زندگی اجتماعی در جوامع مختلف معمولا دستخوش مشکلات و بحران‌های گوناگونی قرار می‌گیرد. در این میان حوزه بهداشت و درمان یکی از مهم‌ترین بسترهای بروز بحران‌های اجتماعی است و بحران همه‌گیری ویروس کرونا (Covid-19) نیز تازه‌ترین نمونه معضلات بهداشتی جهانی است که تمام کشورهای دنیا را در‌بر گرفته است. معضلی که در ماه‌های گذشته همه بخش‌های زندگی مردم در جهان از‌جمله ایرانیان را تحت تاثیر شدید قرار داده است.
کد خبر: ۱۲۶۴۰۰۷

حال باید توجه داشت که خروج از این شرایط و مدیریت صحیح این بحران، به الزامات متعددی نیاز دارد. از جمله این الزمات می‌توان به مسؤولیت‌پذیری مدیران کشور و حضور تشکل‌های مردمی در صحنه اشاره کرد و با وجود این مسؤولیت‌پذیری متقابل، می‌توان به مدیریت هرچه بهتر بحران همه‌گیری ویروس کووید-19 امیدوار بود.

نکته دیگر آن که در هفته‌های اول شیوع ویروس کرونا، چه در ایران و چه در بسیاری از کشورها، اقدامات لازم برای مقابله با این ویروس به دلیل ناشناخته بودن آن با تاخیر پیش می‌رفت. این مساله البته در ابتدای شروع هر نوعی از بحران به‌ویژه در بحران‌های جدیدی که با سلامت انسان‌ها ارتباط دارد و به‌خصوص در مقابله با ویروس‌هایی که هنوز دارو یا واکسنی برای آن کشف نشده، طبیعی است. اما با وجود این، با گذشت چند هفته از شیوع این ویروس در کشور، به مرور زمان شاهد شکل‌گیری هماهنگی و مسؤولیت‌پذیری بیشتر در میان مدیران کشور بودیم.

در این راستا، می‌توان به تشکیل ستادهای ملی و استانی مدیریت بحران کرونا در نقاط مختلف ایران اشاره کرد.

این روزها هر چه زمان جلوتر می‌رود، هماهنگی بیشتری را در میان دستگاه‌های لشکری و کشوری برای مدیریت بحران کرونا مشاهده می‌کنیم. این هماهنگی خود را در اتخاذ سیاست‌های مناسب برای کنترل همه‌گیری کووید-19 و استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود در همه بخش‌های اجرایی، نظامی و مردمی نشان می‌دهد. بر همین اساس نیز تحلیلگران جهانی،ایران را به عنوان یکی از کشورهای موفق در مدیریت بحران کرونا معرفی می‌کنند. محور موفقیت ایران نیز در صحبت‌های این تحلیلگران،بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور در بخش‌های مختلف قلمداد شده است.

مصادیق بهره‌گیری همه‌جانبه ایران از ظرفیت‌های موجود برای مقابله با کرونا فراوان است. از جمله این مصادیق می‌توان از مشارکت نیروهای مسلح کشور یاد کرد. نهادهایی که در هفته‌های اخیر بخش زیادی از توان خود را معطوف آماده‌سازی بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها ساختند و بخش دیگری از همت خود را صرف ضدعفونی مستمر معابر و محیط‌های عمومی و راه‌اندازی صنایع تولید مواد شوینده کردند. البته در این میان بسیاری از نهادهای عمومی وابسته به حاکمیت و همچنین بخش زیادی از تشکل‌های مردمی و نیروهای داوطلب جهادی نیز برای حمایت از خانواده‌های نیازمند، مشارکت در تولید ماسک و ارائه خدمات به گروه‌های مختلف از جمله کودکان کار، افراد دارای معلولیت، سالمندان، زنان سرپرست خانوار و بی‌خانمان‌ها به میدان آمدند.

هفته گذشته نیز مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در روز نیمه شعبان بر لزوم شکل‌گیری رزمایش گسترده برای کمک به نیازمندان جامعه تاکید کردند. دیروز نیز شاهد آن بودیم که در راستای همین بیانات رهبر معظم انقلاب،قرارگاه امام حسن(ع) با حضور جمعی از نهادهای عمومی و نظامی راه‌اندازی شد؛ اقدامی که می‌تواند با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان نقش مهمی در رفع نیاز افراد مستمند در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا داشته باشد. همچنین باتوجه به سوابق قبلی پیش‌بینی می‌شود در این زمینه هم شاهد حضور و مشارکت مردم باشیم که خود بزرگ‌ترین پشتوانه برای مدیریت بحران کروناست.

دکتر حسن موسوی چلک - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها