ریه های ما ترکیبی هوشمندانه است. هوا در داخل و خارج ریه پمپاژ می شود. هر سلول بدن برای درست کار کردن به اکسیژن نیاز دارد و ریه ها برای این امر بسیار مهم هستند: با هر نفسی که می گیریم ، اکسیژن وارد جریان خون ما می شود و در بدن حرکت می کند.
کد خبر: ۱۲۶۱۹۶۵

به گزارش جام جم آنلاین، اما متاسفانه آمار مرگ و میر مربوط به ویروس کرونا نشان می دهد که ریه ها و به عبارت دیگر اندام های تنفسی درگیرترین عضو بدن در تقابل با بیماری کرونا هستند.

ریه ها یکی از بزرگترین اندام های بدن محسوب می شوند، دو عدد بادکنک بزرگ که البته متقارن هم نیستند.

در این رابطه دکتر عباس حیدرنژاد پزشک متخصص ریه در اینباره به جام جم آنلاین گفت: دو طرف ریه متقارن ریه نیستند اما به شکلی متناسب با آناتومی بدن ما قرار دارند. سمت راست از قسمت سمت چپ گسترده تر است. این عضو بدن بسیار حیاتی است و اگر درست کار نکند مشکلات متعددی رقم می زند و باعث مرگ می شود.

دکتر حیدرنژاد عنوان کرد: ریه عضو بسیار حساسی است و به سادگی با آسیب مواجه می شود. ویروس کوید19 و یا همان کروناویروس از دسته ویروس هایی است که به ریه آسیب وارد می کند.

وی افزود: بیمارانی که به دلیل ویروس کرونا در شرایط بحرانی قرار می گیرند ریه هایشان دچار تورم می شود، حفره های کوچک موجود در ریه نیز با آب و چرک پر می شوند که این رویه روند تبادل اکسیژن را مختل می کند.

این پزشک متخصص افزود: سیگار در تسریع از کار افتادن ریه در بیماران کرونایی نقش دارد. تحقیق بر روی برخی از بیماران درگذشته در پی ویروس کرونا نشان می دهد برخی از آنها سیگاری بوده اند و یا دخانیات دیگری را به هر شکلی مصرف می کرده اند.

حیدرنژاد تاکید کرد: استعمال سیگار و سیگارهای الکترونیکی می توانند آسیب بزرگی به بافت ریه وارد کنند. حالا تصور کنید فرد در همین حالت به کرونا هم مبتلا شود.

وی ادامه داد: سیگار بزرگ ترین دلیل ابتلا به سرطان ریه است. هر چقدر فرد بیشتر سیگار بکشد به مرور زمان ریسک ابتلای او به این سرطان کشنده بیشتر هم می شود. 80 درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه مستقیما به استعمال سیگار ارتباط پیدا می کند. مصرف سیگار در مواردی حتی باعث تغییر در DNA و جهش های ژنتیکی هم می شود. در ضمن سیگار باعث تشدید آسم هم خواهد شد.

این پزشک متخصص بیان داشت: زمانی که کوید19 و یا همان کرونا ویروس وارد بدن فرد می شود به یک گیرنده در بافت ریه اتصال پیدا می کند. این ویروس وارد سلول می شود و شروع به تکثیر می کند. سیستم ایمنی بدن با شناخت این سلول آلوده شروع به دفاع از بدن می کند که این دفاع باعث از بین رفتن سلول های موجود در ریه می شود که مرگ را به دنبال دارد.

وی گفت: اگر فردی سیگاری باشد، زمانی که ویروس کرونا وارد ریه می شود راحت تر می تواند وارد سلول هایی شود که قبلا به وسیله سیگار کشیدن تخریب شده اند.

این پزشک متخصص تاکید کرد: بهترین راه جلوگیری از ابتلا به عفونت جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این ویروس است. توجه دقیق به بهداشت شخصی از جمله شستن دست ها با آب و صابون برای حداقل 20 ثانیه یا استفاده از یک ضدعفونی کننده دست الکلی است. از دست زدن به چشم ، بینی و دهان خودداری کنید. از تماس نزدیک با افراد بیمار خک خودداری کنید. هنگام سرفه و عطسه ، دهان و بینی خود را بپوشانید و خانه ، محیط شخصی و اشیاء خود را تمیز نگه دارید.

وی در پایان گفت: مصرف دخانیات همواره یک خطر بزرگ است. اکنون هم که با شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا روبرو شده ایم. حداقل در این شرایط سیگار کشیدن کمی مدیریت و کنترل شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها