هر کشوری که در قاره‌ اروپا قرار داشته باشد، لزوماً عضو حوزه‌ شینگن نیست و جالب آن که لزوماً عضو اتحادیه‌ اروپا هم نیست.
کد خبر: ۱۲۶۱۴۳۴

کشورهایی هستند که در قاره‌ اروپا قرار دارند ولی نه عضوی از اتحادیه‌ی اروپا هستند و نه عضوی از حوزه‌ی شینگن. یک سری کشور اروپایی دیگر نیز وجود دارند که باوجودی‌که عضو اتحادیه‌ی اروپا هستند، عضوی از حوزه‌ی شینگن نیستند. این نوشتار بر روی تفاوت اتحادیه‌ی اروپا و حوزه‌ی شینگن تمرکز دارد. همچنین خواهیم گفت که چه کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا هستند ولی عضو شینگن نیستند.

اتحادیه‌ اروپا چیست؟

اتحادیه‌ اروپا [European Union] به مجمعی متحد از چند کشور اروپایی گفته می‌شود. این چند کشور اروپایی در واقع مقصودشان از گردآوری این اتحادیه، هم اقتصادی و هم سیاسی بوده‌است. البته در ابتدا گردآمدن اتحادیه‌ی اروپا واکنشی به مسائل اقتصادی بود، اما رفته‌رفته با حفظ رویکردهای اقتصادی خود مسائل سیاسی را نیز مورد توجه قرار داد. این اتحادیه در ابتدا فقط 6 کشور را در خود داشت، ولی در حال حاضر 27 کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا هستند.

این اتحادیه‌ی اروپا ارگان‌های مختلفی دارد از جمله شورای اروپایی، دادگاه اروپا، کمیسیون اروپایی، دیوان محاسبات و بانک مرکزی اروپا.

همواره در میان کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا این شعار مورد باور بوده که به وجود آمدن اتحادیه‌ی اروپا ابزار مناسبی برای پیشگیری از جنگ‌ها در میان اروپاییان بوده‌است. آن‌ها همچنین بر این باور بوده‌اند و هستند که عضویت در اتحادیه‌ی اروپا راه را برای کشورهای عضو جهت تبدیل‌شدن به کشورهایی با ضریب بالای دموکراسی باز می‌کند.

کشورهای اتحادیه‌ اروپا و حوزه‌ شینگن چه تفاوتی با هم دارند؟

چه کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا هستند؟

در حال حاضر، همانطور که در بالا گفته شد، 27 کشور عضو اتحادیه‌ اروپا هستند. این کشورها به قرار زیر اند:

  1. فرانسه
  2. ایتالیا
  3. اسپانیا
  4. آلمان
  5. ایرلند
  6. چک
  7. سوئد
  8. اتریش
  9. اسلواکی
  10. بلغارستان
  11. رومانی
  12. قبرس
  13. مالت
  14. لیتوانی
  15. لتونی
  16. لوکزامبورگ
  17. استونی
  18. اسلوونی
  19. هلند
  20. بلژیک
  21. فنلاند
  22. پرتغال
  23. کرواسی
  24. مالت
  25. مجارستان
  26. دانمارک
  27. لهستان

البته که جز این کشورها، یک سری کشور دیگر چندسالی‌ست که مذاکراتی را برای پیوستن به این کشورها انجام داده‌اند از جمله ترکیه، مقدونیه و گرجستان.

بریتانیا [شامل کشورهای انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی] نیز تا همین چند ماه پیش عضو اتحادیه‌ی اروپا بود، اما پس از کلی کش و قوس از این اتحادیه خارج شد. به خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا به‌اصطلاح «برگزیت» گفته می‌شود.

 

چه کشورهای مهمی عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند؟

جز بریتانیا، بدون تردید سوییس و روسیه مهم‌ترین کشورهایی هستند که در اروپا قرار دارند ولی عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند. نروژ، ایسلند، گرجستان، مقدونیه، ترکیه، صربستان، کوزوو، مولداوی، اوکراین، بوسنی و هرزگوین، آندورا و آلبانی از دیگر کشورهای قاره‌ی اروپا هستند که عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند.

کشورهای اتحادیه‌ اروپا و حوزه‌ شینگن چه تفاوتی با هم دارند؟

حوزه‌ شینگن چیست؟

شینگن [Schengen] پیمانی بود که در سال 1985 نخستین بار بین لوکزامبورگ، بلژیک، هلند، آلمان غربی و فرانسه بسته شد و بر طبق آن قرار شد که مرزهای این حوزه برای مسائل مربوط به ویزا برداشته شوند و تابع یک قانون مشترک باشند. رفته‌رفته کشورهای دیگری نیز به این چند کشور اضافه شدند و اوضاع طوری شد که در حال حاضر 26 کشور عضو پیمان شینگن هستند و چند کشور دیگر نیز احتمالاً در آینده‌ای نزدیک به این کشورها اضافه خواهند شد.

 

چه کشورهایی عضو پیمان شینگن هستند؟

  1. آلمان
  2. ایتالیا
  3. فرانسه
  4. اسپانیا
  5. هلند
  6. یونان
  7. نروژ
  8. فنلاند
  9. سوئد
  10. سوییس
  11. اتریش
  12. مالت
  13. لوکزامبورگ
  14. لیختن‌اشتاین
  15. مجارستان
  16. لهستان
  17. چک
  18. ایسلند
  19. لتونی
  20. لیتوانی
  21. اسلوونی
  22. دانمارک
  23. استونی
  24. بلژیک
  25. پرتغال
  26. جمهوری چک

 

برای سفر به کشورهای شینگن به ویزای شینگن نیاز است

برای آن که بتوانید به یکی از کشورهای شینگن سفر کنید باید ویزای شینگن دریافت کنید. با دریافت ویزای شینگن یک کشور این فرصت را دارید که با همان ویزا به یک یا چند تا از دیگر کشورهای حوزه‌ی شینگن نیز سفر کنید؛ این در حالی است که در میان کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. یعنی شما نمی‌توانید با در دست داشتن ویزای یکی از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا، به سایر کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیز بروید.

چه کشورهایی عضو اتحادیه‌ اروپا نیستند ولی در شینگن هستند و برعکس؟

سوییس کشوری است که عضو اتحادیه‌ اروپا نیست ولی یکی از کشورهای عضو شینگن است. ایسلند نیز چنین وضعیتی دارد. نروژ نیز کشوری‌ست که عضو اتحادیه‌ اروپا نیست ولی یکی از کشورهای حوزه‌ی شینگن به شمار می‌رود.

در عوض کشور بلغارستان عضو اتحادیه‌ اروپا است، ولی عضو شینگن نیست. یا مثلاً کشور رومانی یکی از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا است ولی عضو پیمان شینگن نیست. این یعنی برای سفر به کشورهایی مثل بلغارستان یا رومانی نیاز به دریافت ویزای خود این کشورها وجود دارد و بنابراین با ویزای شینگن نمی‌توان وارد این کشورها شد.

سخن آخر

تعاریف اتحادیه‌ اروپا و شینگن عرضه شدند و دیدیم که هر کشوری که در اروپاست لزوماً عضو اتحادیه‌ی اروپا یا حوزه‌ی شینگن نیست. برخی کشورها عضو یکی هستند و عضو دیگری نیستند و برخی اصلاً عضو هیچ‌کدام نیستند مثل بریتانیا، ترکیه، اوکراین یا آندورا.

اگر تمایل دارید خبرهای بیشتری در این خصوص مطالعه کنید، می‌توانید از وب‌سایت خبری «خبر ببر» استفاده نمایید تا در جریان جدیدترین اخبار ایران و جهان قرار گیرید. اگر هم خدماتی دارید که مایل به تبلیغ آن در فضای مجازی هستید، می‌توانید از وب‌سایت درج آگهی «راگهی» استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها