مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز

معلم البرزی مدرسه ۱۲ کلاسه می سازد

فردی مبتلا به ویروس کرونا شده است. در واقع تست های پزشکی وجود ویروس در بدن او را محرز کرده. این فرد یا در قرنطینه خانگی مداوا می شود یا اینکه مجبور خواهد شد در نهایت بستری شود. بعد از اینکه بهبود پیدا می کند حالش چطور خواهد بود؟ آیا باید انتظار داشته باشیم یک فرد بهبود یافته کرونایی درست مثل سابقش باشد؟
کد خبر: ۱۲۶۳۸۸۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، تحقیقات علمی در انگلستان نشان داده افرادی که به کرونا مبتلا می شوند و بعد از آن بهبود می یابند حتی بعد از بهبودی هم علائمی نظیر تنگی نفس، خستگی و سرفه را از خود نشان می دهند. آمار قربانیان و مبتلایان به کرونا در کشورهای فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، بریتانیا و آمریکا به شکل هولناکی بالاست. افرادی که از این بیماری بهبودی حاصل می کنند باز هم علائم عجیبی از خود نشان می دهند.

دنی شوچمن که 40 سال دارد یک شهروند انگلیسی است که به تازگی کرونا را شکست داده. او می گوید حتی بعد از بهبودی هنوز انرژی لازم را ندارد و مثل سابق نمی تواند دوچرخه سواری کند.

برایان مفین هم یک معلم مدرسه دبستانی هاست. او هم به کرونا مبتلا شده اما اکنون جواب تست های کرونای او منفی است و این یعنی اینکه خوب شده. مفین هم می گوید هنوز تنگی نفس دارد و به سختی از پله ها بالا می رود.

اندرو نیز یک شهروند دیگر بریتانیایی است که در منچستر زندگی می کنند. او هم هنوز احساس تنگی نفس را با وجود بهبودی دارد.

اما تحقیقات مورد تامل برانگیز دیگری را هم نشان می دهد و آن مورد هم این است که افراد بعد از بهبودی دچار یک نوع افسردگی می شوند. معمولا این زنان هستند که بعد از زایمان گاهی دچار افسردگی می شوند اما گویا این مورد در رابطه با برخی از بیماران کرونایی هم صدق می کند. افسردگی بعد از کرونا در رابطه با افرادی که طیف شدیدتری از این بیماری را داشته اند حتی بیشتر است. نمونه اش کارن منرینگ که مادر سه فرزند است. او می گوید تاریک ترین ساعات زندگی اش را پشت می گذارد، حتی با وجود اینکه بهبودی کامل پیدا کرده است.

پزشکان می گویند معلوم نیست چه مدت طول می کشد تا مردم به بهبودی واقعی برسند. هرچه بیماری فرد جدی تر باشد ، مدت زمان بیشتری طول می کشد و ممکن است افرادی که تحت مراقبت های ویژه قرار می گیرند  در معرض آسیب دائمی ریه ها و کبد باشند.

الان خوب می دانیم که بیماری کرونا توسط ویروسی ایجاد می شود كه عمدتا به سلولهایی كه در مجاری راه های هوایی و ریه ها وجود دارد، وصل شده و حمله می كند. به همین دلیل افراد دچار تنگی نفس می شوند.

واکنش ایمنی بدن همان چیزی است که باعث ایجاد علائم می شود. تورم در مناطقی که ویروس به آن حمله می کند باعث می شود که مجاری هوایی بسته و نفس کشیدن سخت شود. بیماران سرفه می کنند تا ویروس ها و بافت مرده ریه را از بدن خود بیرون کنند.

سیستم ایمنی بدن همچنین باعث ایجاد درجه حرارت بالا و تب می شود.

در کنار تمام اطلاعاتی که درباره کرونا می دانیم بد نیست نسبت به دوران بعد از بهبودی هم اطلاعاتی داشته باشیم. 

دنی شوچمن که در سطور پیشین به او اشاره کردیم می گوید که در ماه مارس در پی ابتلا به کرونا دچار ذات الریه شد. کار او به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه کشید. حالا این مرد 40 ساله که پدر چهار فرزند است و در لندن زندگی می کند می گوید انگار قدرتی برای او نمانده و غمگین است. دنی به این هم اشاره می کند که دیگر نمی تواند مثل سابق پیاده روی کند و حتی به همسرش در امور خانه و فرزندانشان یاری رسان باشد. دنی حتی از پله ها هم نمی تواند بدون نفس نفس زدن بالا برود. هنوز سرفه می کند و دیگر تمایلی برای حضور در شبکه های اجتماعی هم ندارد.

حالا دانشمندان و محققان بر روی این مسئله تحقیق می کنند که چرا افراد بهبود یافته از کرونا همچنان علائمی نظیر تنگی نفس، سرفه و خستگی را از خود نشان می دهند و البته افسرده هم می شوند. در اینباره تحقیقات در حال انجام است و هنوز نتایجی حاصل نشده است. اما مشخص به نظر می رسد که افراد مبتلا به کرونا باید حتی بعد از بهبودی هم همچنان تحت نظر و مراقبت باشد.

دکتر جیمز گیل ، پزشک عمومی و مدرس دانشگاه وارویک گفت: «در پزشکی مشکلات این هستند که به جای طرح یک راه حل خوب، به یک بیمار بگویید یک قرص بخورد و بخوابد.

در حال حاضر جامعه پزشکی اطلاعات کمی در مورد بهترین مسیر بهبودی برای مبتلایان به عفونت پس از کرونا دارد. اما به احتمال بسیار زیاد بعد از بستری در بیمارستان ، یک مسیر مراقبت یکپارچه مورد نیاز خواهد بود.ممکن است بیمارانی که به کرونا مبتلا شده اند دچار آسیب دائمی ریه شوند.»

دکتر گیل گفت: «پس از شیوع بیماری سارس در شرق آسیا در سال 2002 ، مردم حتی یک سال پس از بهبودی ، مشکلات روحی و جسمی را نشان دادند. یک سال پس از بهبودی ، دو سوم از بیماران شواهدی از تأثیر سلامت روان از جمله افسردگی ، اضطراب و استرس پس از آسیب دیدگی داشتند.از این رو می توان نتیجه گرفت كه به بیمارانی كه از COVID-19 بهبود می یابند ، توصیه می شود كه بطور مستقیم یا از طریق روشهای مستقر در خانه ، با خدمات بهداشت روان مشاركت فعال داشته باشند.»

منبع: دیلی میل /  مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها