متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد ؛

8 اثر منفی مصرف زیاد شیرینی جات / خطر بی اشتهایی در کودکان

عید نوروز برای بسیاری از مردم معنای بیشتر خوردن را می دهد. دلایل زیادی هم دارد. یکی از دلایل این است که بیشتر در خانه می مانند و یک دلیل دیگر هم این است که برای روزهای عید شیرینی و آجیل بیشتری در خانه ها یافت می شود.
کد خبر: ۱۲۶۲۰۰۱

به گزارش جام جم آنلاین ، یکی از مضرترین خوراکی هایی که در روزهای عید بیشتر از هر زمانی دیگری از سوی مردم استفاده می شود شیرینی است. هر چند در این روزهای کرونایی کار و بار قنادی ها و شیرینی فروشی ها از سکه افتاده است و طلایی ترین زمان فروش و رونق خود را از دست داده اند اما با این حال هنوز هم نوروز پیش رو زمانی است که مردم بیشتر از هر زمان دیگری شیرینی مصرف می کنند.

ارغوان گچی لو متخصص ارشد تغذیه در رابطه با این موضوع به جام جم گفت: شیرینی ، شیرینی است. حالا فرق ندارد تر باشد یا خشک. سنتی باشد و یا به هر شکل دیگری. شیرینی ها حاوی قند زیادی هستند و مصرف زیاد و مکرر آنها باعث ایجاد بیماری های در بدن می شود که مهم ترین آن دیابت است.

گچی لو عنوان کرد: کیفیت غذا در زندگی هر فردی بسیار مهم است. یکی از مواردی که کیفیت غذایی را پایین می آورد مصرف شیرینی است. قند باعث ایجاد چاقی، دیابت و بیماری های متابولیک می شود.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف زیاد شیرینی جات در کودکان نیز باعث می شود بدن آنها پیش زمینه ای برای ابتلا به عارضه هایی همچون دیابت و بیماری های قلبی و البته اضافه وزن داشته باشد.

وی ادامه داد: در هرم غذایی ما جایگاهی را برای شیرینی جات قائل نیستیم. بدن به قند نیاز دارد اما اکثر شیرینی جات تولیدی دارای چربی ها ناسالم هستند. آنها مواد مغذی مانند پروتئین ها و ویتامین ها را ندارند و از مواد معدنی هم عاری هستند.

وی گفت: دیابت، بیماری قلبی، چاقی، اختلال در مغز، ضعف سیستم ایمنی، افزایش قندخون، پوسیدگی دندان و سوء‌تغذیه هشت اثر منفری مصرف زیاد انواع شیرینی هستند. شیرینی جات باعث بی اشتهایی به خصوص در کودکان هم می شوند.

متخصص ارشد تغذیه بیان داشت: ظاهر شدن جوش و کورک نیز از دیگر نتایج زیاده روی در مصرف شیرینی است. پس از خوردن یک ماده شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی به نام مواد شبه افیونی آزاد می‌کند که احساس لذت را در بدن به وجود می‌آورد و بدن مقدار بیشتری از آن را طلب می‌کند. این باعث می شود فرد تمایل بیشتری برای خوردن شیرینی داشته باشد.

گچی لو تاکید کرد: در تعطیلات نوروزی این والدین هستندکه بیشتر باید بر روی فرزندان خود نظارت و باید و نبایدهای تغذیه ای را به آنها گوشزد کنند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: نوع تغذیه در تعطیلات نباید به سمتی برود که حجم زیادی از آن را مواد غذایی مضر و فاقد ارزش غذایی مثل شیرینی و یا تنقلات مضر و خطرناکی مثل چیپس تشکیل بدهد.

گچی لو در پایان گفت: نوع تغذیه باید آگاهانه باشد و خوردن بی رویه انواع شیرینی جات یک رفتار صد در صد ناآگاهانه است چرا که عواقب آن در نظر گرفته نمی شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها