ویروس کرونا همچنان در حال یکه تازی در دنیاست. ترس و نگرانی در بسیاری از مردم وجود دارد و در این میان برخی از شایعات و اخبار رسمی دلگرمی های هر چند کوچکی را نزد مردم ایجاد می کند. یکی از دلگرمی ها این است که با پایان فصل سرما و آغاز گرما این ویروس هم با توجه به ماهیت سردی که دارد به کار خود پایان می دهد. اما این ادعا چقدر صحت دارد؟
کد خبر: ۱۲۶۱۶۰۱

به گزارش جام جم آنلاین ، آیا می توان انتظار داشت که با پایان فصل سرما این ویروس هم راه خود را از مردم جدا کند و برود؟ به نظر می رسد اعتقاد به اینکه ویروس کرونا با آغاز گرمای هوا ناپدید می شود تا حدودی نادرست است.

دکتر شروین شکوهی فلوشیب فوق تخصص بیماری های عفونی در بیماران پیوندی در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: در رابطه با چرخه انتقال ویروس کرونا باید گفت که این موضوع کاملا به رفتار و درک مردم ایران از این ویروس ارتباط دارد. اوضاع آگاهی مردم نسبت به این بیماری هر روز بهتر می شود اما در این میان هنوز افرادی هستند که شیوع این ویروس را جدی نگرفته اند.

این پزشک متخصص عنوان کرد: وقتی که زنجیره انتقال بشکند می توان انتظاراتی برای پایان بیماری کرونا داشت. هوای گرم باعث می شود ویروس هایی که روی سطح اجسام زنده باقی مانده اند از بین بروند. دست افراد ممکن است به این سطح این اجسام بخورد و زمینه انتقال ویروس فراهم شود اما گرما این ویروس را از بین می برد.

شکوهی افزود: احتمال زنده ماندن ویروس روی اجسام با گرما کمتر می شود اما اینکه تصور کنیم با همین اتفاق باید پایانی را برای ویروس کرونا تصور کنیم، اشتباه کرده ایم. در اینجا فقط احتمال زنده ماندن ویروس کمتر می شود.

وی ادامه داد: فرض کنید فردی روی میز و یا دستگیره عطسه کرده است، آنگاه اگر هوا سرد باشد ویروسی که از طریق او روی این اجسام چسبیده باقی می ماند اما اگر هوا گرم باشد احتمال زنده ماندن آن کمتر می شود. ماهیت ویروس کرونا به گونه ای است که در گرما مدت زمان کمتری را زنده می ماند.

دکتر شکوهی تاکید کرد: اگر مردم بتوانند زنجیره انتقال را قطع کنند انتظار بیشتری برای پایان بیماری خواهیم داشت. از طریق صدا و سیما و کانال های مجازی اطلاع رسانی های متعددی در این رابطه انجام شده است. فرهنگ اشتباهی در جامعه وجود دارد. بر اساس این فرهنگ اشتباه تجمع، روبوسی کردن و در آغوش کشیدن در سطح جامعه بسیار دیده می شود. اگر این جریان برداشته شود دیگر ویروس کرونا با حداقل میزان ممکن به دیگران سرایت پیدا می کند. پس در اینجا دو عامل در «جمع» شدن ویروس کرونا تاثیر دارد، یکی قطع زنجیره انتقال و دیگری از بین رفتن ویروس های زنده روی اجسام به دلیل گرما.

این پزشک متخصص بیان داشت: اینکه چه زمانی ویروس کرونا به طور کلی از بین می برود هیچکس نمی داند. از بین رفتن ویروس کرونا بر خلاف تصور نه به فرا رسیدن فصل گرما که کاملا بستگی به رعایت کردن خود مردم دارد.

وی تاکید کرد: مردم باید درک خود را از این بیماری بالا ببرند. متاسفانه هنوز می بینیم که در سطح شهر مردم در رفت و آمد هستند و در معابر و سایر اماکن عمومی تجمع ایجاد کرده اند. آنها نمی دانند که چه خطری برای خودشان و خانواده هاشان رقم می زنند.

دکتر شکوهی یادآور شد: در رابطه با قابلیت انتقال ویروس کرونا به افراد مختلف باید گفت که این موضوع بستگی به سیستم ایمنی بدن آنها دارد. شدت بیماری هم بسیار تاثیرگذار است. از چند روز تا دو هفته و حتی تا چهار هفته دوره نهفتگی این بیماری تصور می شود و یکی از عواملی که باعث شیوع زیاد آن شده همین دوره طولانی نهفتگی است که معمولا بدون علامت است.

پزشک متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: برای بیماران تا دو هفته قرنطینه خانگی می دهیم؛ به احتمال بسیار زیاد در این مدت بیماری دیگر قابلیت انتقال ندارد ولی هنوز افرادی وجود دارند که در این مدت هم می توانند قابلیت انتقال بیماری خود به دیگران را داشته باشند.

دکتر شکوهی در رابطه با مبتلا شدن مجدد بیمارانی که بیماری کرونا را پشت سر گذاشته و بهبود یافته اند نیز گفت: هنوز نمی دانیم که این اتفاق می افتد یا خیر. کسی متوجه این موضوع نشده است که آیا ویروس کرونایی که قبلا در بدن یک فرد بوده آیا دوباره فعال شده است یا خیر.

وی تصریح کرد: به هر حال ویروس کرونا از دسته ویروس هایی به شمار می رود که احتمال دوباره بروز و عفونت کردن آن در بدن افراد وجود دارد. البته احتمال وقوع دوباره آن در بدن یک فرد زیاد نیست.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی در ادامه گفت: سیستم ایمنی ذاتی افراد به باکتری های موجود در بدن هم بستگی دارد. قدرت این سیستم به مژک ها و حرکتشان و ترشح مینی گلوبولین های داخل آلبوت ها هم بستگی دارد. مصرف هرگونه سیگار، قلیان بر روی عملکرد این موارد تاثیر می‌گذارد. سیستم تنفسی با مصرف دخانیات ضعیف تر هم می شود و ویروس کرونا این وضعیت را تشدید خواهد کرد.

دکتر شکوهی در رابطه با دلیلی که باعث مرگ برخی افراد مبتلا به ویروس کرونا می شود نیز بیان داشت: توضیح این مورد بسیار تخصصی است. بنا به دلایلی که هنوز کاملا مشخص نیست یک افزایش بسیار زیاد در ترشح پروتئین های دفاعی در بدن رخ می دهد که باعث می شود بدن به شدت علیه خودش واکنش نشان بدهد.

وی افزود: آنچه که برخی از مبتلایان را به کام مرگ می کشاند ویروس کرونا نیست بلکه پاسخ دفاعی بدن آنها به این ویروس است. این پاسخ دفاعی نه تنها ویروس کرونا از بین می برد که سلول های بدن را هم از بین می برد و در نهایت باعث مرگ می شود. اینکه چرا این اتفاق می افتد کاملا تخصصی است و حتی برای جامعه جهانی پزشکی هم چندان روشن نیست. مشکلات ژنتیکی در مرگ و میر هم نقش دارد. به هر حال در رابطه با اینکه چرا یک فرد به دلیل ویروس کرونا جان می سپارد و یکی نه کاملا بستگی به شرایط مختلف بدنی افراد و سیستم ایمنی بدن آنها دارد.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی گفت: در واقع سیستم بدنی برخی از افراد به قدری واکنش های شدید نشان می دهد که منجر به فوت خود فرد می شود.

دکتر شکوهی در پاسخ به این سوال هم که ویروس کرونا در کدام رده سنی بیشتر قربانی می گیرد نیز گفت: این ویروس همچنان از میان افرادی که سن بالایی دارند و از بیماری های دیگر و پیش زمینه ای رنج می بردند بیشتر قربانی می گیرد.

وی ادامه داد: مشکل زمینه ای بسیار اهمیت دارد. کسانی که سن پایین تری دارند و هیچ گونه بیماری هم در بدن آنها نیست در برابر ویروس کرونا مقاوم تر هستند. اکثر کسانی که به دلیل ویروس کرونا فوت کرده اند پیش از این بیماری هایی داشته اند. سن و نوع بیماری خیلی مهم است.

این پزشک متخصص در پایان گفت: امیدواریم مردم بتوانند از این جریان به سلامت عبور کنند. تمامی نکات بهداشتی و پیشگیرانه را جدی بگیرید. تمامی مسئولان از بالاترین مقام در ارگان ها گرفته تا پزشکانی مانند من به همه می گوییم که جای شلوغ نروید و جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوید. زنجیره انتقال اگر قطع شود ویروس کرونا هم دیگر جایی ندارد که زنده بماند و از بین می رود. این مسئله مهم ترین بخش ماجراست.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها