ترانسفورماتورها یا ترانس ها، دستگاه های الکتریکی متشکل از دو یا چند سیم پیچ هستند که هیچ قطعه متحرکی ندارند و برای انتقال انرژی الکتریکی به وسیله یک میدان مغناطیسی در حال تغییر استفاده می شوند که جریان متغیر در هر سیم پیچ آن، شار مغناطیسی متفاوتی را ایجاد می کند.
کد خبر: ۱۲۶۰۸۱۴

ترانسفورماتور یا ترانس چیست؟

ترانس یا ترانسفورماتور وسیله ای الکتریکی است که با رعایت اصول القایی الکترومغناطیسی، بدون تغییر فرکانس، انرژی الکتریکی را از یک مدار الکتریکی به مدار دیگر منتقل می کند. انتقال انرژی معمولاً با تغییر ولتاژ و جریان صورت می گیرد. ترانسفورماتور ها ولتاژ AC (جریان متناوب) را افزایش یا کاهش می دهند و برای رفع نیاز های متنوع استفاده می شوند. بعضی از آن ها می توانند دارای چندین کارایی باشند، مثل نوع موجود در یک ایستگاه تولید یا نوع کوچک آن مثل شارژر دوربین فیلمبرداری که برای جا شدن در دست شما طراحی شده است. مهم نیست که چه شکل و چه اندازه ای دارند، هدف ترانسفورماتور ها یکسان است یعنی تبدیل نیروی الکتریکی از یک نوع به نوع دیگر. امروزه انواع مختلفی از ترانس ها وجود دارند که این مقاله نگاهی دقیق تر به ترانسفورماتور های برق، خودکار، توزیع و ایزوله و ترانس 220 به 110 خواهد داشت.

ترانسفورماتور چیست؟

ترانسفورماتور ها چگونه کار می کنند؟

مهم است به یاد داشته باشید که آن ها برق تولید نمی کنند. آن ها با استفاده از اتصال مغناطیسی، انرژی الکتریکی را از یک مدار AC به دیگری منتقل می کنند. هسته آن برای تأمین یک مسیر کنترل شده برای شار مغناطیسی ایجاد شده در ترانسفورمر، توسط جریان جاری شده از سیم پیچ ها، که به کویل ها نیز معروف هستند، استفاده می شود. در یک ترانس، چهار قسمت اصلی وجود دارد که شامل اتصال ورودی، اتصال خروجی، سیم پیچ یا کویل و هسته است.

اتصالات ورودی: سمت ورودی ترانس سمت اصلی نامیده می شود زیرا نیروی الکتریکی اصلی ای که باید تغییر کند در این مرحله متصل می شود.

اتصالات خروجی: سمت خروجی یا سمت ثانویه ترانسفورماتور جایی است که نیروی الکتریکی به بار الکتریکی ارسال می شود. بسته به نیاز بار الکتریکی، نیروی الکتریکی ورودی نیز افزایش یا کاهش می یابد.

سیم پیچ: ترانس ها دو سیم پیچ دارند که سیم پیچ اصلی و سیم پیچ ثانویه هستند. سیم پیچ اصلی، سیم پیچی است که نیرو را از منبع می گیرد. سیم پیچ ثانویه، سیم پیچی است که انرژی را در ولتاژ تبدیل شده یا تغییر یافته به بار الکتریکی تحویل می دهد. معمولاً این دو کویل به منظور کاهش ایجاد شار در چندین سیم پیچ تقسیم می شوند.

هسته: هسته ترانسفورماتور برای تهیه یک مسیر کنترل شده برای شار مغناطیسی ایجاد شده در آن استفاده می شود. هسته اصلی، یک نوار جامد و سخت فولادی نیست بلکه از صفحه ها یا لایه های زیاد فولادی ساخته شده است که برای کمک به از بین بردن و کاهش گرما استفاده می شود.

 

ترانسفورماتور چیست؟

انواع هسته های ترانسفورماتور

به طور کلی یکی از این دو نوع هسته را دارند: نوع هسته و نوع پوسته. این دو نوع، با روشی که سیم پیچ های اولیه و فرعی در اطراف هسته فولادی قرار می گیرند از یکدیگر متمایز می شوند.

نوع هسته: در این نوع، سیم پیچ ها، هسته چند لایه را محاصره کرده اند.

نوع پوسته: با این نوع، سیم پیچ ها توسط هسته چند لایه احاطه شده اند.

هنگامی که یک ولتاژ ورودی به سیم پیچ اصلی اعمال می شود، جریان متناوب در سیم پیچ اصلی ایجاد می شود. با این جریان، یک میدان مغناطیسی در حال تغییر در هسته تنظیم می شود. با قطع شدن این میدان مغناطیسی در سیم پیچ ثانویه، ولتاژ متناوب در سیم پیچ ثانویه تولید می شود. نسبت بین تعداد چرخش های واقعی سیم در هر سیم پیچ، کلید تعیین نوع ترانس و ولتاژ خروجی خواهد بود. نسبت بین ولتاژ خروجی و ولتاژ ورودی برابر با نسبت تعداد چرخش بین دو سیم پیچ است. اگر سیم پیچ ثانویه سیم بیشتری نسبت به سیم پیچ اصلی داشته باشد ولتاژ خروجی از ولتاژ ورودی بیشتر است. ولتاژ خروجی افزایش یافته و به عنوان " ترانس پله ای" در نظر گرفته می شود. اگر سیم پیچ ثانویه دارای چرخش کمتر از سیم پیچ اولیه باشد، ولتاژ خروجی کمتر است. این یک " ترانس گام به پایین" است.

 

ترانسفورماتور چیست؟

تنظیمات ترانس

تنظیمات مختلفی برای سیستم های تک فاز و سه فاز وجود دارد.

برق تک فاز: ترانسفورماتور های تک فاز اغلب برای تأمین برق برای روشنایی مسکونی، مخازن، تهویه هوا و نیازهای گرمایشی استفاده می شوند. ترانسفورماتور های تک فاز با داشتن سیم پیچ اولیه و سیم پیچ های ثانویه ساخته شده در دو قسمت مساوی، قابل استفاده تر هستند. دو بخش سیم پیچ می توانند دوباره به صورت سری یا پیکربندی های موازی وصل شوند.

برق سه فاز: ممکن است برق از طریق یک مدار سه فاز حاوی ترانس که در آن مجموعه ای از سه ترانسفورماتور تک فاز، یا یک ترانسفورماتور سه فاز استفاده شده است، تامین شود. هنگامی که مقدار قابل توجهی از برق در تغییر قدرت سه فاز دخیل است، استفاده از ترانس سه فاز اقتصادی تر است. چیدمان بی نظیر سیم پیچ ها و هسته باعث صرفه جویی در آهن زیادی می شود.

دلتا و Wye : این دو تنظیم اتصال برای برق سه فاز است. دلتا و Wye حروف یونانی هستند که نشان دهنده نحوه پیکربندی هادی ها روی ترانسفورماتور ها هستند. در یک اتصال دلتا، سه هادی به یکدیگر متصل می شوند تا به شکل مثلث یا دلتا به پایان برسند. برای مدل Wye، همه هادی ها از مرکز تشعشع می کنند، به این معنی که آن ها در یک نقطه مشترک وصل می شوند.

ترانس های سه فاز: ترانس های سه فاز، شش سیم پیچ، به صورت سه سیم پیچ اصلی و سه سیم پیچ ثانویه دارند. سیم پیچ های اصلی و سیم پیچ های ثانویه ممکن است هر یک به یک پیکربندی دلتا یا Wye متصل شوند. آن ها لازم نیست در همان پیکربندی در همان ترانسفورماتور متصل شوند. تنظیمات اتصال واقعی مورد استفاده بستگی به برنامه دارد.

 

ترانسفورماتور چیست؟

انواع ترانس

ترانس برق: در درجه اول برای جفت کردن انرژی الکتریکی از یک منبع تغذیه به یک سیستم مدار یا به یک یا چند مؤلفه سیستم استفاده می شود. ترانسفورماتور نیرو که از مدارهای حالت جامد استفاده می شود، ترانسفورماتور یکسو کننده نام دارد. امتیاز ترانسفورماتور برق با توجه به حداکثر ولتاژ ثانویه و ظرفیت انتقال جریان داده محاسبه می شود.

ترانس توزیع: از این نوع، برای تامین مقادیر نسبتاً کمی از توان اقامتگاه استفاده می شود.

ترانس خودکار یا اتو ترانس: این نوع ترانس، دارای تنظیمات بهتری (افت ولتاژ کمتر) و راندمان بیشتر است. ترانسفورماتور خودکار برای استفاده در مدارهای توزیع معمولی ناایمن است. دلیل این امر این است که مدارهای اولیه ولتاژ بالا مستقیماً به مدار ثانویه ولتاژ کم وصل می شوند.

ترانس ایزوله: در این ترانسفورماتور ولتاژ بالا یا پایین نمی رود. در صورت تماس با سیم پیچ ثانویه، استفاده از آن باعث کاهش خطر یا شوک نمی شود. هدف اصلی آن جداسازی مدارها (مخالف عملکرد ترانسفورماتور متداول تبدیل ولتاژ) است.

ترانس تبدیل 220 به 110: ترانس 220 به 110 ولت جهت استفاده لوازم الکترونیکی که با ولتاژ 110 ولت کار می کنند مور استفاده قرار می گیرد. بعضی لوازم خانگی مانند یخچال فریزر سشوار و... که از خارج از کشور وارد میشوند با برق 110 ولت کار میکنند و برای تبدیل برق شهر ایران یعنی 220 به 110 ولت به این نوع ترانس نیاز خواهید داشت که توانهای مختلفی را دارند.

شما می توانید با شماره های شرکت الکترو گستر تهران واقع در خیابان لاله زار و یا کارگاه تماس گرفته و مشخصات ترانس مورد نظر خود را اعلام نمایید. کارشناسان و متخصصین فنی و باتجربه شرکت این شرکت در کوتاه ترین زمان ترانس مورد نظر شما را سیم پیچی کرده و آماده خواهند کرد و به شما تحویل خواهند داد. این شرکت، سفارش ساخت ترانس شامل سیم پیچی انواع مختلف ترانس در ابعاد، ولتاژ، تعداد دور سیم و جریان های متفاوت بنا به درخواست مشتری و با ضمانت نامه را انجام خواهند داد. کافیست با تلفنهای 02133999173 یا 02133999172 تماس حاصل فرمائید.

ترانسفورماتور چیست؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها