پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین پاسخ داد ؛

کرونایی ها بعد از بهبودی دوباره مبتلا می شوند؟

بزرگ ترین بلای بشر در قرن بیست و یکم همچنان می تازد. به تمامی کشورهای جهان راه یافته و جان هزاران نفر را نیز گرفته است. البته آنطور که آمارهای مختلف ارائه می کنند شمار افرادی که از این بیماری بهبود یافته اند روز به روز بیشتر می شود.
کد خبر: ۱۲۶۳۶۴۲

به گزارش جام جم آنلاین ، اما بر فرض بیماری که به کرونا مبتلا شده بعد از مدتی خوب شد؟ آیا او مصونیت کامل پیدا کرده است؟ پاسخ به این سوال خیر است. متاسفانه شواهد بسیار زیادی وجود دارد که برخی از بهبودیافته های کرونایی بعد از مدتی مجددا آلوده به این ویروس می شوند. آیا چنین چیزی امکان دارد؟

دکتر شروین شکوهی متخصص بیماری های عفونی دراینباره به جام جم آنلاین گفت: زمانی که بعد از بهبودی بیماری، جواب آزمایش کرونا منفی و سپس در دومین مورد مثبت اعلام می شود با ابتلای مجدد روبرو شده ایم. اما امکان دارد دلیل این اتفاق اشتباه تست باشد و یا اینکه جواب اولیه پیش از تست دوم کاذب بوده است.یعنی در واقع گمان می رود فرد بهبود یافته و آزمایش هم از او می گیرند که بر اساس این آزمایش همه نتیجه منفی است. در صورتی که شاید اینطور نباشد و فرد هنوز بیمار است و آزمایش هم چنین چیزی را نشان نداده. پس ما با دو موقعیت روبرو هستیم، یکی ابتلای مجدد فرد و یکی هم جواب کاذب آزمایش های بعد از بهبودی.

شکوهی گفت: ما در اینجا با منفی کاذب اولیه و مثبت کاذب ثانویه روبرو هستیم. در برخی از موارد نمی توان ثابت کرد که ابتلای مجدد در فرد رخ داده است.

این متخصص بیماری های عفونی بیان داشت: بسیاری از افراد نیز بی علامت بوده اند و بعد از مدتی تست کرونا داده اند که نتیجه آن مثبت اعلام شده است. این احتمال وجود دارد که فرد دوباره از اول به ویروس کرونا آلوده شود و ممکن است اصلا بحث ابتلای مجدد در کار نباشد، درواقع بحث این است که ویروسی که فرد را قبلا آلوده کرده دوباره ری اکتیویت (فعال شدن مجدد) شود. اینها همه تئوری هستند.

وی با تاکید بر اینکه اکثر افرادی که تست کرونای آنها مثبت درآمده است بی علامت بوده اند افزود: صرفا بر این اساس که یک فرد بعد از بهبودی تست کرونایش منفی اعلام شود اما چند روز بعد دوباره آزمایش بدهد و مثبت اعلام شود بدان معنا نیست که کرونا به بدن او برگشته. شاید این مثبت شدن دلایل دیگری مثل بیماری دیگر شبیه کرونا مثل آنفولانزا بوده است.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: بازگشت مجدد بیماری ارتباطی به بیماری های زمینه ای مثل دیابت، فشارخون، سرطان و بیماری های قلبی ندارد. البته کسانی که این بیماری های زمینه ای را دارند در برابر کرونا آسیب پذیرترند. به هر حال کسانی که بعد از بهبودی، دوباره به بیماری کرونا مبتلا شده اند به این دلیل است که این ویروس را از طرق دیگری دریافت کرده اند و یا همانطور که گفتم ویروس در بدن آنها مجددا فعال شده است.

این کارشناس وزارت بهداشت گفت: برخی از بیماران بعد از بهبودی دوباره علائم همین بیماری را نشان می دهند. این می تواند دلایل زیادی داشته باشد. دلیلش یا می تواند دوباره فعال شدن ویروس قبلی باشد و یا اینکه فرد این ویروس را مجددا از محیط دریافت کرده است.

شکوهی یادآور شد: در آینده مسلما ژن کرونا مورد مطالعه قرار می گیرد و توالی ژنتیکی آن با دقت بیشتری بررسی خواهد شد. الان مطالعه در رابطه با کرونا چندان پیشرفته نیست.

این پزشک متخصص گفت: کسی که به ویروس کرونا مبتلا می شود و سپس بهبود می یابد به احتمال فراوان در آینده ای که بازه زمانی خاص دارد نسبت به این ویروس پادتن تولید می کند. البته در این رابطه اطلاعات زیادی در دست نیست. ما هنوز در اوج کرونا هستیم و نمی دانیم بعدا اوضاع چطور خواهد بود. ولی این اطمینان وجود دارد فرد مبتلا به کرونا بالاخره در یک بازه زمانی مشخص که محدود است نسبت به کرونا پادتن تولید می کند. شکوهی تصریح کرد: در اینکه پادتن در برابر عفونت مجدد، دفاع ایجاد می کند قطعا شکی نیست ولی در اینکه چقدر موفق باشد هنوز جای بحث است. سوال دیگر این است که این پادتن چقدر می تواند ماندگاری داشته باشد که این سوال هم با گذشت زمان پاسخ داده خواهد شد. شاید این پادتن یکی دو سال در بدن فرد وجود داشته باشد.

این پزشک متخصص در پایان گفت: در مورد اینکه دولت تقریبا همه جا را بازگشایی کرده یک مسئله است و مردمی هم که رعایت نمی کنند یک مسئله دیگر. بسیاری از مردم این اجبار را ندارند که سرکار بروند ولی الان شاهد هستیم که چقدر خیابان ها و وسایل حمل و نقل عمومی شامل مترو و اتوبوس ها شلوغ شده اند. فاصله اجتماعی اصل قضیه است اما بسیاری از مردم فکر می کنند همه چیز شوخی است. متوجه نمی شوم با این بحرانی که شاهد آن هستیم این شلوغی چه معنایی دارد. باید ببینیم که هفته های آتی چه اتفاقات دیگری می افتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها