شیوع ویروس کرونا و راهکارهای سلامت که این روزها از رسانه‌های مختلف به‌ویژه سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت و درمان دریافت کردیم، نشان داد بسیاری از عادت‌های رفتاری و سبک زندگی‌مان تا چه حد می‌تواند ما را در معرض ابتلا به این ویروس قرار دهد و چاره‌ای جز تغییرشان نداریم.
کد خبر: ۱۲۶۱۹۵۵

حالا همه ما می‌دانیم رعایت اصول بهداشتی توصیه شده برای مکان‌های مختلف که بر حسب وظیفه آگاهی‌رسانی رسانه‌ها بارها در همین روزنامه یا سایر رسانه‌ها مطرح شده‌اند چقدر می‌تواند به محافظت از ما در برابر این ویروس کمک کند. بر همین اساس کسب‌وکارها نیز شاهد تحولات بسیار زیادی بودند. قطعا شما نیز در محیط کارتان بسیاری عادت‌هایی که به روال عادی کاری تبدیل شده بودند را به ناچار کنار گذاشته‌اید و روش‌های جایگزینی را برای انجام امور اتخاذ کرده‌اید. اما این تغییر رویه موقتی است یا ویروس کرونا بهانه‌ای بود که به ما یادآور شود وقت تغییر رفتارهای پرخطر رسیده است؟! در ادامه برخی از آداب و روش‌های اداری که این روزها دستخوش تغییر شده‌اند را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم آیا این تغییرات موقتی است یا بهتر است به عادت همیشگی ما تبدیل شوند؟ برگرفته از: Forbes

احوال‌پرسی

در فرهنگ ایرانی، دست‌دادن و روبوسی یکی از رایج‌ترین روش‌های احوال‌پرسی به‌شمار می‌رود. این عادت را همه ما در محیط کار نیز داشته‌ایم و معمولا در ابتدا و انتهای ساعت کاری با همین روش‌ها سلام و خداحافظی می‌کردیم. ولی این‌ رفتارها بعد از انتشار ویروس کرونا در دسته رفتارهای پرخطر قرار گرفته‌اند و متخصصان شدیدا ما را از انجام آنها منع کرده‌اند. بر اساس توصیه‌ها بهترین جایگزین‌ها برای احوال‌پرسی‌های روزمره، به‌هم‌زدن آرنج‌ها و تکان دادن سر به نشانه احترام با حفظ فاصله ایمن است. البته به شرطی که خودمان یا فرد مقابل هیچ علائم یا نشانه‌ای از حالت‌های سرماخوردگی نداشته باشیم. از آنجا که در محیط کار در حالت عادی نیز به‌صورت مداوم دست‌هایمان سطوح مختلف و آلوده‌ای را لمس می‌کند، شاید بد نباشد که در دوران پس از کرونا نیز کمی محتاط‌تر احوال‌پرسی کنیم.

ملاقات‌های حضوری

در حال حاضر بیشتر اداره‌ها به دورکاری روی آورده‌اند یا از نیروهای خود به‌صورت شیفتی و چرخشی بهره می‌گیرند. در این وضعیت برگزاری جلسات تصویری از راه دور رونق خاصی گرفته است. استفاده از نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی گوناگون مانند زوم (Zoom) و اسکایپ (Skype) و واتس‌اپ (WhatsApp) به ما این امکان را می‌دهد که به‌طور کامل در بحث شرکت کنیم و در یک اتاق ملاقات شبیه‌سازی شده به تبادل نظر بپردازیم. مزیت دیگر این‌گونه جلسات غیرحضوری این است که افراد حاضر در جلسه به‌دلیل دیده شدن از طریق تصاویر ویدئویی، امکان انجام کارهای متفرقه و نامربوط به شغل‌شان را ندارند! از طرفی بهانه همیشگی ترافیک برای دیر رسیدن به جلسه‌ها نیز از بین خواهد رفت.

رویدادهای جمعی

در این روزها لغو رویدادهای جمعی به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. رویدادهایی مانند همایش‌ها و نشست‌های علمی و کاری که در ساعات اداری برگزار می‌شدند یا گردهمایی‌های فوق برنامه‌ای که در ساعات غیراداری انجام می‌شد، همگی به مکان‌های ممنوعه تبدیل شده‌اند. اگرچه شرکت در فعالیت‌های جمعی فرهنگی یا ورزشی باعث بالا بردن روحیه تیمی و ایجاد روابط دوستانه قوی‌تری در بین همکاران می‌شود، به‌دلیل احتمال زیاد ابتلا به کووید 19 از جانب متخصصان منع شده است. در آینده نیز ممکن است این‌گونه رویدادهای جمعی که برخی از آنها واقعا ضرورتی ندارند در تقویم ادارات بسیار محدود شده یا به‌طور کامل حذف شوند.

مصاحبه شغلی

هنگامی که شما آگهی استخدام منتشر کرده و درهای شرکت خود را به‌روی تعداد زیادی از متقاضیان برای انجام مصاحبه حضوری باز می‌کنید، با این کار خطر ابتلا به کووید 19 را برای خودتان و تمامی کارمندان حاضر در اداره شدیدا افزایش می‌دهید.

به‌طور حتم کسی که با تلاش فراوان توانسته به مرحله مصاحبه برای به‌دست آوردن شغل دلخواهش برسد، هرچند هم که احساس بیماری و ضعف داشته باشد باز هم قرار مصاحبه خود را لغو نمی‌کند یا به تعویق نمی‌اندازد! هرچند ما در روزهای پایانی سال هستیم و معمولا در این روزها جذب نیروی جدید کمتر صورت می‌گیرد، اما در سایر کشورها این روزها برای جلوگیری از خطر انتشار ویروس کرونا در اماکن اداری و تجاری صاحبان مشاغل برای مصاحبه شغلی به روش‌های تصویری از راه دور روی آورده‌اند. این مصاحبه‌ها می‌توانند به‌صورت زنده و همزمان بین دو طرف برگزار شود یا حتی شخص متقاضی تصاویر را از قبل ضبط کرده و برای کارفرما ارسال کند. البته پیش از این همه‌گیری نیز بسیاری از شرکت‌های بزرگ به این روش روی آورده بودند و به‌نظر می‌رسد که حداقل در مراحل اولیه مصاحبه که تعداد زیادی از مصاحبه‌شوندگان قرار است ارزیابی شوند، جایگزینی روش مجازی می‌تواند از تجمع‌ها و سر و صدای اضافی در محیط کار جلوگیری کند.

همایش‌ها و نمایشگاه‌های تجاری

هرچند در حال حاضر برگزاری تعداد زیادی از نمایشگاه‌های تجاری به‌دلیل خطر انتشار ویروس کرونا لغو شده‌است، اما این احتمال وجود دارد که در آینده نیز این‌گونه همایش‌ها و نمایشگاه‌ها به‌طور کامل حذف شده و جای خود را به رویدادهای آنلاین و مجازی بدهند. در این گردهمایی‌های مجازی تعداد زیادی کلاس‌های آموزشی، نمایشگاه‌های شبیه‌سازی‌شده و رویدادهای اجتماعی آنلاین برگزار می‌شود و در کل نسخه‌ای الکترونیکی برای برقراری ارتباطات کاری در اختیار صاحبان مشاغل قرار می‌گیرد.

سر کار رفتن در زمان بیماری

اگر شما در محیط اداری مشغول کار باشید به احتمال زیاد پیش از این جریان بسیار دیده‌اید که یکی از همکاران شما با وجود داشتن علائم بیماری مانند عطسه و سرفه یا داشتن آبریزش بینی، باز هم در محل کار حاضر شده باشد! متاسفانه سر‌کار رفتن با وجود بیماری امری بسیار شایع است و در حقیقت بیشتر افراد این کار را نوعی نشان وفاداری شغلی درنظر می‌گیرند. حتی بسیاری از مدیران نیز توقع این وفاداری را از کارمندان‌شان دارند. اما این نمایش وفاداری در حقیقت بی احترامی به همکاران و نادیده گرفتن حقوق آنهاست. شخص بیمار موظف است در منزل بماند و سر کار نرود، ولی حتی اگر در موارد ضروری افراد بیمار نتوانند به‌طور کامل از حضور در محل کارشان خودداری کنند، واجب است با ماسک دهان خود را بپوشانند و فاصله لازم را با همکاران خود حفظ کنند. به‌این ترتیب می‌توانیم احترام خود را به همکاران‌مان نشان دهیم و از انتشار بیماری در سطح وسیع جلوگیری کنیم.

برنامه‌های حضوری آموزش‌های ضمن خدمت کارمندان

پیش از این بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعالیت‌های آموزشی خود را از حالت سنتی و حضوری خارج کرده‌ و آنها را با نسخه‌های مجازی و آنلاین جایگزین کرده‌اند. این روش آموزش به کارمندان این امکان را می‌دهد که هر کس در هر مکان و هر زمانی که اراده کند بتواند از محتوای آموزشی بهره‌مند شود. مانند بسیاری دیگر از روش‌های برقراری ارتباط از راه دور، در این روش نیز تصاویر و فیلم‌ها نقش اصلی را بازی می‌کنند. در واقع کارمندان در عصر فناوری با فیلم‌های آموزشی ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و این باعث شده است محتوای آموزشی تصویری روند رو‌به‌رشد داشته باشد. مهم‌ترین نقطه ضعف در این روش آموزشی این است که وقتی همه شرکت‌کنندگان به‌صورت فیزیکی در یک کلاس درس حاضر نمی‌شوند، نمی‌توانند در روند یادگیری از تجربیات و آموزه‌های یکدیگر بهره بگیرند و مجبورند فقط به مطالبی که از سوی ارائه‌کنندگان فراهم شده است اتکا کنند. در پاسخ به همین نیاز است که امروزه کلاس‌های آموزشی مجازی که در آنها به شرکت‌کنندکان امکان مشارکت فعال داده می‌شود بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است.

به هر حال تنها گذر زمان است که به ما نشان می‌دهد این تغییرات تا چه حد موقت یا دائمی خواهد بود. اما مهم این است که حذف برخی از این عادت‌ها در طول زمان به پویایی بیشتر کسب‌وکارها کمک می‌کند.

فراز سهیلی آزاد - دانش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها