در حالی که به دلیل شیوع ویروس کرونا از بیش از یک ماه پیش تاکنون سطح معاملات و تقاضا برای سکه و طلا در بازارهای داخلی به شدت کاهش یافته است، اما طبق اعلام نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، معاملات ارزی ادامه داشته و تغییرات در قیمت های جهانی و شاخص‌ها بر قیمت های داخلی اثرگذار بوده است.
کد خبر: ۱۲۶۲۹۶۵

به گزارش جام جم آنلاین، محمدکشتی آرای در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در معاملات چه به صورت رسمی و بازارهای باز و چه به صورت بازارهای بسته، قیمت ها براساس یک اساس و فرمول خاص محاسبه می‌شوند، نه اینکه یک شخص تعیین کننده قیمت ها باشد. قیمت ها را شاخص ها تعیین می‌کنند. به طور مثال در حال حاضر همه دنیا درگیر ویروس کرونا و مسائل مربوط به آن است، اما در هرلحظه قیمت برابری ارزها و قیمت انس جهانی هم اعلام می‌شود؛ بنابراین با تعطیل بودن و بسته بودن بازارها، این شاخص ها و فرمول ها همچنان وجود دارند.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: فرمول های واقعی، تعیین کننده قیمت ها هستند. بازارها بسته باشند یا باز، معاملات انجام می‌شود و حتی در حالت بسته بودن بازار، هستند کسانی که به صورت بسته یا در اصطلاح پشت خطی در حال انجام معاملات هستند. به عنوان نمونه قیمت انس جهانی امروز ۱۵۸۷ دلار و قیمت ارز نیز براساس شاخص بانک مرکزی، شاخص صرافی‌های ملی و حتی دادو ستدهای عادی که در برخی خیابانهای تهران در جریان است، مشخص است. با ضرب این دوعامل در هم و قرار دادن آن در فرمول قیمت، نرخ روز سکه و طلا به دست می‌آید.

وی تاکید کرد: به همین دلیل است که نوسانات قیمتی در قیمت های سکه و طلا وجود دارد و این درحالی است که کل واحدهای صنفی طلا و جواهر در سطح کشور تعطیل هستند، اما در واحدهایی به ویژه در شهرستانهای کوچک که عمدتا نظارتی هم بر آنها نیست، معاملات در حال انجام است. در طول یک هفته اخیر نیز نوسانات کاهشی و افزایشی در بازار داخلی سکه و طلا تحت تاثیر نوسانات بسیار در بازارهای جهانی دیده شده است. به ویژه در بازارهای جهانی باتوجه به نوسانات قیمت نفت، قیمت هر اونس طلای جهانی ۲۰ تا ۳۰ دلار هم نوسان داشته است. افزایش شدید نرخ بیکاری در آمریکا نیز بر قیمت و ارزش دلار اثرگذار بوده است؛ بنابراین تحت تاثیر این شاخصهای اقتصادی، قیمتها در داخل نیز نوسان داشته‌اند.

طبق اعلام این مقام صنفی، در بازار معاملات امروز (پنجشنبه)، قیمت ها به شرح زیر است:

قیمت اونس جهانی ۱۵۸۷ دلار، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و طرح جدید شش میلیون و ۳۶۰ هزار تومان، نیم سکه سه میلیون و ۲۱۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و سکه های یک گرمی ۹۸۰ هزار تومان.

همچنین هر مثقال طلا دو میلیون و ۷۷۸ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۴۱ هزار و ۳۰۰ تومان و هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز ۸۵۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها