بیماری کرونا ویروس یعنی «covid19» که اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در چین شناخته شد و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت اکنون از طرف سازمان بهداشت جهانی بعنوان بیماری پاندمیک یعنی همه گیری جهانی اعلام شده است.
کد خبر: ۱۲۶۲۹۶۹

 علايم تیپیک این بیماری بصورت شایع شامل تب، سرفه های خشک، کوتاه شدن تنفس و دردهای عصبی عضلانی است اما در موارد شدید ممکن است منجر به نارسایی تنفسی و حتی مرگ شود.

افراد مسن تر بخصوص آنهایی که بیماری طبی زمینه ای دارند مثل برونشیت مزمن، آسم، نارسایی قلبی، بیماری های قلبی - عروقی، دیابت و سرطانها بیشتر در معرض ابتلا هستند و در صورت ابتلا نیز عوارض و علائم شدیدتری تجربه می کنند.

در بررسی هایی که بر روی موارد ابتلا به این بیماری انجام شده است گزارش شده که حدود یک سوم یعنی تقریبا ۳۰ درصد مبتلایان بخصوص مبتلایان با علائم شدیدتر دچار عوارض با درگیری سیستم عصبی مرکزی و محیطی شده اند که این عوارض مغزی و عصبی بصورت سکته های حاد مغزی در ۶-۵ درصد موارد، افت سطح هوشیاری و آنسفالوپاتی در ۱۵ درصد موارد ، عوارض اسکلتی در ۱۹ درصد ، و سرگیجه و سردرد هم در ۱۲-۱۰ درصد موارد گزارش شده است.

علايم دیگری مثل عدم تعادل و تشنج هم در بیماران گزارش شده اند.بسیاری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا که بصورت ناگهانی دچار افت هوشیاری شده اند وسی تی اسکن مغزی در آنها نرمال بوده است با انجام دادن نوار مغزی در آنها متوجه کندشدن امواج مغزی یا به اصطلاح آنسفالوپاتی شده اند.

در بعضی از بیماران موفق شده اند که ویروس کرونا را در مایع مغزی نخاعی جدا کنند اما در تعداد زیادی از بیماران هم مایع مغزی نخاعی از نظر بررسی ویروس منفی بوده است و درنتیجه محققان به این نتیجه رسیده اند که ویروس کرونا میتواند از طریق خون و یا از طریق پایانه های عصبی باعث درگیری مغز و سیستم عصبی شود.

یک دلیل بر این موضوع این نکته هست که در مطالعات اخیر کاهش ناگهانی حس بویایی و حس چشایی بدون گرفتگی بینی و آبریزش بینی بعنوان یک علامت قطعی بیماری کرونا در ۵ درصد موارد مطرح شده است که نشاندهنده درگیری پایانه های عصبی با ویروس است.

همچنین باید مد نظر داشته باشیم که تعدادی از بیماریهای مغز و اعصاب نیز هستند که فرد را بیشتر مستعد به ابتلا به ویروس کرونا میکنند و یا در صورت ابتلا می توانند علائم و درگیری بسیار شدیدتری ایجاد کنند.

بیماران مبتلا به ام اس چون داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی یا کورتون ممکن است مصرف کنند حتما باید با پزشک معالج خود صحبت کنند که این داروها را قطع کنند اما داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی از جمله اینترفرون ها باید ادامه یابند.

بیماران مبتلا به بیماری میاستنی گراویس هم بدلیل اینکه درجاتی از ضعف و درگیری عضلات تنفسی دارند و هم بدلیل مصرف یکسری داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی یا کورتون در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند و در صورت ابتلا علائم شدیدتری خواهند داشت.

بیماران مبتلا به سکته مغزی لازم است داروهای رقیق کننده خون، داروهای کنترل کننده چربی ،داروهای کنترل فشارخون را طبق نظر پزشک معالج با دقت مصرف نمایند و همچنین نکات بهداشتی و نظافتی و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را با دقت بیشتری انجام دهند چون همانطور که گفته شد ابتلا به این بیماری ریسک سکته مغزی را ممکن است ۶-۵ درصد افزایش دهد.

در بیماری پارکینسون خفیف تا متوسط تغییر چندانی در وضعیت سیستم ایمنی ایجاد نمیشود، اما در موارد پارکینسون شدید معمولا سیستم ایمنی ضعیفتر است لذا این بیماران باید داروهای مربوط به پارکینسون و یکسری مکمل ها را دریافت نمایند و همچنین مراقبت های بهداشتی و اصول قرنطینه بودن را دقیق تر رعایت کنند.

بیماران مبتلا به ALS هم چون درجاتی از تنگی نفس و درگیری سیستم تنفسی بصورت زمینه ای ممکن است داشته باشند باید اصول مراقبتی و پیشگیری و ایزوله بودن را جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس حتما رعایت نمایند.

بیماران مبتلا به آلزایمر و اختلال شناختی یا اختلال حافظه بدلیل اینکه ممکن است تمرکز کافی در رعایت نکات پیشگیری و مراقبتی نداشته باشندو یا شستن دستها و عدم تماس با دیگران و ماندن در خانه و حتی خوردن داروها را ممکن است فراموش کنند بسیار در معرض خطر ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا می باشند و نکته آخر اینکه سیستم عضلانی و اسکلتی هم در این ویروس درگیر شده و ممکن است دردهای پراکنده در نقاط مختلف بدن ایجاد شود و همچنین آنزیمهای عضلانی نیز در اثر ابتلا به ویروس کرونا ممکن است افزایش یابد.

دکتر هیوا امجدی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها