هزاران پرواز کنسل شده اند. توریست های زیادی هم در هتل ها گیر افتاده اند و قرنطینه شده اند. بازارهای سهام جهانی در حال سقوط هستند و گزارش حاکی از ان است که فضای ناامید کننده ای در سهام همه چیز به وجود آمده است، از پوشک بچه گرفته تا دستمال توالت.
کد خبر: ۱۲۶۱۹۶۶

به گزارشجام جم آنلاینبه نقل از dailymail، فروش لوازم پزشکی و حتی جراحی چند برابر شده و اکنون بسیاری از کشورهایی که با ویروس کرونا مواجه شده اند با کمبود وسایل بهداشتی مثل ژل ضدعفونی کننده دست روبرو هستند. گفته می شود که رقابت های المپیک منتفی خواهد شد و حتی قرار هم نیست به تعویق بیفتد.

برای بسیاری احساس آخرالزمان بودن دست داده و همه اینها فقط و فقط به خاطر ویروسی است که کوید19 نام دارد و به ویروس کرونا معروف است.

تا این لحظه که این گزارش نوشته شده هزاران نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده اند و افراد زیادی در پی این بیماری جان باخته اند. کشورهای زیادی هم از جهان درگیر این بیماری شده اند.

اکثریت موارد ابتلا و مرگ و میرها به استان هوبی چین برمی گردد، جایی که برای نخستین بار ویروس کرونا مشاهده شد. امادر ایتالیا هم که پنج هزار مایل دورتر از منبع اصلی ویروس کرونا قرار دارد تعداد موارد ابتلا به کرونا مانند یک موج بالا و بالاتر می رود به حدی که برخی از شهرهای شمالی قرنطینه شده اند.

34 ایتالیایی تا این لحظه جان خود را از دست داده اند.

روز جمعه هم نخستین فرد مبتلا به کرونا در بریتانیا جان سپرد، او فردی بود که مدتی هم در کشتی تفریحی پرنسس دیاموند در ژاپن قرنطینه شده بود.

در این کشور تا به حال هشت هزار نفر آزمایش کرونا داده اند.

برنامه هایی برای بسته شدن مدارس، متوقف کردن سیستم حمل و نقل عمومی و به تعویق انداختن وقایع مهم ورزشی در صورت عمدم تغییر اوضاع وجود دارد. کارشناسان در حال ترغیب مردم به آماده سازی و اتخاذ تدابیری برای کمک به جلوگیری از شیوع بیماری هستند.

جهان با ویروس کرونا چه کار باید بکند؟

پاسخ به یک سوال تکراری: کرونا چطور منتقل می شود؟

به نظر می رسد Covid-19 بسیار شبیه آنفولانزا است و از طریق سرفه و عطسه منتقل می شود. پس از ورود به بدن در بافتهایی که در مجاری هوایی حضور دارند وارد می شود و تکثیر می شود. ترشحات حاصل از این بافت ها - مخاط و بزاق - همچنین حاوی ویروس است. هنگامی که فرد آلوده سرفه می کند ، عطسه می کند ، یا به سادگی صحبت می کند قطرات ریز رطوبت به هوا منتقل می شود و ویروس را از بدن خارج می کند.

اما خطر دیگر هنگامی ایجاد می شود این قطرات به سطح اجسام برسند. اگر فرد یک سطح آلوده را لمس کند و سپس بر روی دهان یا بینی خود را دست بکشد این ویروس انتقال می یابد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گوید که ویروس کرونا می تواند چندین روز روی سطح زندگی کند.

گونتر کامپف از دانشگاه گریفسوالد در آلمان می گوید چنین ویروس هایی را می توان با ضد عفونی کننده هایی مانند الکل یا سفید کننده از بین برد.

طبق مصاحبه ای که دکتر پیتر اوپنشاو استاد طب آزمایشگاهی در کالج امپریال لندن انجام داده است این ویروس می تواند یک تهدید گسترده باشد.

 

اگر کرونا بگیرم حتما می میرم؟

پاسخ به این سوال تا حدودی به سن شما بستگی دارد. ویروس کرونا به سختی باعث بروز علائم در کودکان ، حتی نوزادان می شود و در چین مشخص نیست که آیا منجر به مرگ و میر در زیر 10 ساله ها شده است یا خیر. نگرانی اصلی کودکان این است که در صورت ابتلا به ویروس ممکن است آن را به افراد در معرض انتقال به بزرگسالان و افراد سن بالا قرار دهند. به همین دلیل است که برخی از کشورها تصمیم به تعطیلی مدارس داده اند اما هنوز این سیاست رسمی نیست.

طبق جدیدترین داده های مرکز کنترل بیماری های چین ، میزان مرگ و میر 0.2 تا 0.4 درصد بین سنین 10 تا 50 سال است ، اما در سنین بالاتر این آمار با روند صعودی مواجه می شود.

اگر سن شما در دهه 50 باشد احتمال مرگ در اثر ویروس کرونا در این سن 1.3 درصد است. اگر در دهه 60 سالگی باشید 3.6 درصد خطر دارید. در هشتاد سالگی هشت درصد خطر دارید و در دهه 80 به بعد شما 14.8 درصد خطر مرگ دارید.

با افزایش سن ، خطر ابتلا به اوج می رسد زیرا افراد مسن بیشتر اوقات دارای بیماری های دیگری مانند سرطان یا بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، دیابت یا بیماری ریوی هستند که ویروس کرونا را بدتر می کند.

پروفسور نیل فرگوسن از دانشکده پزشکی کالج امپریال لندن به روزنامه تایمز گفت: ما با عدم اطمینان بسیار زیادی محاسبه کردیم که ممکن است یک درصد از افراد آلوده بمیرند.

 

کرونا شباهت با سرماخوردگی دارد؟

علائم Covid-19 مانند موارد سرماخوردگی نیست. کرونا باعث تب ، سرفه و مشکل در تنفس می شود، نه آبریزش بینی یا احتقان. به نظر می رسد بیشتر موارد کرونا خفیف است.

 

اگر ویروس کرونا به صورت ملایم در بدن من وجود داشته باشد ممکن است من اصلا متوجه آن نشوم؟

پاسخ کوتاه بله است. دو تا 14 روز پس از آلوده شدن به ویروس برای نشان دادن علائم طول می کشد؛ البته میانگین آن 5 روز است. دانشمندان چینی می گویند 80 درصد از موارد بسیار خفیف است. بعضی از بیماران به هیچ وجه علائمی ندارند بنابراین اگر بیمار شوید ممکن است متوجه آن نباشید که کوید19 است.

این نگران کننده است که علائم این بیماری در بسیاری از موارد خود را نشان نمی دهند.

دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های گوانگدونگ در چین یک بیمار کرونایی را یافتند که هیچ علائمی نداشت اما به همان اندازه ویروس در بینی وی در مقایسه با افرادی که دارای علائم بودند وجود داشت.

 

شیوع های مشابه با کرونا قبلا وجود داشته، همانند سارس. حالا لازم است ما اکنون واقعا نگران باشیم؟

بله نگران باشید! اما کارشناسان از مردم خواسته اند که وحشت نکنند با این حال به مردم توصیه می شود که آگاه باشند. سارس بیش از هشت هزار نفر را آلوده کرد و در کمتر از یک سال تقریباً 800 نفر را در 29 کشور جهان کشت.

 

زدن ماسک فایده ای دارد؟

شماره مطالعات نشان می دهد که ماسک به طور کامل شما را از آلوده شدن محافظت نمی کنند. برخی فکر می کنند ماسک باعث می شود چهره خود را کمتر لمس کنید اما برخی دیگر گزارش می کنند که این امر باعث می شود این کار را بیشتر انجام دهید. اما به هر حال توصیه های عمومی حاکی از آن است که زدن ماسک بهتر از نزدنش است. پس حتما در مکان های عمومی ماسک بزنید.

اما مقادیر زیادی ماسک نخرید. کمبود جهانی وجود دارد و مدل های N95 یا FP2 ، باید برای کارمندان مراقبت های بهداشتی که واقعاً به آنها احتیاج دارند ، ذخیره شود.

 

چگونه خودم را ایزوله کنم؟

14 روز در خانه بمانید و هیچ جا نروید. به مکان های عمومی مانند پارک ها یا مغازه ها و وسایل حمل و نقل عمومی نروید. از مراجعه به به اقوام و افراد مختلف خودداری کنید.

اگر همخانه دارید بیشتر در اتاق های خودتان بمانید. اگر از یک سرویس بهداشتی مشترک استفاده می کنید پس از هر بار استفاده آن را به دقت تمیز کنید.

 

قرنطینه 14 روزه کمی سخت گیرانه نیست؟

خیر نیست. حیاتی هم هست. هدف متوقف کردن پیشروی کروناست.

 

هیچ واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. آیا می توان از واکسن آنفولانزا به عنوان جایگزین استفاده کرد؟

دانشمندان در حال مسابقه هستند تا واکسن یا داروی ضد ویروسی برای ویروس کرونا به وجود آورند.اما در حال حاضر هیچ درمانی خاص وجود ندارد زیرا این ویروس کاملاً جدید است. در واقع تا سال آینده واکسن در دسترس نخواهد بود.

ویروس کرونا با ویروس های آنفولانزا متفاوت است ، بنابراین واکسن آنفولانزا نمی تواند جایگزین باشد.

 

سفر کردن در این شرایط عاقلانه است؟

سفر نکنید. در فرودگاه ها ، پایانه های راه آهن یا مکانهای دیگر ممکن است مبتلایان به ویروس در آن حضور داشته باشند.

 

احتمال انتقال ویروس کرونا از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به انسان وجود دارد؟

هنوز چنین چیزی مشخص نیست اما باید بسیار احتیاط کرد.

تصور می شود که این ویروس در اصل از خفاش های شرق آسیا آمده است.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها