کرونا ویروسی ۵۰ روزی است که در کشور جولان می‌دهد وهنوز درمان قطعی برای مقابله با آن پیدا نشده است اما در راستای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در محیط های کسب وکار راهکارهایی پیش بینی شده است که در ادامه به ۱۰ مورد از آنها اشاره می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۶۳۵۴۶

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم از بیرجند، 50 روز است که کرونا ویروس در کشور و در جهان جولان می‌دهد و آمار مبتلایان وفوتی ها را زیاد کرده است اما از آن جایی که برخی مشاغل مانندکارخانه‌ها، صنعت و دیگر مشاغل باید فعال باشند،در راستای حفاظت و جلوگیری مردم در پیشگیری از این ویروس منحوس، 10 راهکار اساسی در محیط کار در گفتگوی تسنیم با دکتر احسان رفیعی منش متخصص طب کار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس توصیه شده است.

وی با تشریح 10 اقدام اساسی برای پیشگیری از بیماری کرونا در محیط کار اظهار داشت: اولین نکته و اقدام جلوگیری از حضور افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی در محیط کار است در واقع این روش کنترل بیماری درمبدا است وقتی بیماری دارای علائم مشکلات تنفسی و بیماری مانند افرادی که دارای سرفه مزمن، تب بالا ، تنگی نفس دارند، باید از ورود آنها به محل کار جلوگیری کرد تا سلامت را به دیگر افراد حفظ کرد .

رفیعی منش افزود: مدیران در ابتدای شیفت کاری افرادی را که دارای علائم بیماری مانند تب بالا، سرفه هستند را جدا کنند و مانع ورود آنها به محیط کار شوند و یا اگر ضرورت به حضور این افراد در مکان کار را دارند، باید در مکانی دارای ایزوله مناسب تهیه کنند و این افراد برای بازگشت به کار نیازمند تاییدیه سلامت از سوی پزشک هستند.

وی دومین اقدام اساسی برای پیشگیری از بیماری کرونا در محیط کار را طراحی و استفاده از سیستم‌ های تهویه مناسب در محیط کار دانست و افزود: تهویه مناسب یکی از نکاتی است که در محیط های کاری از قبل سیستم های تهویه کاری برای کنترل عوامل آسیب زا وجود دارد، اما باید این تهویه ها کنترل شوند چرا که تهویه هوا در کاهش روند ویروس کرونا می‌تواند نقش زیادی داشته باشد.

متخصص طب کار بیان کرد: عوامل بازنگری این سیستم ها، راه اندازی تعمیر آنها در پیشگیری از بیماری نقش مهمی دارد چرا که انتقال این بیماری از طریق ترشحات تنفس، قابل انتقال است واحتمال معلق بودن ذرات ویروس وجود دارد و درمکان هایی که تهویه مناسب وجود ندارد باز کردن پنجره مناسب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به سومین راهکار گفت: ضدعفونی کردن دائمی سطوح مشترک و یادآوری آن به کارکنان از دیگر عامل برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در محیط کار است و جاهایی مانند دکمه آسانسور، نرده، سرویس حمل و نقل کارکنان باید مرتب ضد عفونی شود و این ضدعفونی همراه با شست وشو باشد و باید ضدعفونی در دو نوبت همراه با مواد ضدعفونی و استاندارد انجام شود.

رفیعی منش افزود: آموزش نکات بهداشتی به کارکنان چهارمین اقدام در راستای پیشگیری از کرونا در محیط کار است و این نکته یکی از مهم ترین نکات در راستای پیشگیری از کرونا است که از طریق رسانه ها در حال انجام است و لازم است در محیط کاری به صورت جدی تر انجام شود، چرا که آموزش به شاغلان درمحیط کاری طبق نحوه صحیح شستن دستها، آموزش به جهت رعایت فاصله یک یا دو متر، استفاده از وسایل حفاظت فردی انجام شود.

وی محدود کردن تجمعات کارکنان و برگزاری جلسات به صورت غیرحضوری را پنجمین راهکار دانست و بیان داشت: بهتر است در صورت امکان جلسات به صورت غیر حضوری برگزار شود چرا که جلسات غیرحضوری و از طریق ویدئو کنفرانس می‌تواند کاهش ریسک مشکلات تنفسی را کاهش دهد و شاغلان نباید تا حد امکان در محیط‌های مذهبی ورزشی تردد کنند.

متخصص طب کار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس محدود کردن مسافرت ها، ماموریت ها را از دیگر اقدامات در پیشگیری از ابتلا به کرونا و جدی دانست و افزود:کاهش مسافرت‌های کاری و ماموریت ها نقش موثری دارد و در صورت امکان کاهش ساعت کار کارکنان به ویژه آنهای که سن بالا و یا ضعف سیستم ایمنی دارند موثر است.

رفیعی منش ادامه داد: هفتمین راهکار رعایت ضوابط بهداشتی بر رستوران‌ها و محل های پذیرایی است چرا که بسیاری از صنایع وکارخانه ها پذیرایی در محیط کار را به صورت میان وعده و یا وعده غذایی دارند که باید رعایت ضوابط بهداشتی در محیط های رستوران ها رعایت شود و آشپزها باید سلامت کافی داشته باشند چرا که احتمال انتقال بیماری از طریق مواد غذایی نیمه پخته و ظروف پذیرایی وجود دارد اگر فرد بیمار در محیط رستوران باشد ابتلای دیگر افراد به این ویروس وجود دارد.

وی استفاده از وسایل حفاظت فردی را عاملی مناسب در راستای کاهش ابتلا به این ویروس دانست وافرود: شایع ترین وسایل استفاده از ماسک ها است که ماسک های ساده برای افراد علامت دار نسبت به علائم کرونا و بیماران مشکوک است و ماسکهای N95 ماسکی است برای کارکنان مراکز بهداشتی درمانی بیمارستانها و افرادی که در محل های کوچک و دربسته که تماس با افراد زیادی مانند رانندگان تاکسی و کارمندان بانک توصیه شده است.

رفیعی منش ادامه داد: باید علاوه بر استفاده از ماسک، و نحوه آموزش صحیح آن اقدام شود چرا که استفاده نادرست از ماسک میزان تاثیرگذاری در حفاظت از بیماری ان را کاهش می‌دهد و بندها باید درجای خود قرار دهند نشتی ماسک در طرفین باید چک ودر روی صورت قرار گرفت.

متخصص طب کار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس گفت: جلوگیری از انتشار وگسترش شایعات در محیط کار باید دائما رصد و برنامه ریزی شود چرا که دادن اطلاعات درست از منابع علمی می‌تواند در کاهش اضطراب شاغلان موثر باشد واطلاعیه های دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت همراه با دستور العمل ها می‌تواند ملاک عمل باشد.

رفیعی منش افزود: در گام آخر باید مداوم از نظرات واحدها و کارشناسان بهداشتی مستقر در صنعت بهره گیری و مسئولان باید این دستورالعمل ها را اخذ و به اطلاع کارکنان خود برسانند و هر چند کرونا انتقال زیاد است اما میزان خطر و مرگ و میر از بسیاری بیماری های ویروسی کمتر اما ضمن رعایت از اضطراب جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها