روحانی با بیان اینکه در موضوع کرونا، قدم های بسیار ارزشمند علمی برداشته شد است، گفت: مصوب می کنیم در زمان پرداخت یارانه اردیبهشت ماه یک میلیون به تمام خانوارهای یارانه بگیر پرداخت شود.
کد خبر: ۱۲۶۳۴۰۶

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه هیات دولت گفت: انتظار ظهور حضرت ولی عصر(عج) به معنای امید به آینده و آمادگی برای صلح در جهان است.

رئیس جمهور بیان داشت: آن کس در زندگی فردی و جمعی به گونه‌ای است که الگویش تلاش برای رسیدن به عدالت است، معلوم است که منتظر است. در روایت هم آمده که شیعیان ما را باید در عمل آنها شناخت. اگر مسیر ائمه (ع) را در عمل هر کس مشاهده کردید، آنها شیعیان واقعی هستند.

در دین و مکتب ما یاس برای آینده معنا ندارد

وی ادامه داد: در روایات آمده شیعیان ما را از عمل آن ها بشناسید. در دین و مکتب ما یاس برای آینده معنا ندارد و پشت سر هر مشکلاتی فرج هست و همیشه باید منتظر گشایش و فرج باشیم.این اعتقاد باید باشد که پشت هر بن‌بست و پیچیدگی‌ فرج است.در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر محتاج این عقیده هستیم.

وی با تاکید بر اینکه آن ایمان و اعتقاد به زندگی نشاط می‌دهد و ما را از ناامیدی نجات داده و از غم و افسردگی می‌رهاند، خاطرنشان کرد: آینده جهان را با شکوه زیبا و پر از عدل و داد می‌کند. این عدل و داد جزیی نیست بلکه سراسر جهان را فرامی‌گیرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: بنابراین عید مهمی در پیشرو داریم و امیدواریم با عنایت و دعای آن حضرت، دست همه ما را در این ایام سخت بگیرد و سریعتر در شرایط عادی و معمولی مردم با آرامش بیشتر به فعالیت‌های اجتماعی و مسائل شخصی‌شان ادامه دهند.

رییس جمهور با اشاره به این که امروز در روز ۲۰ فروردین روز هسته‌ای هستیم، اظهار داشت: ما همه سال در این روز جشن هسته‌ای می‌گیریم و هر ساله افتتاح‌های فراوانی داریم. امسال هم از سال گذشته برنامه‌ریزی بیشتری شده بود، ما بسیاری از پیشرفت های علمی هسته ای در این مدت پیدا کردیم مخصوصا از اردیبهشت پارسال که محققین ما بدون مانع فعالیت‌های خود را ادامه دادند و به دستاوردهای بزرگی رسیدند.

وی افزود: ما نشان دادن این دستاورد را به روز دیگری موکول می‌کنیم که این دستاوردها در زمینه پزشکی، بهداشت و درمان جایگاه دارد، امروز علم هسته‌ای می تواند به ما کمک کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دیروز در ویدئو کنفرانس‌هایی که با استان‌های مختلف داشتیم دیدیم یک مرکز پرتودهی گاما، ماسک‌هایی را برای استفاده مناسب می‌کند و در بخش های مختلف کشاورزی و غیر کشاورزی می‌تواند برای ما موثر باشد.

روحانی با اشاره به اینکه در زمان شرایط تحریم و وجود ویروس کرونا کالا به وفور در کشور وجود دارد، گفت: از همه تولیدکنندگان متشکریم؛ شرایط آرامی را برای کشور فراهم کردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: وزیر نفت اعلام کرد هیچ مورد ابتلا به کرونا در مراکز تولیدی این وزارت خانه نداشته اند. من دیروز آمار کل کالاهای اساسی کشور را دیدم، همه اینها ذخائر خوبی دارند.

وی تاکید کرد: موضوع کرونا گرچه سختی‌ها و رنج هایی را برای جامعه به ارمغان آورد ولی باعث شد در زمینه علم، دانش و شرکت‌های دانش بنیان، علم سلامت قدم‌های بسیار خوبی برداشته شود که این بسیار ارزشمند است.

امروز در کیت های آزمایشی کم کم روی پای خود می ایستیم

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز در کیت های آزمایشی کم کم روی پای خود می ایستیم، روز به روز تولیدات ما با شیوه ها و فناوری‌های جدید بیشتر می شود.چند روز پیش ما از نمایشگاهی در زمینه سی‌تی اسکن بازدید کردیم، که دستاورد یک شرکت‌بنیان بود این دستاورد به ما می‌گوید نقص در ریه کجا است این تلاش بزرگی در زمینه علم و دانش است.

وی بیان داشت: در جلسه صبح امروز دولت معاون علمی ما اطلاع داد که کیت‌های جدیدی در اختیار قرار گرفته این کیت‌ها کار دیگری انجام می‌دهد اما مکمل کارهای گذشته است به ما نشان می‌دهد که آیا فرد در زمان کوتاهی ویروس کرونا را گرفته و پشت سر گذاشته یا نه.این موضوع می تواند بسیار مفید و موثر باشد این کیت می تواند برای بسیاری از افرادی که در جامعه این ویروس را گرفتند و علامتی نبوده اطمینان حاصل کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما هر روز که پیش می‌رویم در علم، دانش و تولید و امیدواریم در زمینه ماسک هم بتوانیم به خودکفایی برسیم؛ امروز هم برای تنفس مصنوعی داخلی در داخل تولید در شرکت‌های دانش بنیان فعال شده است.در روزهای اولیه تعدادی دانشجو در چین داشتیم که به ایران بازگردانده شدند و تلاش کردیم آنها را قرنطینه کنیم، هرجایی را که اعلام می‌کردیم به صورتی شانه خالی می کردند و از ترس بیماری کرونا هیچ بیمارستان و مرکز درمان آماده نبود.

وی ادامه داد: کرونا ترس و وحشتی در کشور ایجاد کرده بود که هیچ مرکزی این دانشجویان که بعدا مشخص شد که هیچ مشکلی ندارند و به بیماری مبتلا نیستند اما این ترس وجود داشت.

حالت اضطراب روز اول بیماری کرونا دیگر وجود ندارد

رئیس جمهور تصریح کرد: وقتی این بیماری در ایران شروع شد در روزهای اولیه ترس و وحشت زیادی میان پزشکان و پرستاران ایجاد و تمام کشور ایجاد کرد، زیرا همه آماده آمادگی لازم و تجهیزات مورد نیاز وجود نداشت، اما امروز یک پرستار از نظر لباس و ماسک و سایر تجهیزات دغدغه ای ندارد با اطمینان خاطر به بیمارستان می‌رود و درمان می کند.حالت اضطراب روز اول بیماری کرونا دیگر وجود ندارد بیمارستان‌های ما فعال هستند و پزشکان و پرستاران کاملا آماده هستند.

یک میلیون تومان به همراه یارانه اردیبهشت ماه پرداخت می شود

وی با ابراز امیداوری از این که در ماسک های بهداشتی مورد نیاز مردم به زودی و در آینده نزدیک به خودکفایی برسیم، خاطر نشان کرد: در شرایطی که هم تحریم هستیم و هم در مسئله مبارزه با کرونا قرار داریم اما مردم در فروشگاه ها وفور در مواد غذایی و مواد بهداشتی را مشاهده می کنند.وزارت صمت و اصناف تلاش خوبی را آغاز کرده اند و بسیاری از خطوط تولید تغییر کرده و به این موضوع اختصاص یافته است.

روحانی در موضوع کرونا ،قدم های بسیار ارزشمند علمی برداشته شد است، تصریح کرد: مصوب می کنیم در زمان پرداخت یارانه اردیبهشت ماه یک میلیون به تمام خانوارهای یارانه بگیر پرداخت شود.

آمریکایی‌ها مصوبات بهداشت جهانی را نقض می‌کند

روحانی با تاکید بر اینکه ما در طول ۵۰ سال گذشته از این صندوق بین المللی پول چیزی نخواستیم، بیان داشت: ما در این مدت به وظایف خود هم عمل کردیم. اگر در این شرایط سخت، آنها به وظایف خود عمل نکنند دنیا برداشت دیگری از این مسئله خواهد داشت.

وی بیان داشت: آمریکایی‌ها مصوبات بهداشت جهانی را نقض می‌کند و در حوزه درمانی هم تروریست هستند.آمریکا همیشه یکجانبه‌گرا بوده و در این مسئله بیماری نیز بازهم همین روند غلط و تفکرات نادرست خود را ادامه می‌دهد که یک موضوع تاریخی است.

کاخ سفید در مسائل درمانی هم تروریست است

روحانی تاکید کرد: در تاریخ این مسئله باقی می‌ماند کاخ سفید که تاکنون در مسائل اقتصادی تروریست بود، در مسائل درمانی هم تروریست است. از صندوق‌های بین المللی می خواهیم به وظایفشان عمل کنند و اگر بین ما و دیگر کشورها تبعیضی قائل شوند برای ما قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه ننگ تاریخی برای هیات حاکمه آمریکا باقی می‌ماند که در این شرایط فشارهای خود را بر ملت بزرگ ایران ادامه می‌دهد، تصریح کرد: ملت ما در طول تاریخ تاب‌آوری داشته و این بار هم تاب‌آوری دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: در مسئله کرونا، آمریکایی‌ها مصوبه ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهانی را نقض کردند که همه باید در مسئله بیماری واگیردار با یکدیگر همکاری کنند.

روحانی اضافه کرد: با کشورهای دیگر و کشورهای دوست خود، روابط خوب‌مان را ادامه می‌دهیم. نیازمندی‌ها را در داخل تولید و در خارج تامین می‌کنیم. برای تامین ارز هم بانک مرکزی آن را تامین و کالاهای مورد نیاز را تامین می‌کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موج اول مبارزه با کرونا را پشت سر گذاشتیم، بیان داشت: یک مرحله را پشت سر گذاشتیم که مرحله مقابله و کنترل بوده است. در ۳۰ بهمن وزیر بهداشت در دولت به ما اعلام کرد که کرونا وارد شده است و من هم آنجا تاکید کردم به مردم بگویید. این ویروس همان ۳۰ بهمن در قم بود و روز بعد در اراک هم خبر سرایت را دادند.

وی اظهار داشت: ما متوجه شدیم این بیماری عبور کرده و به استان‌های دیگر هم وارد شده است. من از تمام استان‌ها سوال می‌کنم کرونا چه روزی وارد شده است، آنها می‌گویند دوم اسفند، سوم اسفند و چهارم اسفند. از همان روز تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کردیم و چیزی را از مردم مخفی نکردیم.

روحانی تاکید کرد: اساسا در مبارزه با کرونا اصل کمک مردم و حضور مردم در صحنه است. هر چیزی هم به دست آوردیم، کمک مردم بوده است.اینکه شما می بینید در بسیاری از زمینه ها دست ما باز شده است کار مردم و کارگاه ها بوده است، همه فعال شدند و به میدان آمدند.

روحانی اضافه کرد: این که در مواد غذایی مشکل نداریم و وزارت کشاورزی پیش‌بینیاش این است که در گندم خودکفا خواهیم بود این تلاش کشاورزان ماست این که امسال شما می‌بینید بارندگی‌ها برخی جاها شدید است سیلاب است اما خسارت آنچنانی نداریم به دلیل کار بزرگی است که از پارسال انجام دادیم.

وی بیان داشت: همه کارها توسط استانداری‌ها، وزارت نیرو و دستگاه های دیگر انجام داده سدهایی که به بهره برداری شده است در بسیاری از جاها سیلاب‌ها باعث خوشحالی ما می‌شود مثلا در استان سیستان و بلوچستان، ان‌شاءالله تالاب‌ها و دریاچه‌های ما پر می‌شود این به دلیل تلاشی است که در این یک سال گذشته انجام شده است.

روحانی با اشاره به عدم صحیح بیان اقدامات انجام شده در دولت، گفت: متاسفانه این موضوع‌ها زیاد بیان نمی‌شود، امروز باید در رسانه‌ها بیان شود که چرا ما آرام تر هستیم، هواشناسی ما زودتر خبردار می شود سدهای ما آماده‌تر هستند بسیاری از رودخانه‌ها لایروبی شده است، این کار عظیمی است که همه بخش‌ها با هم انجام می‌دهند.

از شنبه موج دوم مبارزه با کرونا در کشور آغاز می شود

وی با تاکید بر اینکه از شنبه موج دوم مبارزه با کرونا در کشور آغاز می شود، اظهار داشت: این دوره نیازمند همکاری همه مردم است و سخت تر از دوره قبل است. در این مرحله سخت باید مرحله به مرحله جلو برویم.

روحانی خاطر نشان کرد: در مبارزه با کرونا بحث دولت نیست بلکه همه ملت است، امروز فاصله گذاری اجتماعی داریم و این درست است اما پیوندهای ملی ما باید از هر روز دیگر محکم‌تر شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید این فاصله اجتماعی فاصله ملی برای ما درست کند، اظهار داشت: ما اتحاد ملی می خواهیم اما فاصله اجتماعی هم می‌خواهیم تا زمانی که از این مشکلات عبور کنیم، ما با کمک مردم و نیروهای مسلح برای مبارزه با کرونا و تامین زنندگی مردم وارد شدیم ما تلاشمان بر این بود که هم در مقابله با کرونا ایستادگی کنیم هم نیازمندهای ضروری زندگی تامین شود ما مرگ کرونایی را قبول نداریم باید این به حداقل ممکن برسد ما مرگ ناشی از گرسنگی را هم قبول نداریم.

روحانی گفت: ما باید همه نیازمندی‌های ضروری مردم را تامین کنیم برای مقابله با کرونا جان نیاز به نان دارد نیاز به برق و گاز داریم ما همه نیازمندی‌ها را با هم در نظر می‌گیریم اما اولویت‌بندی وجود دارد گاهی ممکن است یکی فدای دیگری شود ولی ما همه تلاش خود را می‌کنیم ما با همه تلاش به مقابله با کرونا آمدیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موج اول مقابله با کرونا تا جمعه ادامه می‌یابد، اظهار داشت: شنبه مرحله سخت‌تری شروع می‌شود اگر با این بیماری مسری به مردم بگوییم داخل خانه بمانند و کسی از خانه خارج نشود راحت‌ترین کار دولت است ولی امکان پذیر نیست. یکسری افراد برای تولید نیازمندی‌ها باید بیرون بروند.

وی با اشاره به اینکه یک عده از مردم حقوق ثابت دارند، تصریح کرد: این عده می‌گویند سرکار برویم یا نرویم حقوق را می‌گیریم. البته برخی کشورها مثلا اعلام کرده اند که حداقل ۲۰ درصد حقوق کارمندان را برای مبارزه با کرونا می دهند اما فعلا در دستور کار ما نیست تا حقوق کارمندان را قطع کنیم، همه به طور کامل حقوق خود را دریافت می کنند اما عده ای هستند که کارگر روزمزد هستند اگر یک روز کار نکنند دستمزدی ندارند و پول غذای شب ندارند ما باید برای اینها کاری کنیم.

باید همه نیازمندی‌های ضروری مردم را تامین کنیم

روحانی گفت: ما باید همه نیازمندی‌های ضروری مردم را تامین کنیم برای مقابله با کرونا جان نیاز به نان دارد نیاز به برق و گاز داریم ما همه نیازمندی‌ها را با هم در نظر می‌گیریم اما اولویت‌بندی وجود دارد گاهی ممکن است یکی فدای دیگری شود ولی ما همه تلاش خود را می‌کنیم ما با همه تلاش به مقابله با کرونا آمدیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موج اول مقابله با کرونا تا جمعه ادامه می‌یابد، اظهار داشت: شنبه مرحله سخت‌تری شروع می‌شود اگر با این بیماری مسری به مردم بگوییم داخل خانه بمانند و کسی از خانه خارج نشود راحت‌ترین کار دولت است ولی امکان پذیر نیست. یکسری افراد برای تولید نیازمندی‌ها باید بیرون بروند.

وی با اشاره به اینکه یک عده ای از مردم حقوق ثابت دارند، تصریح کرد: این عده می‌گویند سرکار برویم یا نرویم حقوق را می‌گیریم. البته برخی کشورها مثلا اعلام کرده اند که حداقل ۲۰ درصد حقوق کارمندان را برای مبارزه با کرونا می دهند اما فعلا در دستور کار ما نیست تا حقوق کارمندان را قطع کنیم، همه به طور کامل حقوق خود را دریافت می کنند اما عده ای هستند که کارگر روزمزد هستند اگر یک روز کار نکنند دستمزدی ندارند و پول غذای شب ندارند ما باید برای اینها کاری کنیم.

روحانی تاکید کرد: ما می‌خواهیم فعالیت اقتصادی را در حدی که امکانپذیر است، انجام بدهیم و همزمان نیز مبارزه با کرونا را نیز انجام بدهیم. قبلا مبارزه نشسته در خانه بود اما اکنون مبارزه ایستاده در فعالیت اقتصادی است.

وی بیان داشت: راهی جز این پیش روی ما نیست. برخی از دولت‌ها کشورشان را تفکیک کردند. چند استانی که شرایط‌شان سخت‌تر بوده، آنها را قرنطینه کردند و سخت‌گیری‌ها را در آنجا بیشتر کرده و استان‌های دیگر را باز گذاشتند. ما هم می‌توانیم به تدریج این قدم‌ها را برداریم اما زود است.

روحانی تصریح کرد: من دیروز با استان‌هایی صحبت می‌کردم که خودشان هم می‌گفتند ما استان‌های سفیدی هستیم ولی از ما می‌خواستند فعالیت مدارس آغاز نشود. برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عجله‌ای نداریم، ممکن است برخی از فعالیت‌های فرهنگی مانند تئاتر، سینما و خیلی از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تا مدت‌ها بازگشایی نشوند. ممکن است مساجد ما اینگونه باشند، اماکن مقدس ما اینگونه باشد. در این گونه موارد باید تامل کرده و صبر کنیم.

روحانی گفت: وزارت بهداشت و وزارت کشور، در این زمینه کار بزرگی را انجام دادند. برای تلفیق این دو کار، جلسات متعددی را برگزار کردند. نیروهای مسلح در این باره همکاری کردند. برای نظارت بر اصناف و کسب و کارها به کمک بسیج نیاز داریم و قرار شد وزارت بهداشت از کمک‌های بسیج کمک کند.

وی اضافه کرد: این مسئله متناسب با شرایط است. یعنی ممکن است ۳۰، ۲۰ نفر وارد اتوبوس شوند و یک صف برای ورود به اتوبوس وجود ندارد. با نصحیت که بیش از این تعداد وارد اتوبوس نشوید، ممکن است حرف گوش نکنند. در اینجا ممکن است بگوییم ظرفیت اتوبوس به این اندازه است و این ظرفیت وقتی تمام شود، باید درب اتوبوس بسته شود. در اینجا ممکن است یک نفر نیاز باشد تا به بسته شدن درب اتوبوس کمک کند.

روحانی با تاکید بر اینکه کسب و کارهای پرریسک فعلا و تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل هستند، گفت: در شهرستان‌ها هم گفتیم کسب و کارها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از شنبه شروع شوند اما تهران را یک هفته تاخیر انداختیم چراکه شرایط باید درست و مهیا باشد.

وی با بیان اینکه ما هم‌اکنون در مرحله کنترل این بیماری هستیم، اظهار داشت: اضطراب آنچنانی نداریم. بیمارستان‌ها و بخش‌های درمانی ما آماده‌اند. به هر بیمارستانی زنگ می‌زنیم، تخت و آی‌سی‌یوهای خالی داریم. مردم باید ما را یاری کنند. من از مردم خاضعانه در برابر آنها تعظیم کرده و کمک کردند. تشکر می‌کنم. اکثریت شخصیت‌های سیاسی کمک کردند.

تشکر روحانی از رهبر انقلاب و نیروهای مسلح

روحانی تاکید کرد: از روزنامه‌ها که چند روز آینده منتشر خواهند شد، انتظار داریم ما را یاری کنند، همانطور که صداوسیما ما را کمک می‌کند. این مرحله سخت‌تر از قبل است و باید قدم به قدم جلو برویم.

رئیس جمهور با تشکر از قوای دیگر، نیروهای مسلح، اقشار و همه مردم تصریح کرد: از مقام معظم رهبری تشکر ویژه می‌کنم که هر کجا نیاز به یاری داشتیم، ما را کمک کردند. با یاری مردم این مسیر را ادامه می‌دهیم. هم سلامت مردم و هم نیازمندهای مردم، هم دنیا و هم آخرت، هم علم و هم دین تفکیک‌ناپذیر هستند. امیدواریم حضرت ولی عصر (عج) عنایتش شامل حال ما شود و از دعای او از این مرحله سخت عبور کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها