باید بپذیریم که بیماری کرونا با کسی شوخی ندارد و اگر نکات بهداشتی را در هنگام خرید کردن رعایت نکنیم، عملا جان خود و خانواده‌مان در معرض خطر قرار داده‌ایم.
باید بپذیریم که بیماری کرونا با کسی شوخی ندارد و اگر نکات بهداشتی را در هنگام خرید کردن رعایت نکنیم، عملا جان خود و خانواده‌مان در معرض خطر قرار داده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۶۲۹۷۵

به گزارش جام جم آنلاین از میزان، کادر درمانی این روزها به صورت فشرده در بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند تا بتوانند هرچه سریع‌تر با این بیماری مقابله کرده و بتوانند این مهمان ناخوانده را از کشور بیرون کنیم، در این شرایط وظیفه همه آحاد مردم است تا از خود محافظت کنند تا بتوانند باری از دوش این فرشتگان زمینی سفیدپوش بردارند.

البته پیش از اینکه به نکات آموزشی پیشگیری از کرونا در مراکز خرید و فروشگاه‌ها بپردازیم، باید توجه کنید که بیرون رفتن از منزل در ایام کرونا هم شرایط خاصی را دارد که توجه به آن‌ها ضروری است.

نکاتی که باید برای ورود و خروج از منزل رعایت کرد

اقدامات زیر در هنگام بازگشت به خانه بسیار بسیار حیاتی می‌باشند و باید گام به گام و با دقت رعایت شوند:

بعد از ورود به خانه بدون دست زدن به هیچ چیز و بدون برخورد یا نشستن در جایی، مستقیماً به دستشویی رفته و دست خود را به طور کامل بشویید.

درب دستشویی را از قبل باز بگذارید، در صورت باز نبودن درب، با دستمال کاغذی درب را باز کنید و سریعاً دستمال را در سطل آشغال در بسته بیاندازید و بعد از پایان کار، دستگیره دستشویی را ضد عفونی کنید.

تلفن همراه خود، دسته کلید، سوئیچ اتومبیل، کیف پول و دیگر وسایل همراه خود را ابتدا با دستمال مرطوب آغشته به الکل ۷۰ درصد به طور کامل ضد عفونی کرده و روی دستمال کاغذی خشک دیگری بگذارید. (در صورت استفاده از قاب محافظ، قاب محافظ را خارج کرده و هردوی گوشی و قاب محافظ را به طور کامل ضدعفونی کنید).

لباس‌های بیرون خود را دربیاورید و در مکانی به دور از لباس‌های منزل و دیگر وسایل خانه آویزان کنید.

مجدد به دستشویی رفته و دست خود را به طور کامل بشویید.

در این مرحله می‌توانید لباس منزل خود را بپوشید. اکنون محیط خانه شما امن می‌باشد و به شرط دست نزدن به صورتتان، می‌توانید از گوشی همراه خود استفاده کنید.

دست خود را قبل، در حین و بعد از تهیه غذا، قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از توالت بشویید. فراموش نکنید تحت هیچ شرایطی و در هیچ ساعت روز و در هیچ مکانی به صورت خود (چشم، بینی و دهان) دست نزنید.

تمام سطوح پرتماس خانه و محل کار را هر روز با اسپری تمیز کننده بشویید. (از جمله: پیشخوان، رومیزی، میز کار، وسایل حمام و توالت، تلفن ها، کیبورد، تبلت و میز کنار تخت، دستگیره‌های درها).

هنگام خروج از منزل

موارد ذیل را هنگام خروج از منزل کنترل کنید:

آیا الزاماً بایستی از خانه خارج شوم؟

آیا محلول الکلی ۷۰ درصد با خود برداشته ام؟

آیا با خود دستکش به همراه دارم؟

آیا ماسک در صورت ضرورت به همراه دارم؟

همچنین به نکات زیر توجه داشته باشید:

در صورت داشتن نشانه‌های تب و سرفه ازخانه خارج نشوید.

در صورت داشتن نشانه‌های تب و سرفه و ضرورت خروج از خانه حتماً ماسک بزنید.

چندین عدد دستمال کاغذی تمیز و تا شده داشته باشید.

آسانسور

هرگز دکمه آسانسور را با انگشتان و دست خود لمس نکنید.

دکمه‌های آسانسور آپارتمان روزی چندین بار با الکل ۷۰ درصد یا بالاتر و یا هیپوکلریت ۵ درصد (یک لیوان وایتکس و ۹ لیوان آب) ضد عفونی گردد و دکمه‌های آسانسور را مستقیماً لمس نکنید.

سعی کنید در آسانسور به دفعات زیاد سوار نگردید و فاصله یک متر را رعایت کنید.

اگر طبقات پایین‌تر هستید که به نظرتان می‌توانید بدون آسانسور تردد کنید، از آسانسور استفاده نکنید.

اگر محلول ضد عفونی نداشتید می‌توانید یک بسته دستمال کاغذی در کنار پانل دکمه‌ها بچسبانید و در کنار آن بر روی کاغذ بنویسید که برای فشاردادن دکمه‌های اسانسور و نیز باز و بسته کردن درب آسانسور از دستمال کاغذی استفاده نماید.

یک سطل زباله درپوش دار نیز در داخل اسانسور بگذارید که پس از استفاده از دستمال کاغذی، آن را به درون سطل بیاندازید.

یک نفر مسئول باشد که هر روز وجود دستمال کاغذی را کنترل و تخلیه سطل زباله را داوطلبانه به عهده بگیرد.

خودروی شخصی

حتی الامکان از دستکش استفاده کرده و پس از پیاده شدن دستکش را طوری از دستتان خارج کنید که هیچ جای بدنتان با قسمت رویی دستکش که در تماس با بیرون بوده است، تماس پیدا نکند.

هنگام سوار شدن به اتومبیل دستگیره‌ها را با الکل ۷۰ درصد یا بالاتر و یا هیپوکلریت ۵ درصد (یک لیوان وایتکس و ۹ لیوان آب) ضد عفونی کنید.

هنگام سوار شدن به اتومبیل خود، فرمان، دنده و ترمز دستی را با الکل ۷۰ درصد یا بالاتر و یا هیپوکلریت ۵ درصد (یک لیوان وایتکس و ۹ لیوان آب) ضد عفونی گردد.

هنگام سوار شدن به اتومبیل خود، آیینه جلو راننده را با با الکل ۷۰ درصد یا بالاتر و یا هیپوکلریت ۵ درصد (یک لیوان وایتکس و ۹ لیوان آب) ضدعفونی نمایید.

از عدم آلوده بودن محل گذاشتن کیف پول، گوشی و عینک خود اطمینان حاصل نمایید.

سوئیچ خودرو خود را پس از حضور درخانه با الکل ۷۰ درصد ضد عفونی کنید.

پس از رعایت تمامی این نکات و اگر همچنان نیاز به بیرون رفتن از منزل وجود داشت تا خرید خود را انجام دهید حتما به رعایت نکات بهداشتی در زمان حضور در مراکز خرید و فروشگاه‌ها توجه کنید تا مبادا به این بیماری واگیردار مبتلا شوید.

نکات آموزشی پیشگیری از کرونا در مراکز خرید و فروشگاه‌ها

تا پایان خرید دستکش خود را در دست داشته باشید و بلافاصله پس از خارج شدن از فروشگاه در یک پوشش پلاستیکی انداخته و مجددا استفاده ننمایید.

ازعدم تماس دست‌های خود هنگام در آوردن با قسمت‌های رویی دستکش مطمئن شوید.

به غیر از موارد ضروری وارد مراکز خرید و فروشگاه‌ها نگردید.

در صورت داشتن تب و سرفه حتما از ماسک استفاده کنید.

از بردن کودکان به مراکز خرید جدا خوداری نمایید.

از خرید بستنی و مواد غذایی باز برای کودکان خود در مراکز خرید، امتناع کنید.

در اولین فرصت ممکن بعد از اتمام خرید دست خود را حداقل ۴۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.

از دست زدن به پله برقی در فروشگاه‌ها اکیدا خودداری کنید.

در صورت استفاده از آسانسور در مراکز خرید برای فشار دادن دگمه‌های آسانسور از دستمال کاغذی استفاده و سپس بدون تماس دست خود با قسمت آلوده دستمال، آن را به سطل آشغال بیندازید.

استفاده از وسایل بازی تعبیه شده برای کودکان مطلقا انجام نگیرد.

برای پرداخت وجه، از دریافت کننده وجه بخواهید اجازه دهد خودتان کارت را در دستگاه کارتخوان بکشید و ایشان نیز خودشان مبلغ و رمز کارت را وارد نماید.

کارت عابر بانکی را که استفاده نمودید در یک دستمال کاغذی بپیچید و سپس در جیبتان بگذارید تا در اولین فرصت آن را ضدعفونی نمایید و سپس در کیف تان قرار دهید.

هرگز به مکان‌های فروش حیوانات زنده مراجعه ننمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها