلف هستند می توانند وقت بگیرند و با وزیر بهداشت صحبت کنند. هر روستایی و هر شهری می تواند با مسئولان خودش درباره کرونا صحبت کنند، در وزارت بهداشت نمی توانیم به یک شورای شهر یا چند شورای شهر پاسخگو باشیم. خارج از آن چیزی نداریم.

وی گفت: درباره ابهام آمار از مسئولان شورای شهر بپرسید. ما شفاف سازی آمار را در ایران داشتیم. اما خط تبلیغاتی خاصی دنبال می شود، و عده ای هم همراهی دارند نمی دانم چرا اتفاق می افتد حتما خودشان جواب قانع کننده دارند. در هیچ کشوری آمار فوتی را از گورستانها نمی گیرند. هر چیزی شاخص و استانداردی دارد در این مورد هم تنها مرجع ذی صلاح وزارت بهداشت است. تکلیف روشن است اما کسانی که گرایش سیاسی دارند دغدغه آنها را درک می کنیم.

جهانپور افزود: از همه خواستیم موضوع سلامت را سیاسی نکنند اما به نظر می رسد علاقه سیاسیون بیشتر از عرف است و قابل تحلیل است ولی معتقدیم که اپیدمی کرونا و بسیج ملی مقابله با کرونا کارزار انتخاباتی نیست. اشتباه نگیرید.

وی گفت: برخی دوستان، جای خاصی مد نظرم نیست، برخی ها سرمایه اجتماعی را به بازی گرفتند این کار درستی نیست. مثل این است که امروز در حصر آبادان و اشغال خرمشهر عده ای در حال جنگ هستند اما عده ای می گویند تعداد شهدا ار کم یا زیاد اعلام می کنید.

شرایط عادی نیست

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: آمار در تهران هم بر اساس نتایج آزمایشگاهی است. اینکه عادی سازی اتفاق بیفتند هر کسی نگران این است که مردم تصور نکنند فضا عادی است. فاصله گذاری هوشمند به معنای عادی سازی نیست. چون شرایط عادی نیست و هر عادی سازی پیامدهای خودش را دارد.

وی افزود: تلاش می کنیم همین آمار که فعلا روند نزولی دارد هر روز اعلام کنیم اما شرایط عادی نیست. اینکه یک یازدهم مرگ و میر کشور ناشی از کرونا باشد. از هر ۱۱ نفر فوتی یک نفر به علت کووید ۱۹ است نشان می دهد که شرایط عادی نیست. هیچکس به دنبال عادی سازی این شرایط نیست. شرایط ویژه است به همین پروتکل اعلام می شود.شرایط عادی برای رفتن به نانوایی پروتکل نمی خواهد.

جهانپور درباره اینکه آیا اعلام موفقیت برخی کشورها در اپیدمی کرونا سیاسی است، گفت: اینکه می گویند مثلا کره جنوبی بهتر از ما عمل کرده، حرف سیاسی نیست ما هم پذیرای آن هستیم. این حرف به جغرافیا مربوط است نه سیاست. اما کشوری به نام آمریکا هست که دنبال سیاسی کردن ماجراست و خیلی علاقه مند است سلامت را به سیاست گره بزند. آیا تحریم خرید تجهیزات پزشکی برای کرونا سیاسی نیست؟

وی افزود: ترامپ خودش به دنبال ونتیلاتور است اما می گوید آماده ایم به ایران ونتیلاتور بدهیم. آیا این حرف سیاسی نیست. عده ای در داخل و خارج به دنبال سیاسی کردن کرونا هستند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: اینکه عده ای در داخل آمار کرونا را زیر سوال می برند، سیاسی نیست؟ کارزار ما کارزار بهداشتی است نه سیاسی.

وی افزود: ترامپ تحریم می کند، بعد پوشش رسانه ای برای اقداماتش فراهم می کند. اپیدمی کرونا سیاسی نیست اما تحریم یک اقدام سیاسی است. رفتار پادوهای رسانه ای آنها هم از طرف آنها هدایت می شود. ما هم می گوییم واردات کیت را سیاسی نکنید اما سیاسی می کنند. اپیدمی کرونا سیاسی نیست و سفید و سیاه به کووید ۱۹ مبتلا می شوند.

شمارش آرای صندوق رأی به آمار کرونا ربطی ندارد

جهانپور گفت: کسانی که آمار را زیر سوال می برند. برخی تخصصشان پیدا کردن علت فوت است. عده ای هم تخصصشان شمردن آمار صندوق رأی است. شمارش آرای صندوق رأی هیچ ربطی به آمار کرونا ندارد. کسوف سال گذشته ربطی به شیوع کرونا در روستای علی آباد کتول ندارد.

وی افزود: اینکه می گوییم این قدر حق به جانب صحبت نکنید. توهین به آنها نیست. می گوییم هر کس در حیطه تخصص خودش صحبت کند. اگر می گویند مرجع آمار کرونا وزارت بهداشت نیست اعلام کنند. بیایند هر روز نتایج و آمار را اعلام کنند. اگر می گویند آمار را سازمان آرامستان باید اعلام کند باز هم می گوییم چشم. اگر این نیست حرمت ها را رعایت کنند.

جهانپور گفت: اینکه عده ای اطلاعات لازم را ندارند. تست ها را نمی شناسند. از آزمایشگاهها خبر ندارند بعد هر روز آمار را زیر سوال می برند درست نیست. اگر غیر از این است، آمار اعلام کنند ما هم راحت تریم. وزارت بهداشت داوطلب این نیست که خیلی زود اعلام کند موضوع کرونا تمام شده است.

وزیر بهداشت ایران نه تهران

وی درباره حضور وزیر بهداشت در شورای شهر تهران گفت: وزیر بهداشت؛ وزیر بهداشت ایرانیان است. نمی شود درخواست یک شورای شهر اجابت شود برای دیگری نشود، این تبعیض است. ما اهل تبعیض نیستیم.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: ما محبوریم و محکومیم به مستندات استناد کنیم. مستندات همین آماری است که هر روز اعلام می شود. هیچکس حق ندارد در آمار دستکاری کند. به دنبال عادی سازی شرایط هم نیستیم. اگر مردم یا مسئولان فکر کنند شرایط عادی است درست نیست و پیامدهایی دارد که خیلی مثبت نیست.

وی درباره دستور وزیر بهداشت برای تکمیل پرونده بیماران گفت: پرونده ها باید تکمیل شود. چیز جدیدی ابلاغ نشده است. ممکن است در کوران اپیدمی پرونده ها نواقصی داشته باشد. برای تکمیل پرونده ها باید شیوه نامه داشته باشیم. امروز وقتی پرونده ای که بعدها محل مطالعه دهها محقق قرار می گیرد، مشکل داشته باشد؛ بعدها قابل جبران نیست. هر قرنی یکبار چنین رویدادی ممکن است برای بشر رخ دهد.

جهانپور افزود: این اسناد در دهه های دیگر هم مورد بررسی قرار می گیرند و باید دقیق تنظیم شود. در روند بحران رسیدگی و بررسی مجدد پرونده ها باید انجام شود تا اگر نواقصی است امروز که امکانپذیر است رفع نقص انجام شود و پرونده ها به عنوان منبع مفید برای بررسی های بعدی بماند.

کنترل کرونا در ایران بهتر از کشورهای توسعه یافته

وی ادامه داد: موارد بیماری های تنفسی در همه جای دنیا هست. معیارها هم مشخص است. کشورهای دیگر هم در درمان این بیماری از ما موفقیت بیشتری نداشته اند که بگویند تشخیص بهتری داده اند. با توان پزشک و پرستاران ایران آمار ایران بهتر از اغلب کشورهای توسعه یافته است.

جهانپور گفت: دلیل آن را علمای این حوزه تحلیل کنند. این را می دانیم که همکاران ما در بیمارستانها به مراتب بهتر از خیلی کشورها بیماران را بستری، درمان و ترخیص کردند. دوستانی که به اطلاعات برخی کشورهای توسعه یافته دسترسی دارند این مسائل را بررسی کنند. ما توسعه یافتگی این کشورها را کتمان نمی کنیم اما تحلیل کنیم که چطور این کشورها نتوانسند همه جوانب را ببینند و موفق نبودند.

وی درباره شائبه سانسور اطلاعات کرونا در ایران گفت: هیچ شاهدی بر این ادعا وجود ندارد. آنچه درباره کرونا در ایران بوده شفاف اعلام شده و عیان است. معادل و نمونه خارجی هم ندارد. در کشورهایی با ادعای آزادی رسانه این آمار را معاون رئیس جمهوری باید ارائه کند و اعلام آمار توسط شخص دیگر پیامدهایی دارد که رسما تایید کرده اند و به نوعی آمار متفاوت ارائه می کنند. مقایسه آن با کشور ما نشان می دهد که چه خبر است.

سربلندی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر

جهانپور گفت: اپیدمی کرونا با وجود خساراتی که داشت یک حسن داشت و برای مقایسه در خیلی از جنبه ها از جمله حوزه سلامت با کشورهای دیگر یک فرصت بود. قضاوت را چه در حجم اطلاع رسانی، چه در صداقت و شفافیت و چه در روند بیماری به عموم مردم و سازمانهای مستقل مردم نهاد می گذاریم. امروز زمان خوبی برای مقایسه است. از این مقایسه ها استقبال می کنیم حتی اگر مقایسه ها سوگیرانه باشد باز هم مفید است و مطمئن هستیم در این مقایسه حتما نظام جمهوری اسلامی سربلند خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت بهداشت با جوسازی ها علیه خود برخورد نمی کند، گفت: کسانی که جوسازی می کنند همین پاسخ ها را هم تحمل نمی کنند. آمار رسمی که توسط دهها متخصص در وزارت بهداشت اعلام می شود را تحمل نمی کنند چه رسد به اینکه بخواهیم برخورد کنیم.

علاقه جناح های سیاسی به تحلیل آمار کرونا

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: ما داروغه شهر نیستیم. قصد آن را هم نداریم. از تلاش نظام آزمایشگاهی کشور دفاع می کنیم که برای ثبت و گزارش داده ها شبانه روز تلاش می کنند. نتیجه آن را هم با صداقت و صمیمبت به مردم اعلام می کنیم. فهم این موضوع که چرا سیاسیون از هر جناح و قماش علاقه ویژه ای به این آمار دارند برای ما سخت است تحلیل آن را هم نداریم.

وی افزود: باید هر حرف ضد و نقیض و بی پایه ای را در وزارت بهداشت بشنویم ولی کوچکترین اشاره نکنیم که ناراحت نشوند اما در هر صورت قرار نیست قطار سلامت را به لکوموتیو سیاست پیوند بزنیم و مانع آن هم می شویم. بقیه موارد هم دستگاههای دیگر نظارت و رسیدگی می کنند.

جهانپور درباره بازگشایی دانشگاهها نیز گفت: همه بازگشایی ها چه در وزارت بهداشت چه وزارت علوم به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و تایید رئیس جمهوری و ابلاغ آن بستگی دارد. زود است که اجرایی شدن این پیشنهادها را اعلام کنیم. نظرات کارشناسی زیادی هست ما هم نظر کارشناسی داریم اما آنچه تصویب شود همان ابلاغ می شود.

مدارس در آخرین مرحله بازگشایی هاست

وی درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: مدارس و دانشگاهها اولین جاهایی بودند که از اول اسفند بعد از اپیدمی کرونا تعطیل شدند. قاعدتا آخرین جایی هم خواهند بود که بازگشایی می شود و فعلا برای اعلام زمان آن زود است.

مساجد زودتر از ۱۵ اردیبهشت بازگشایی نمی شوند

جهانپور درباره زمان بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی به خصوص با توجه به نزدیکی ماه رمضان گفت: تصمیم جدیدی برای بازگشایی مساجد و اماکن و تجمعات مذهبی نداریم و تا ۱۵ اردیبهشت این اماکن بازگشایی نمی شوند.

وی افزود: تصمیم جدیدی برای بازگشایی ها گرفته نشده است. مصوبات همان اجرای فاصله گذاری هوشمند است که قبلا اعلام شده، فعلا مشاغل کم خطر و متوسط بازگشایی می شوند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره کاهش تخت های آی سی یو کرونا گفت: تابلوی وضعیت کرونای امروز ناشی از اقدامات دو هفته پیش است که وضعیت بدی نیست. در مورد تخت های آی سی یو با توجه به وضعیت اسفند، بیش از هزار تخت مراقبت ویژه به بیمارستانها اضافه شد و عمده آنها برای بیماران کرونا اختصاص یافت. اکنون که این بیماران کم شده اند، از این تختها برای مریض های غیر کرونایی که نیازمند هستند استفاده می شود و هر زمان که نیاز باشد تغییر کارکرد این تختها با فوریت امکانپذیر است اما در مورد آینده نمی توانیم غیب گویی کنیم.

وی درباره واردات دارو برای کرونا گفت: تا امروز این بیماری داروی اختصاصی ندارد. عمده داروی پروتکل درمانی آن که مربوط به درمان بیماری های دیگری مثل مالاریا یا روماتیسم مفصلی است از قبل هم در کشور بوده و تولید داخل است. بعضی داروها مثل تامیفلو که برای درمان آنفلوآنزاست، نمونه وارداتی هم دارد که برای درمان آنفلوآنزا در صورت نیاز از سوی شرکتها یا هلال احمر وارد می شوند.

جهانپور درباره وام ۵۰ میلیونی از بانک جهانی گفت: نیازمند منابع خارحی برای بهبود خدمات درمانی هستیم. البته نسبت به خیلی از کشورها آمار و وضعیت بهتری داریم بعضی از این کشورها توسعه یافته هستند که زیر ساختهای درمانی آنها از ایران بهتر است. هدفگذاری ما این نیست که هر چه داریم کفایت می کند در سالهای اخیر بخش سلامت توسعه یافته اما اکنون هم در شرایط تحریم نیازمند توسعه منابع هستیم. گر چه در صادرات نفت مشکل داریم و گر چه آنهایی که نفت می فروشند الان باید رایگان بفروشند اما در هر صورت برای تامین کیت های تشخیصی نیازمند منابع مالی هستیم تا آزمایشها را بیشتر کنیم، خوشه های ناامن را بیشتر پیدا کنیم و تعداد تست ها را در در روز بیشتر کنیم.

کشور تحریم کننده ایران چه می کند؟

وی گفت: در همین راستا و در حالی که منابع مالی سفارش کیت تشخیصی از کره جنوبی تامین شده بود، سوئیفت تحریم می شود و سفارش ریجکت می شود. بعد هم پیمانکاران رسانه ای به زبان فارسی زمینه سازی می کنند تا افشا نشود که واردات دارو و تجهیزات پزشکی تحریم است.

جهانپور افزود: برای دشمنان ایران سخت است که به رغم تحریم های همه جانبه، راهروهای بیمارستانهای ما پذیرای بیماران نیست و بسیاری از تخت های اختصاص یافته برای کووید ۱۹ خالی است.

انتقال کامیونی بیماران در کشورهای پیشرفته

وی ادامه داد: سیاستمداران کشورهای تحریم کننده که به دنبال انزوای ایران بودند در مواجهه با یک بیماری مشاهده می کنند که در کشور آنها کامیون کامیون بیمار جا به جا می کنند و بیماران روی زمین خوابیده اند، کمبود اقلام مختلف و ونتیلاتور دارند و انتقادات داخلی دارید. اما وضعیت کشور ما به گونه دیگری است.

سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: به هر حال دنیا مقایسه می کند، کشوری که اقتصاد اول دنیا و بزرگترین تولید کنده علم و فناوری دنیاست چنین وضعیتی دارد و کشور دیگری که مورد تحریم آن کشور است مبادلات بانکی و شرکتهایی که می خواهد به او دارو و تجهیزات پزشکی بدهند، تحریم هستند، وضعیت بهتری دارد. هر کس وزیر بهداشت و رئیس جمهوری آن کشور تحریم کننده باشد باید توجیه کند. مکانیزم اول انکار و مکانیزم دوم فرافکنی است و باید تحریم ها را تشدید کنند.

عجله ای در بازگشایی پارک ها نداریم

وی در پاسخ به پرسشی درباره بازگشایی پارک ها گفت: قطعا مسابقه و شتابی برای بازگشایی اماکن غیرضروری مثل پارکها نخواهیم داشت. اگر شرایط به سمتی رفت که ارزیابی ریسک نشان دهد بازگشایی مشکلی ایجاد نمی کند قطعا در ستاد بسیج ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ می شود.

جهانپور افزود: حداقل ها در مترو رعایت می شود. از همکاران رسانه ای هم خواستیم، این مسائل را بررسی و به ما اعلام کنند. انتقاد زیاد به شهرداری و شورای شهر را قبول نداریم. موضوع محدودیت تردد به قوت خود باقی است. مراودات غیر ضرور محل بحث در ستاد کرونا نیست و بازگشایی مشاغل کم خطر ارتباطی با ترددهای غیر ضروری ندارد و در اغلب شهرها، شهرداری ها و شورای شهرها بر اجرای این پروتکل ها نظارت می کنند.

بیماری های تنفسی غیر کرونایی مهاجرت نکرده اند

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آمار بیماری های تنفسی و کرونا گفت: بیماریهای تنفسی در همه جای دنیا هست، همه آنها هم کرونا نیست. کشورهای دیگر هم در درمان کرونا بهتر از ایران عمل نکرده اند و با توان پزشکان و پرستاران ایران، آمار ایران از کشورهای پیشرفته بهتر است.

جهانپور گفت: قبل از اپیدمی کرونا هم روزانه هزار و ۵۰ بیمار در کشور فوت می کردند. آیا کل بیماران دچار پنومونی کرونا هستند. آیا همه بیماران تنفسی غیر کرونایی از ایران رفته اند و همه عفونت های تنفسی ناشی از کروناست. همه این ویروس ها و عوامل بیماری زای دیگر همچنان مشغول هستند.

وی افزود: برخی می گویند از اول اسفند هیچ عامل بیماری تنفسی نیست و فقط کروناست. عوامل مرگ و میر حذف نشده است. کرونا هم به آن اضافه شده است. برخی می گویند تا مثلا ۳۰ اردیبهشت هیچ کسی بر اثر هیج عامل بیماری دیگری فوت نمی کند. هیچ کس بر اثر هیج عاملی نمای سی تی اسکن او گراند گلاس نمی شود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: آدم هایی درگیر این موضوع شده اند که یا نمی دانند یا تعمدا نمی خواهند همه واقعیت را منعکس کنند. همه پنومونی ها ثبت می شود. یکی از شایع ترین های آن کروناست. ولی هیچ کدام از محققان نمی گویند آمدن کرونا در ایران یعنی اینکه بقیه عوامل بیماری زا از مرزهای ایران مهاجرت کرده اند، آنها هم هستند.

جهانپور گفت: مرگ ترافیکی کاهش پیدا کرده، آلودگی هوا کم شده و ۱۹ هزار مرگ آلودگی هوا ممکن است کاهش پیدا کرده باشد اما صفر نشده است.

کیت های آنتی بادی هنوز دقیق نیستند

وی درباره مصونیت بیماران بعد از ایجاد پادتن در بدن آنها گفت: کسانی که مبتلا به بیماری ویروسی می شوند بدنشان پادتن می سازد و برای مدت موقت مصونیت نسبی پیدا می کنند.

وی افزود: خاصیت دیگر آن این است که می توانیم با تست سرم خون متوجه این مساله شویم و با شناسایی آنتی بادی می توانیم این موضوع را متوجه شویم. پادتن هایی که علیه کووید ۱۹ ترشح می شود تا حالا قابل شناسایی نبود اما اکنون با یکی از تست ها که می تواند سرم خاص پادتن این بیماری را پیدا می کند، می توانیم این موضوع را شناسایی کنیم.

جهانپور گفت: باید کیت آزمایشگاهی آن که کیت آزمایش سرولوژیک است، معتبر باشد. اینکه این کیت ها بر اساس کدام آنتی بادی ساخته شود نشان می دهد که فناوری چقدر می تواند به ما کمک کند. اکنون کیت های مختلفی ساخته شده که مدعی هستند ۸۶درصد می تواند این آنتی بادی را تشخیص شود در ایران هم تولید شده است اما نه در ایران نه سازمان بهداشت جهان این کیت ها تایید نشده است. خود من یکی از این کیت ها را تست کردم و معلوم شد، دقت آن ۴۰ درصد است.

وی افزود: پیش بینی ما این است که این کیت ها فعلا ۴۰ درصد نتایجشان قابل تایید است. هر روز کیت های جدیدتری ساخته می شود. کیتی که تشخیص دهیم بالاترین حساسیت را دارد در پروتکل کشوری قرار می گیرد و مجوز تولید انبوه به آن داده می شود.

جهانپور گفت: هنوز مشخص نیست که این آنتی بادی چقدر ایمنی می دهد. ممکن است این آنتی بادی برای یکسال ایمنی بدهد و بعد سطح آنتی بادی در بدن پایین بیاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها