بازار سرمایه به عنوان بزرگترین سوپرمارکت مالی که تنوع بسیار زیادی در ابزارهای مالی ایجاد کرده است توانسته طیف‌های مختلف سرمایه‌گذار را به سمت خود جذب نماید.
کد خبر: ۱۲۶۰۷۰۸

سرمایه‌گذاران با توجه به نگرش اقتصادی و دیدگاه سرمایه‌گذاری خود می‌توانند از ابزارهای موجود با توجه به محدوده ریسک‌پذیری دست به انتخاب بزنند و موجودی نقدشان را در این بازار تبدیل به سایر ابزارهای مالی نمایند.

 عامل اصلی رشد بورس برمی‌گردد به افزایش نرخ ارزهای خارجی و اثرگذاری مثبت آن بر سودآوری شرکت‌های بورسی که باعث ایجاد سودآوری خوب در شرکت‌های بورسی شده است. درواقع افزایش نرخ ارز از یک طرف باعث افزایش قیمت فروش محصولات شرکت‌های بورسی و ایجاد سودهای خوب برای شرکت‌هایی شده است که محصولاتشان بر اساس نرخ‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شود. عامل اصلی برای این شرکت‌ها تغییر نرخ دلار نیمایی از نرخ دستوری به نرخ عرف بازار است که در آینده سودهای بسیار زیادی را برای این شرکت‌ها به بار خواهد آورد که باعث ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه خواهد شد.

اما برای شرکت‌هایی که فروششان ریالی است افزایش نرخ ارزهای جهانی باعث ایجاد قدرت رقابت در قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده داخلی شده است و در کل باعث ایجاد تمایل به مصرف محصولات داخلی با توجه به نرخ بالای محصولات خارجی شده است. این عامل نیز باعث افزایش فروش و سودآوری شرکت‌های متأثر از ریال داخلی شده است و کماکان اثر آن افزایش فروش و افزایش سودآوری و افزایش سرمایه در گردش این شرکت‌هاست و این روند کماکان ادامه‌دار خواهد بود که در بلندمدت می‌تواند باعث توسعه خطوط تواید و افزایش ظرفیت تولیدی شود.

بازار ارز و سكه همچنان خريداران خاص خود را دارند كه به صورت سنتي در بازارهاي مالي فعاليت دارند و نمی‌توان چراغ نوع بازارها را به طور كامل خاموش كرد. در ماه‌های اخير بانك مركزي با درايت سرعت گردش پول را بسيار كند كرده و توانسته با سیاست‌های خاص از جمله محدوديت خريد و تراکنش‌های مالي و الزامی کردن ارائه اسناد مثبته براي نقل و انتقال مبالغ بالا، سفته‌بازی و سوداگري از اين بازارها را به مصرف‌کننده واقعي سوق دهد و دارندگان نقدينگی سرگردان جايي جز بازار سرمايه و استفاده از تنوع اين بازارها ندارند، لذا با توجه به اينكه بازار سرمايه داراي ابزارهاي متنوع براي تمامي طیف‌های مختلف سرمایه‌گذاری است همچنان پیش‌بینی می‌کنم اين بازار در كانون توجه سرمایه‌گذاران و دارندگان وجوه نقد سرگردان باشد.

کیوان شیخی - رئیس اداره تالارهای بورس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها