شیوع یک بیماری همه‌گیر در کشور مساله مهمی است و نباید از آن غفلت شود، اما مردم ما باید توجه داشته باشند که ایران یکی از 50 کشوری است که کرونا در آن شایع شده است، ولی امروز دشمنان ما از فرصت شیوع این ویروس در کشور سوء استفاده و هراسی نادرست را بر مردم ما تحمیل می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۶۱۰۸۸

به این علت که امروز دشمن جنگ رسانه‌ای خود را علیه ایران به زمین «کروناهراسی» کشانده است؛ جنگی که هدف اصلی دشمنان ما از به راه انداختن آن، زمین زدن ملت ایران است.

امروز باید با سلاح‌های امیدبخشی و آگاهی‌رسانی به شهروندان به مقابله با این بیماری پرداخت. مردم ما باید به این نکته توجه داشته باشند که ایران در عرصه رعایت بهداشت براساس شاخص‌های جهانی در جایگاه‌های برتر دنیاست. بنابراین اگر آحاد جامعه اقدامات بهداشتی لازم برای پیشگیری از این بیماری را بدانند و به آن عمل کنند، شر این ویروس به زودی از جامعه ما کنده می‌شود.

همچنین علاوه بر رعایت توصیه‌های بهداشتی، حفظ آرامش قلبی با عمل به فرایض دینی نیز می‌تواند در ریشه‌کن کردن بیماری جدید موثر باشد. مهمترین نکته‌ای نیز که باعث سکینه قلبی جامعه می‌شود، توجه به یاد خداست.

مردم ما باید برای تعالی روحی خود با انجام اعمالی همچون اقامه نماز، تلاوت قرآن، توسل به ائمه معصومین (ع) یاد خدا را در دل‌های خود زنده نگه دارند. مومنان ما همچنین باید به این نکته توجه داشته باشند که در شرایط حساس اجتماعی دعا کردن حتما اثر دارد و خداوند متعال در سایه دعاهای مومنان همه خطرات را از جامعه ما دور خواهد کرد، البته به شرط آن که خودمان نیز واجبات خدا را انجام دهیم و از محرمات الهی نیز دوری کنیم و از روی اخلاص و توأم با امید درخواست‌‌هایمان را به درگاه خداوند متعال ببریم.

در این میان، نکته حائز اهمیت دیگر تعطیلی نماز جمعه در هفته گذشته و احتمال تداوم این تعطیلی در هفته‌های آینده در بسیاری از شهرهای ایران است. ائمه جمعه بر این باور هستند که اجرای دستورات بهداشتی صادرشده از سوی وزارت بهداشت و درمان، واجب شرعی است و اگر این وزارتخانه تشخیص می‌دهد که نمازهای جمعه برای یک یا چند هفته تعطیل شود، ما باید تابع تصمیمات این وزارتخانه و البته سلسله مراتب خود باشیم. بنابراین وقتی وزیر محترم بهداشت از شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه درخواست می‌کند که نماز جمعه در برخی شهرها برای پیشگیری از شیوع ویروس جدید تعطیل شود و این شورا نیز این مساله را بررسی و موافقت می‌کند، ما هم موظفیم این مساله را تا هر زمان که مسؤولان بهداشتی کشور تشخیص می‌دهند، رعایت کنیم.

از سویی دیگر، بسیاری از مساجد و هیات‌های مذهبی برای جلوگیری از شیوع بیماری برنامه‌های عادی خود را تعطیل کرده‌اند. این هم کار پسندیده‌ای است، زیرا اکنون موقعیت ما طوری است که باید به دستورات وزارت بهداشت و درمان توجه کنیم البته این روزها خیلی از اهالی حوزه نیز به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده‌اند تا هر کاری را که از دستشان برمی‌آید با همکاری آنها انجام دهند. حتی بسیاری از طلبه‎ها هم داوطلب حضور در بیمارستان‌های مرجع رسیدگی به بیماری جدید برای کمک به پزشکان و ایجاد آرامش و امید در قلب‌های بیماران شده‌اند.

با این حال، متاسفانه در روزهای اخیر تصاویری از انجام رفتارهایی ناشایست در حرم‌های اهل بیت منتشر شده است.

این رفتارها دور از شان افراد مذهبی است، زیرا اکنون مقام معظم رهبری با صدور پیامی از جامعه پزشکی و کادر پرستاری تشکر کردند و به آحاد جامعه نیز برای مقابله با این بیماری امید دادند. مراجع محترم تقلید و علمای بزرگوار نیز همه سعی می‌کنند امید را در جامعه تزریق کنند و به پیروان خود نیز سفارش می‌کنند که مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

از این منظر، امروز همه ما موظفیم به دستورات پزشکی و درمانی که از سوی وزارت محترم بهداشت ابلاغ می‌شود، عمل کنیم.

حجت‌الاسلام محمدعلی آل‌ هاشم - امام جمعه تبریز / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها