انواع نوشیدنی‌های كافئین‌دار مثل چای یا قهوه، امروزه به محبوب‌ترین نوشیدنی‌های روز دنیا تبدیل شده‌اند. چای و قهوه و انواع نوشیدنی‌های كافئین‌دار، قابلیت شاداب‌كردن و از بین بردن خواب‌آلودگی اول صبح را دارد؛ در نتیجه بیشتر مردم در سراسر جهان، صبح خود را با چای یا قهوه آغاز می‌كنند.
انواع نوشیدنی‌های كافئین‌دار مثل چای یا قهوه، امروزه به محبوب‌ترین نوشیدنی‌های روز دنیا تبدیل شده‌اند. چای و قهوه و انواع نوشیدنی‌های كافئین‌دار، قابلیت شاداب‌كردن و از بین بردن خواب‌آلودگی اول صبح را دارد؛ در نتیجه بیشتر مردم در سراسر جهان، صبح خود را با چای یا قهوه آغاز می‌كنند.
کد خبر: ۱۲۶۴۶۳۳

به طور كلی، كافئین یك ماده خوردنی شیمیایی است كه در گیاهانی مثل چای یا قهوه، كاكائو، كولا و ... یافت می‌شود.

كافئین یك نوع داروی محرك است كه از خوابیدن به شكل عادی جلوگیری می‌كند.

قهوه، یكی از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان است كه كافئین بسیار زیادی دارد. نوشیدنی قهوه از دانه‌های گیاه قهوه به‌دست می‌آید. قهوه در سراسر جهان به سبك و روش‌های مختلفی تهیه و تولید می‌شود.

از انواع قهوه می‌توان به اسپرسو اشاره كرد كه از دانه قهوه آسیاب شده همراه با فشار زیاد و آب گرم تهیه می‌شود. همچنین قهوه فرانسوی كه از عبور آهسته آب جوش از قهوه تهیه می‌شود.

قهوه ترك كه قهوه كمتر سرخ‌شده را دم می‌كنند و قهوه فوری كه از خشك كردن قهوه فیلتر شده به دست می‌آید.

چای، یكی دیگر از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان و به‌ویژه در كشورهای آسیای شرقی و ایران است.

به طور كلی چای یك گیاه است كه با دم‌كردن برگ‌ها، جوانه‌ها و شاخه‌های آن، نوشیدنی خوش‌عطر و بویی همراه با یك مزه خاص به نام چای به دست می‌آید. چای‌ها در كنار خواص مختلف، دارای مقداری كافئین هستند و از خواب آلودگی جلوگیری می‌كنند.

مخلوط چای با بعضی گیاهان دیگر خواص و طعم مطلوبی ایجاد می‌كند كه از محبوب‌ترین آنها می‌توان به چای دارچین اشاره كرد كه در اصل همان چای سیاه به همراه دارچین است.

از خواص چای دارچین می‌توان به محرك اعصاب، درمان بیماری‌های گوارشی، دیابت و دردهای استخوانی اشاره كرد. چای زنجبیل، طبیعت گرم و خشك دارد. از خواص این چای خوشمزه می‌توان به بالابردن فشار خون، تقویت حافظه، ضددرد مفاصل و تقویت‌كننده قوای جنسی اشاره كرد.

چای سبز، یكی از بهترین انواع چای در سراسر جهان است كه البته زیاد خوردن آن اصلا توصیه نمی‌شود.

چای سبز بعد از دم‌كردن، رنگ سبز به خود می‌گیرد و طعم خوبی هم دارد. از خواص فراوان چای سبز می‌توان به ضدسرطان، محرك سیستم ایمنی بدن، كاهش فشار خون، ضدافسردگی، جلوگیری از لخته‌ شدن خون و سكته‌های قلبی و همچنین از بین بردن چربی‌های اضافه بدن اشاره كرد.

از دیگر چای‌های خوشمزه می‌توان به چای آلبالو اشاره كرد كه به كمك برگ چای سیاه و میوه آلبالو تهیه می‌شود.

از خواص چای آلبالو می‌توان به افزایش اشتها، كمك به هضم غذا و پایین ‌آمدن فشار خون اشاره كرد. چای سیاه، مرسوم‌ترین نوع چای در كشور است و روزانه بخش بزرگی از جامعه از چای سیاه استفاده می‌كنند. چای سیاه به دلیل داشتن كافئین از خواب‌ آلودگی جلوگیری می‌كند.

گفتنی است كه نوشیدن زیاد چای عوارض زیادی دارد. از جمله این عوارض می‌توان به افزایش ترشح اسید معده و ممانعت از جذب آهن و ایجاد كم‌ خونی در بدن اشاره كرد.

مهرداد رحیم زاده - مشاور تغذیه و رژیم درمانی / روزنامه جام جم


بیشتر بخوانید: مضرات مصرف زیاد چای "سبز" و "سیاه"


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها