سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفت و گو با جام جم آنلاین:

چالش چهارشنبه سوری در پیش و کرونا در کمین است / تجمع یعنی تشکیل کلونی ویروس

سخنگوی سازمان آتش نشانی در هشدار نسبت به برگزاری برنامه های موسوم به چهارشنبه سوری گفت: امسال شرایط متفاوت است، از خانه خارج نشوید و نگذارید بچه ها هم خارج شوند. می دانم سخت است، من هم دو سال است مسافرت نوروزی نتوانسته ام بروم. ویروس کرونا تا پشت پنجره خانه های ما آمده است.
کد خبر: ۱۲۶۱۹۷۶

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفتگو با جام جم آنلاین ، در رابطه با مراسم چهارشنبه سوری گفت: سازمان آتش نشانی هر سال به مردم توصیه می کند که راهکاری پیدا کنند که فرزندانشان برای این مراسم در کنار آنها باشند تا موارد ایمنی بهتر رعایت شود اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا همه چیز فرق می کند. با وجود این بیماری امسال در خانه ماندن اجباری است. هر کس سلامت خودش و خانواده اش را مهم می داند باید فرزندانش را در خانه نگه دارد.

وی در ادامه توضیح داد: تا کید می کنیم این گونه نباشد که شب سه شنبه درب منزل را قفل کنند و بگویند اجازه نمی دهیم خارج شوید، در خانه نگه داشتن فرزندان نباید به زور باشد بلکه باید با بچه ها صحبت کنند. نوجوانان ممکن است ذهنشان توان تحیل دقیق شرایط را نداشته باشد. باید با گفتگو اقناع شوند که مدارس و دانشگاه و بازارها و کارهای روزمره به دلیل همین بیماری تعطیل شده است و اگر خارج شوند خطر جدی آنها را تهدید می کند.

وی خاطر نشان کرد: این بیماری کنار گوش ماست یعنی نه تا کشور و یا شهر ما بلکه تا پشت درب خانه های ما آمده است. باید جوان را متوجه کرد که همین چوب و بشکه نفتی که لمس می کند مشخص نیست چه کسانی لمسش کرده اند و مشخص نیست چه کسانی در جمعی که هستید مبتلا هستند.

ملکی تصریح کرد: پس باید از همین روزها با بچه ها صحبت کرد. همچنین باید در منزل جذابیت هایی برای آنها ایجاد کرد. مثلا غذای مورد علاقه آنها را آماده بکنند، بازی های شاد و مفرح در جمع خانواده انجام دهند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تاکید کرد: وقتی می گوییم در خانه و جمع خانواده منظور این نیست که شب نشینی بشود مثلا به خانه برادر برویم. هر خانواده فقط باید در منزل خودش باشد تا به امید خدا زنجیر انتقال این ویروس بشکند.

وی تاکید کرد: امسال شرایط خیلی خاص است اگر هم بعضی معتقد به این مراسم هستند باید فقط کسانی که حیاط دارند یا فضایی در اختیار دارند نه در پارکینگ منزل کنار خودروها نه در باغچه کنار درخت و یا نزدیک موادی که مشتعل می شوند یا در بام منازل، بلکه فقط و فقط در حیاط و یا فضای مسطح باز داخل ظرف فلزی و یا سطح غیر قابل اشتعال چند دقیقه ای آتش کوچکی برپا و مراسم را اجرا کنند.

ملکی هشدار داد: تاکید می کنم آتش حتما در حیاط منزل و روی سطح غیر قابل اشتعال مانند موزاییک برپا شود. اینگونه هم نباشد که چند همسایه دور هم در حیاط جمع شوند و کلونی انتقال ویروس تشکیل شود. امسال مهمترین و اصلی ترین شرط این است که خانواده ها مدیریت کنند.

وی ادامه داد: ما در پیک شیوع ویروس کرونا هستیم، و مسئله چهارشنبه سوری چالش بسیار مهمی در این موقعیت است.اگر خانواده ها بچه ها را رها کنند مشخص نیست او در خارج از منزل با چه کسی ارتباط برقرار می کند و به چه سطوحی دست می زند. امسال چهارشنبه سوری شرایط بسیار متفاوت است. حتی اگر اصول ایمنی را هم رعایت کنیم کافی نیست.

این مسئول تاکید کرد: امسال باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم و به هیچ وجه نباید در کنار هم باشیم. این چند روز باید بچه و ما در خانه بمانیم تا این بحران بگذرد و چرخه انتقال این ویروس شکسته شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در رابطه با فعالیت نیروهای آتش نشانی در مقابله با ویروس کرونا گفت: نیرو های ما به همراه چند واحد دیگر در سازمان آتش نشانی 12 روز است که بی وقفه مشغول عملیات مقابله با ویروس کرونا هستیم. بچه های آتش نشانی شبانه روز در خیابان ها و کوچه ها هستند. من نیز جمعه شب از ساعت 22 تا 2 صبح در خیابان آزادی مشغول عملیات بودم ظهر نیز در میدان صادقیه حضور داشتم.

وی در ادامه بیان کرد: روزانه بیش از 230 خودروی عملیاتی سبک و سنگین با حدود 650 نفر آتش نشان حدود 1500 ساعت نفر در روز کار ضدعفونی انجام می دهند. میانگین 200 نقطه در روز توسط نیروهای آتش نشانی ضدعفونی می شود.

سخنگوی آتش نشانی خاطر نشان کرد: زحماتی که بچه های آتش نشانی و نظامی و انتظامی و همچنین پرستاران و پزشکان می کشند فقط بخشی از کار است. بخش اعظم کار برمی گردد به خود مردم که کمک کنند زنجیره انتقال این ویروس شکسته شود. از مردم خواهش می کنیم برای امور غیر ضروری از خانه خارج نشوند در مراسم ها و مناسبت ها در خانه بمانند تا این ویروس منحوس شکست بخورد.

وی در پایان گفت: اگر می خواهیم چهارشنبه سوری بعدی، بهار و نوروز بعدی و این پسا بحران را کنار خانواده به خوبی و سلامتی ببینیم باید این چند روز را تحمل کنیم. همه می دانیم سخت است اما در شرایط فعلی مبحث خطرات جانی این ویروس است که غیر قابل جبران است.خود من فروردین پارسال به خاطر مسئله سیل گلستان در حال ماموریت بودم بعد از آن به خوزستان رفتم، یعنی روز 23 فروردین به منزل برگشتم و نتوانستم خانواده ام را به سفر ببرم. امسال نیز به دلیل شیوع این بیماری نمیتوانیم به سفر برویم. یعنی می خواهم بگویم خود ما آتش نشان ها به شدت از این مسئله تحت فشار هستیم اما چه کنیم مسئله خطر جانی است که غیر قابل جبران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها