حالا که شیوع ویروس کرونا چاره ای جز خانه نشینی برای بسیاری از مردمان جهان باقی نگذاشته توجه به نکاتی در رابطه با خورد و خوراک بسیار مهم است.
کد خبر: ۱۲۶۳۱۶۹

به گزارش جام جم آنلاین ، به دو ماه بعد سفر کنید. دوران ویروس کرونا تمام شده و خوشبختانه این ویروس شوم بالاخره از میان جوامع بشری ناپدید شده است. اما مشکلی پیش آمده. نگاهی به خودتان در آینه می کنید و با دیدن هیکلی که بزرگ تر شده به طرف ترازو می دوید. وقتی روی آن قرار می گیرد متوجه می شوید که هیچ زمانی به اندازه الان با افزایش وزن مواجه نشده اید. قرنطینه چه بلایی سرتان آورده است؟ با خود می گویید کاش زمان به عقب برمی گشت تا این دوران قرنطینه را با خودداری بیشتری سپری می کردید. اما خوشحال باشید چون هنوز وقت دارید دستور غذایی سالم تری را برای ادامه قرنطینه در پی بگیرید چون هنوز این قرنطینه تمام نشده است.

در این رابطه یک متخصص تغذیه بهتر می تواند به ما بگوید برای سالم ماندن در قرنطینه و به دام اضافه وزن نیفتادن چه کاری باید انجام بدهیم و چگونه باید برنامه ریزی کنیم.

دکتر مینا فرازنده متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد: تغذیه مناسب چربی بدن و قند خون را تنظیم می کند. نوع تغذیه بسیار مهم است و حتی بر روی چرخه خواب نیز تاثیر می گذارد. نخستین نکته ای که در نوع تغذیه باید در نظر گرفت این است که فاصله زمانی بین وعده های غذایی در طول شبانه روز باید رعایت شود. بین وعده های مختلف غذایی باید بین 4 تا 5 ساعت فاصله باشد.

فرازنده گفت: به عنوان مثال صبحانه را که ساعت 8 صبح میل می کنید وعده ناهار باید بین ساعت 12 تا 13 ظهر باشد. پس از آن هم میان وعده در ساعت 17 الی 18 صرف شود اما برای صرف شما می توان فاصله زمانی کمتری را در نظر گرفت و آن را زودتر صرف کرد. باید فاصله گذاری بین وعده های غذایی شبانه روز رعایت شود و برای هماهنگ کردن آن حتی از آلارم گوشی هم استفاده کنید.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: بدون در نظر گرفتن فاصله زمانی بین وعده های غذایی یا بین وعده ها زمان زیادی می افتد و یا برعکس زمان کمتری به وجود می آید که هر دو منجر به پرخوری می شود.

وی افزود: دومین نکته برای فرار از اضافه وزن در دوران قرنطینه این است که به نوع غذا توجهی ویژه کنیم. باید اطمینان حاصل کنیم که وعده های غذایی از نظر تغذیه ای متعادل و متناسب با بدن شما هستند. غذاها را به صورت تصادفی میل نکنید بلکه برای آن هدف و برنامه ریزی داشته باشید. باید توجه کنید که ویتامین و پروتئین لازم به بدنتان می رسد و علاوه بر آن سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. کربوهیدرات لازم بدن خود را هم باید در نظر بگیرید.

فرازنده بیان داشت: مثال برای رعایت تغذیه سالم زیاد است. به عنوان مثال استفاده از غلات، آب میوه ها، سبزیجات و ... بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: مراقب باشید چه چیزی میل می کنید. متاسفانه بسیاری از مردم بدون توجه به سلامت بدن و یا بیماری هایی که دارند غذا می‎خورند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر استفاده از مایعات گفت:  یک بطری آب را در کنار خود نگه دارید و در طول روز مدام آب بنوشید. از نوشیدنی های قندی یا محصولات ساخته شده با شیرین کننده های مصنوعی دوری کنید. شکر بیش از حد می تواند ایمنی بدن را تضعیف کند  و ثابت شده که شیرین کننده های مصنوعی، تنظیم طبیعی اشتها را خنثی می کنند.

فرازنده تصریح کرد: احساس گرسنگی و درک درست از آن بسیار مهم است. ما یک گرسنگی جسمی داریم و یک گرسنگی عاطفی. تفاوت این دو بسیار مهم است و اگر این تفاوت درک نشود منجر به اضافه وزن خواهد شد و دلیل دارد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: زمانی که نگران و ناراحت هستید بدن شما به طور خودکار به سمت غذا کشیده می شود چون راه حل مناسبی برای قطع گرسنگی است این در حالی است که شاید شما اصلا گرسنه نباشید. به این ترتیب غذای اضافه وارد بدن خود کرده اید که این منجر به اضافه وزن می شود.

وی گفت: اگر وعده غذایی متعادل خورده اید و معده شما پر است  اما هنوز احساس گرسنگی می کنید ممکن است این گرسنگی در نتیجه اضطراب یا تنهایی باشد.

فرازنده یادآور شد: زمانی که غذا می خورید تمام حواس شما باید معطوف به خوردن باشد نه اینکه همزمان با میل کردن غذا در حال تماشای یک فیلم باشید.

 این متخصص تغذیهدر پایان گفت: رعایت مواردی که ساده به نظر می رسد برای فرار از اضافه وزن بسیار مهم است. افراد خیلی راحت به دام اضافه وزن می افتند اما به همان راحتی هم میتوانند پیشگیری و از آن دوری کنند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها