مدیرعامل سامان مدیریت پسماند از آغاز برخورد انتظامی با زباله گردها و پیمانکاران متخلف خبر داد.
کد خبر: ۱۲۶۲۴۴۹

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان این مطلب که با گسترش بیماری کرونا، تفکیک زباله‌های خشک از سوی پیمانکاران با دستور شهرداری متوقف شده است، گفت: در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا و به منظور شکستن زنجیره انتشار، فعالیت تمامی مراکز تفکیک زباله متوقف شد و حدود ۲۳۰۰ کارگر حاضر در این بخش را با پرداخت حقوق تعطیل کردیم و قطعا تا پایان حضور ویروس کرونا تفکیک زباله صورت نمی گیرد.

وی افزود: همچنین با نشست ها و مکاتباتی که با دادستانی و فرماندهی انتظامی تهران داشتیم، طی ابلاغی دادستانی تهران از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خواست با همکاری شهرداری تهران مانع زباله‌گردی در سطح شهر شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به فعالیت گشت های این سازمان در سطح شهر اضافه کرد: با توجه به اینکه فعالیت عوامل غیرمجاز معمولا از ساعت 21 تا 24 است، عمده فعالیت اکیپ ها و گشت های ما مربوط به این ساعات می شود. همچنین سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ دستور داد تا گشت های ویژه ای برای برخورد با زباله گردها اعزام شوند.

علیپور تاکید کرد: با شیوع ویروس کرونا، این سازمان 25 خودرو مزدای دوکابین خریداری کرده تا نظارت ها و ممانعت از تفکیک و مقابله با گسترش ویروس با سهولت بیشتر و با دقت بالاتر انجام شود. از آن جا که همزمان با شیوع ویروس کرونا با حکم دادستانی پدیده زباله گردی کاملا ممنوع اعلام شد، نیروهای ما با حضور شبانه در خیابان ها و محلات در صورت مشاهده زباله گردها، این موضوع را به نیروی انتظامی گزارش داده و تذکرات و اخطارهای لازم را به منطقه می دهند.

وی با بیان اینکه از شب گذشته برخورد قهری با زباله گردان و پیمانکاران متخلف آغاز شده است گفت: تلاش ما این است تا بتوانیم با توقیف خودروهای غیرمجاز حمل زباله، متخلفین و سرشاخه های اصلی این کار را شناسایی کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند افزود: شب گذشته بیش از ده تخلف در سطح شهر تهران شناسایی و با همکاری عوامل انتظامی متخلفان دستگیر و خودروهای حمل زباله توقیف شد و قطعا این برخوردها تا زمانی که ویروس کرونا باقی است برای حفظ سلامتی شهروندان با جدیت تمام صورت خواهد گرفت.

علیپور با تاکید بر این مطلب که سازمان مدیریت پسماند هیچ گونه حق قانونی برای برخورد قضایی شامل بازداشت یا توقیف خودروی زباله گردها را ندارد، گفت: تنها درصورتی که ثابت شود پیمانکاران سازمان پشت پرده این قضیه هستند، به طور قطع با آن ها لغو قرارداد خواهیم کرد.

وی افزود: متاسفانه در بحث زباله گردی شاهد سوءاستفاده از کودکان اتباع هستیم و اجرای طرح هایی همچون طرح کاپ (کاهش پسماند) و سختگیری های اخیر با هدف حفظ جان کودکان کار، جلوگیری از سودجویی برخی پیمانکاران و البته سلامت شهروندان تهرانی است.

علیپور در خاتمه گفت: در گذشته حجم پسماندی که روزانه در تهران تولید می شد حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تن بود که با اجرای طرح هایی همچون طرح کاپ این میزان به مرور به ۵ هزار و ۳۰۰ تن و این اواخر به ۴ هزار و ۹۰۰ تن کاهش پیدا کرد اما پس از تعطیل کردن تفکیک در مناطق حجم زباله‌ای که جمع آوری و دفن می‌شود مجدد به بیش از ۷۰۰۰ تن رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها