سخنگوی وزارت امور خارجه چین تأکید کرد که تحریم‌های یکجانبه علیه ایران در شرایط شیوع «کرونا» تنها به وخامت اوضاع منجر می‌شود و خواستار لغو فوری این تحریم‌ها شد.
کد خبر: ۱۲۶۱۳۱۳

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (پنجشنبه) خواستار لغو فوری تحریم‌های ایران در بحبوحه شیوع ویروس کرونا شد.

بنا به گزارش پایگاه «سی جی تی ان»، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن انتقاد از تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد که اقدامات یکجانبه علیه ایران، در مسیر تهران و جامعه بین‌الملل برای مقابله با ویروس «کووید ۱۹» مانع‌تراشی می‌کند و وخامت اوضاع را تشدید می‌کند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه هفته جاری ضمن قدردانی از همبستگی سازمان جهانی بهداشت و «کشورهای دوست» با ایران جهت مبارزه با ویروس کرونا، علیرغم تروریسم اقتصادی آمریکا تصریح کرد که نیازهای مبرمی در ایران به اقلامی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا وجود دارد.

وی در این پیام توییتری نوشت که در ایران برای این اقلام «نیاز مبرم» وجود دارد: «وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از این توئیت نوشته در ایران برای اقلام زیر «نیاز مبرم» وجود دارد: ماسک N95 صورت و ماسک‌های سه‌لایه، دستگاه تنفس مصنوعی، روپوش جراحی، کیت تست کرونا، کاورهای محافظتی بی‌رنگ و محافظ صورت/بدن».

سخنگوی وزارت خارجه چین که روز گذشته (چهارشنبه) از تداوم کمک‌رسانی به ایران و کشورهای دیگر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و مهار آن خبر داده بود، تصریح کرد پکن مخالف تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است و شیوع کرونا، «چالش مشترک تمامی بشریت» است که نیازمند تلاش‌های مشترک جامعه بین‌الملل برای مقابله با آن است.

این دیپلمات چینی همچنین بار دیگر ضمن درخواست از تمامی طرفین مربوطه برای لغو فوری تحریم‌های ایران، تأکید کرد که پکن بعنوان شریک راهبردی ایران، همچنان کمک‌های ضروری را به این کشور پیشنهاد می‌دهد و به صورت فعال با ایران در زمینه مقابله با کووید 19 همکاری خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که اولین بسته اهدایی تجهیزات پزشکی چین روز ۲۹ فوریه (۱۰ اسفندماه) وارد ایران شد که شامل پنج هزار کیت تشخیص ابتلا به کرونا و ۲۵۰ هزار ماسک بود و چهار کارشناس کنترل بیماری نیز در همان روز از چین به ایران فرستاده شد.

لیجیان در ادامه متعهد شد که پکن به منظور تضمین بهداشت و امنیت عمومی جهان به طور فعال در همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی و سازمان جهانی بهداشت مشارکت داشته باشد.

پیش از این نیز سناتور «الیزابت وارن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای به «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «استیو منوشن» وزیر خزانه‌داری آمریکا از تأثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر مقابله ایران با ویروس کرونا ابراز نگرانی کرده بود.

وارن در این نامه از دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تقاضا کرد که در پی شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، تحریم‌های آمریکا در مسیر کمک‌های انساندوستانه به ایران مانع‌تراشی نکند.

خزانه‌داری آمریکا در آبان‌ماه با اعمال دستورالعمل‌هایی موسوم به «تمهیدات خاص نوع ۵»، تهران را در زمره قلمروهای قضایی موجد نگرانی‌های خاص از لحاظ پولشویی قرار داده و نهادها و سازمان‌های مالی را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران، از جمله در مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران ملزم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها