مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز

بارش های آبی در البرز به حد نرمال نرسیده است

بر اساس اطلاعات مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۳۱ درصد افزایش یافته، همچنین در تمام استان‌ها به جز چهار استان بارش‌ها در محدوده نرمال و بیش از نرمال گزارش شده است.
کد خبر: ۱۲۶۴۱۱۶

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۵۴.۵ میلیمتر بارش در کشور داشتیم که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۳۱ درصد افزایش یافته است همچنین در این میان سه استان گیلان، مازندران و لرستان به عنوان پربارش‌ترین استان‌ها اعلام شده‌اند.

از این‌رو بارش‌ها در استان گیلان ۷۴۳.۴ میلیمتر است که نسبت به بلند مدت ۱۵ درصد بیشتر شده است.

در استان مازندران نیز بارش‌ها با ۶۱۱ میلیمتر، ۳۳ درصد بیشتر شده است. در استان لرستان نیز بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت افزایشی ۲۰ درصدی داشته‌اند.

چهار استان کم بارش نسبت به میانگین بلند مدت

هرچند که بارش‌ها در بیشتر استان‌های کشور در محدوده نرمال و بیش از نرمال است اما چهار استان تاکنون نتوانسته‌اند به بارش‌های نرمال سالانه خود برسند.

بر اساس اطلاعات مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، استان چهار محال و بختیاری ۱۷ درصد و استان کهگیلویه و بویر احمد ۱۳ درصد کمبود بارش دارند. استان‌های کرمانشاه و کردستان نیز به ترتیب با ۳ و ۰.۳ درصد کم بارشی مواجه هستند.

از سوی دیگر با وجود اینکه بارش‌ها در کشور نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یافته است اما بررسی آمار نشان می‌دهد که بارش‌ها طی سال آبی جاری نسبت به سال آبی ۹۸-۹۷ کمتر شده است. طی سال آبی گذشته ما در کشور ۲۸۴/۷ میلیمتر بارش داشتیم که نسبت به میانگین بلند مدت ۴۶ درصد بیشتر شده بود.

وضعیت بارش‌ها در تهران

بررسی اطلاعات نشان می‌دهد که وضعیت بارش‌ها در تهران مناسب است. از مهرماه تاکنون ۳۱۲ میلیمتر بارش در تهران داشته ایم که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت ۵۱ درصد بیشتر شده است.

نکته مثبت دیگر درمورد بارش‌ها در استان تهران این است که تقریبا در تمام استان‌های کشور بارش‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما در تهران میزان بارش حتی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است همچنین باید به این نکته اشاره کرد که بارش باران در پایتخت طی روز ۶ و ۷ اسفند سال گذشته با ۵۵.۵ میلیمتر رکورد ۶۹ ساله را زد.

افزایش بارش‌ها در کشور + لیست استان‌های کم بارش و پربارش


وضعیت بارش‌ها در استان‌های کشور و مقایسه آن با بلند مدت


خشکسالی‌های بلند مدت هنوز جبران نشده است

احد وظیفه - رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی - پیش از این در گفت و گو با ایسنا اظهار کرده بود که در بیشتر مواقع خشکسالی‌ها از بعد هواشناسی زود برطرف می‌شوند اما آنچه که دغدغه و نگرانی ماست خشکسالی‌های هیدرولوژیک است. برای مثال در سال‌هایی که با خشکسالی در کشور مواجه بودیم فشار بسیار زیادی به چاه‌های آب زیرزمینی وارد شد که کاهش سطح‌ آب ‌های زیرزمینی را به دنبال داشت. باتوجه به شاخص خشکسالی ۱۰ ساله می‌توان گفت که باوجود بارش‌های دو سال اخیر هنوز بخش زیادی از کشور در شرایط خشکسالی شدید و متوسط قرار دارد.

به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، ممکن است که در حال حاضر رودخانه‌ها پرآب باشند و یا پشت سدها حجم قابل قبولی از آب وجود داشته باشد اما نباید فراموش کنیم که همچنان باید مراقب خشکسالی‌های انباشته در کشور و آب‌های زیرزمینی باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها