پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق هوا کم است / هیچکس نمی تواند پایان کرونا را پیش بینی کند

یک پزشک متخصص بیماری های عفونی گفت: با توجه به شواهد علمی بسیار بعید به نظر می رسد که ویروس کرونا از طریق هوا به اشخاص دیگر منتقل شود و اگر هم این اتفاق می افتد به این دلیل است که فرد آلوده به ویروس فاصله بسیار کمی با دیگر افراد دارد.
کد خبر: ۱۲۶۲۷۸۷

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر خلیل رازقیان پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: هیچ یافته علمی ثابت نکرده است که ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می شود و فرضیه های مربوط به ماندگاری این ویروس در هوا و روی سطوح آن هم برای ساعات طولانی پذیرفته شده نیست هر چند رد هم نمی شود.

رازقیان گفت: ویروس کرونا در شرایطی منتقل می شود که ذرات آلوده به ویروس از طریق عطسه و سرفه و از فاصله دو متری و کمتر به فرد دیگری برسد. با این شرایط می توان گفت بله، ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می شود اما در فواصل طولانی چنین چیزی درست نیست. بگذارید مثال واضح تری بزنم. بر فرض فردی که به کرونا آلوده است از یک معبر می گذارد و عطسه می کند. ذرات معلق و آلوده حالا در هوا وجود دارند. شخص دیگری که به فاصله 10 متری از آنجا عبور می کند اما قرار نیست این ذرات معلق را به درون ریه خود بکشد مگر آنکه اولا در فاصله دو متری و کمتر از فرد آلوده قرار داشته باشد ثانیا هم فرد آلوده و هم فرد غیربیمار ماسک نزده باشند.

این پزشک متخصص یادآور شد: نگرانی های بی موردی در این میان به وجود می آید که درد دیگری به درد مردم اضافه می کند که نباید به آن اهمیت داد. البته این خیلی خوب است که مردم تا این اندازه نسبت به مسائل مربوط به ویروس کرونا حساس هستند و این مسائل را پیگیری می کنند اما باید این را هم بدانند که ذرات معلق ناشی از عطسه و سرفه که آلوده به کرونا هستند سنگین تر از آن چیزی هستند که بتوانند ساعت ها در هوا معلق بمانند و افراد دیگر را آلوده کنند.

وی تاکید کرد: بدون توجه به شایعات فقط نکات بهداشتی مهم را رعایت کنید. مهم ترین مسئله ماندن در خانه است. شستن مکرر دست ها با صابون هم که در این چند وقت مدام یادآور می شود. با در خانه ماندن کمک کنیم چرخه انتقال ویروس زودتر متوقف شود.

این پزشک متخصص در رابطه با اینکه چه زمانی ویروس کرونا فروکش می کند گفت: واقعیت علمی این است که هیچکس نمی تواند پایان کرونا را پیش بینی کند. کرونا بر خلاف آنچه که قبلا عنوان می شود ارتباطی به تغییر فصل دارد که برود یا بماند. همه چیز بر عهده مردم است. رعایت مسائل بهداشتی و ماندن در خانه است که تعیین می کند این ویروس بالاخره چه زمانی راه خود را از جوامع مختلف جدا می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها