عضو کمیته پیشگیری از کرونا در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

افراد این گروه خونی بیشتر به کرونا مبتلا می شوند

یک ویروس شناس می گوید که موج دوم بیماری کرونا از هفته دوم اردیبهشت ماه آغاز می شود و مرگبارتر از موج اول است.
کد خبر: ۱۲۶۴۵۵۹

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر محمدرضا محبوب فر ویروس شناس و کارشناس وزارت بهداشت در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با تغییر علائم بیماری کرونا گفت: مطابق با آخرین تحقیقاتی انجام شده و بررسی های بالینی مبتلایان به کرونا به نظر می رسد به دلیل تکامل هر چه بیشتر ویروس در محیط زیست، علائم آن هم نسبت به قبل متفاوت شده است. علائم جدید ویروس در بسیاری از مبتلایان ایرانی مشاهده شده است که این علائم دل درد، حالت تهوع و خونریزی داخلی است.

دکتر محبوب فر افزود: امروز بسیاری از افراد جامعه با وجود اینکه مبتلا به بیماری هستند و ویروس در داخل بدن ایشان است اما یا علائمی ندارند و یا علائم خفیف را نشان می دهند.

این ویروس شناس تاکید کرد: قبلا گفته می شد که علائم مبتلا به کرونا سردرد، تب، سرفه های است و بیشتر علائم آنفولانزا با شرایط حاد را دارد. بعد مطرح شد که کاهش قوای جسمانی از جمله از دست دادن حس بویایی و چشایی از علائم ویروس کرونا محسوب می شود و اخیرا به دلیل اینکه تعدادی از افراد جامعه با مواد غذایی آلوده از جمله سبزیجات، میوه جات و ... در ارتباط بوده اند و حتی ممکن است در نتیجه آشامیدن آب هم این ویروس در داخل بدن مبتلایان وارد شده باشد علائم گوارشی و همچنین برخی از خونریزی های داخلی در داخل بدن به دلیل ابتلا به کرونا به دور از واقعیت نیست.

وی در رابطه با سیاه شدن دو پزشک خارجی که کرونا مبتلا شده بودند و اینکه آیا چنین موردی در ایران هم مشاهده شده است یا خیر گفت: چنین موردی ما در ایران تا به حال نداشته ایم. این دو پزشک چینی بوده اند . چون ویروس کرونا پیچیده است. ساختار ژنتیکی آن ترکیبی از DNA ویروس HIV ، خودِ کرونا و البته ویروس سندرم حاد تنفسی و یا همان سارس است.

او ادامه داد: امروز دنیا و کشور ما ایران با یک ویروس مرموز و پیچیده ای مواجه شده است. این ویروس پیچیده و ناشناخته است و هر روز نکاتی از دنیای مرموز این ویروس مشخص می شود. اگر طی روزها و ماه های آینده نکات واطلاعات دیگری از این ویروس منتشر شد نباید تعجب برانگیز = باشد چرا که کرونا یک پدیده بسیار پیچیده و مرموزی به شمار می رود.

محبوب فر در رابطه با ایجاد زخم در بیماران کرونایی و در نظر گرفتن این اتفاق به عنوان دیگر علائم وجود ویروس در بدن فرد گفت: تحقیقات پزشکی در اینباره انجام شده است. باید بگویم برخی مبتلایان که من فکر می کنم کمتر از 100 نفر در دنیا بوده زخم کف پا داشته اند و یا بخش هایی از بدنشان دچار ضایعه شده است.

کارشناس وزارت بهداشت تاکید کرد: در آستانه ماه رمضان قرار داریم و با توجه به اینکه مصرف عمومی مردم شکر به شمار می رود و البته مواد غذایی شیرین را به منظور تقویت بدن مورد استفاده قرار می دهند اوضاع تا حدودی پیچیده تر شود.

او بیان داشت: انواع شیرینی جات و زولبیا و بامیه که به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. من به شهروندان هشدار می دهم که در رابطه با استفاده از مواد غذایی شیرین و پرشکر مراعات و حتی المقدور کمتر استفاده کنند چرا که افرادی که دارای مقادیر زیادی از قندها در بدن خود هستند بیشتر مبتلا به کرونا شده اند.

دکتر محبوب فر در ادامه گفت: بسیاری از مبتلایان و جان باختگان به کرونا جز گروه های حساس بودند و اتفاقا به بیماری دیابت هم مبتلا بوده اند. ابتلا و فوت در بین آنها بیشتر مشاهده شده است.

این پزشک متخصص در رابطه با این سوال که آیا نوع گروه خونی در ابتلا به ویروس کرونا نقش دارد یا خیر نیز عنوان کرد: بله تاثیر دارد. تحقیقات پزشکی حکایت از این دارد که افراد گروه خونی O+ کمتر به این ویروس آلوده می شوند و در برابر ابتلا به بیماری مقاوم تر هستند. این ویروس شناس یادآور شد: افراد دارای گروه خونی A+ به دلیل شرایط خاصی که در بدن این افراد وجود دارد و البته شرایط فیزیولوژیک که به آنها مربوط است و بر استناد بر تحقیقات پزشکی مستعد ابتلا به کرونا هستند. اما افرادی که دارای این نوع گروه خونی هستند می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی و البته مراعات بهداشت فردی مثل سایر شهروندان خودشان را کمتر در معرض ابتلا قرار بدهند و به گونه ای نسبت به ویروس و ابتلا به کرونا دور نگه داشته بشوند.

او هشدار داد: پیش بینی موج مرگبار کرونا دور از انتظار نیست. الان که من صحبت می کنم بسیاری از تخت های بیمارستانی که پیش از این در اختیار مبتلایان کرونا بود و بهبود پیدا کردند و طی چند روز گذشته و هفته های گذشته خالی شده بودند متاسفانه امروز مجددا پر شدند.

این ویروس شناس تاکید کرد: به دلیل برداشتن قرنطینه و حذف محدودیت ها و ممنوعیت ها در سراسر جهان و البته ایران، تعدادی از کانون های انتشار با موج دوم بیماری مواجه می شوند و تخت های بیمارستانی خالی توسط بیماران اشغال شده است.

وی خاطرنشان کرد: این را هم باید بگویم موج دوم بیماری کرونا به نظر می رسد در هفته دوم اردیبهشت در کشور اتفاق بیفتد. برای برداشتن قرنطینه و حذف ممنوعیت ها و محدودیت ها در کشور بسیار زود اقدام شد.  ترددها و عبور و مرورها در کشور شدت گرفته و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز به خصوص در تهران افزایش یافته است.

دکتر محبوب فر ادامه داد: تردد بسیاری از شهروندان در اماکن شلوغ و محل های تجمع شهری حضور دارند. به قطع یقین می گویم موج دوم در حال آغاز شدن است و نشانه هایش را در جامعه نیز دیدیم. از هفته دوم اردیبهشت این مسئله سر باز می کند و شهروندان باید بیشتر از گذشته نسبت به حفظ و رعایت بهداشت محیط و بهداشت عمومی تلاش کنند و از آنجایی که تنها راه حل پیشگیری از کرونا در خانه ماندن است، از شهروندان درخواست می شود از منازل خارج نشوند مگر اینکه احتیاج ضروری داشته باشند. برای آن هم فقط یک نفر از خانه خارج شود و امور ضروری خانواده را انجام بدهد و سایر اعضای خانواده حتی المقدور در محیط خانه و در جمع خانواده بمانند تا گزندی به این افراد وارد نشود.

وی در پایان گفت: رسانه ها و خبرگزاری ها و کلیه ارباب جراید طی این یکی دو هفته که موج دوم را داریم که اتفاقا مرگبارتر هم هست فعال تر شوند و گفت و گوهای متعددی با اعضای ستاد مقابله با کرونا داشته باشند. گزارش ها بیشتر شود و آگاهی رسانی ها و  اطلاع رسانی ها از سوی شما و رسانه ها و البته سایت جام جم آنلاین بیشتر شود. اقبال عمومی بیشتر به سمت رسانه شماست. امیدوارم که این اطلاع رسانی ها ادامه داشته باشد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها