نماینده حوزه انتخابیه آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی می گوید رد درخواست وام پنج میلیاردی ایران از سوی صندوق بین المللی پول یک تخلف آشکار است که در صورت قطعی شدن برای همیشه در تاریخ می ماند و در رابطه با خروج ایران از صندوق ، مسئولان اجرایی کشور پس از بررسی شرایط تصمیم بگیرند.
کد خبر: ۱۲۶۴۰۲۵

عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده حوزه انتخابیه آمل و لاریجان در رابطه با درخواست ایران از صندوق بین المللی پول برای دریافت وام و محقق نشدن این خواسته تا این لحظه به خبرنگار جام جم آنلاین ، گفت: ندادن وام به ایران یک تخلف آشکار است که آنها {مسئولان صندوق بین المللی پول} مرتکب می شوند.  هیچ دلیلی برای رد درخواست وام برای کشوری که عضو صندوق است وجود ندارد؛ آن هم فقط به دلیل فشار سیاسی یک کشور قدرتمند. این کشور قدرتمند روی صندوق سایه انداخته است.

احتمال خروج ایران از صندوق بین المللی پول / وام ندادن به ایران تخلف است

یوسفیان با بیان اینکه در تاریخ صندوق بین المللی پول چنین چیزی سابقه نداشته است، گفت: اگر با وام ایران مخالفت شود این موضوع برای همیشه در تاریخ می ماند.

 نماینده آمل و لاریجان بیان داشت: آیا حضور ما در صندوق فقط برای دریافت وام در شرایط اضطراری و یا سایر شرایط اقتصادی است؟ خیر، اما اگر در این شرایط اضطراری راه را بر ما بستند دیگر دلیلی ندارد در صندوق بمانیم. ولی به طور یقین عضویت در صندوق بین المللی پول امتیازات اقتصادی دیگری هم داشت که عضو آن شده بودیم.

وی تاکید کرد: قطعا و به طور یقین کسانی که این صندوق را مدیریت می کنند تابع دستورات یک کشور زورگو و قدرتمند هستند. وقتی که اضطراری ترین و بحرانی ترین شرایط برای انسان به وجود آمده جای تاسف است که این صندوق هنوز از دستورات آن کشور زورگو و قدرتمند تبعیت می کند. صندوق بین المللی پول قوانین و مقررات را زیر پا گذاشته است.

یوسفیان یادآور شد: افکار عمومی و جامعه جهانی این وضعیت را قضاوت خواهد کرد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و البته به چه صورت به این اتفاق {ندادن وام به ایران} اجرایی می شود. کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند در حال انجام دادن این کار {جلوگیری از پرداخت وام به ایران} هستند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: البته در شرایط فعلی بعید به نظر می رسد که صندوق بین المللی پول بخواهد صریح و قاطع جواب منفی به ایران بدهد. به وقوع پیوستن این احتمال خیلی سخت است. باید به این اشاره کنم که صندوق بین المللی پول به ایران جواب منفی نداده است ولی کاری که می کنند این است که پروسه را طولانی تر کرده‎اند. اگر جواب صریح منفی بدهند آنگاه مسئولان اجرایی کشور باید در این بخش تصمیم بگیرند. باید برای جامعه جهانی روشنگری به وجود بیاید که یک صندوق صد در صد اقتصادی است چه طور تحت تاثیر شدید مسائل سیاسی قرار می گیرد. از سویی درآمد و منافع ما فقط گرفتن وام نیست و ابعاد دیگری هم برای سرمایه گذاری در این صندوق وجود دارد. آن وقت باید ارزیابی شود که باید چکار کنیم. در واقع خروج از صندوق بین المللی پول تصمیمی است که مسئولان اجرایی کشور پس از بررسی جوانب باید اجرایی کنند.

یوسفیان اذعان داشت: شاید این وام را به ایران بدهند، اما شاید روزی بدهند که دیگر فایده ای نداشته باشد. شاید این وام در زمانی به ایران تعلق بگیرد که دیگر قدرت جذب نداشته باشد. الان وام برای دارو و درمان نیاز است. ما در بزرگ ترین شرایط نیاز به دارو و درمان قرار داریم. فردا ممکن است اوضاع بهتر شود و دیگر نیازی به این وام نداشته باشیم. وقتی هم نیاز برطرف شود دیگر چه نیازی به وام داریم؟

وی در پایان گفت: اگر بخواهند این وام را بعد از پایان شیوع ویروس کرونا بدهند انگار که اصلا آن را نداده اند.  

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها