زمانی که شما به عنوان مشتری تجربه‌ی دلخواهی از برند یا محصول دارید، در واقع شما به مشتری وفادار تبدیل می‌شوید و این شروع یک بازی برد برد بین شما و صاحب برند است!
کد خبر: ۱۲۶۰۴۷۲

این تجربه‌ دلخواه می‌تواند چشیدن رایگان یک دسر آلبالویی در یک فروشگاه باشد و یا لذت بردن از توضیحات یک پروموتر جهت معرفی یک ریش تراش!

به زبان ساده در دو پاراگراف قبل سمپلینگ و پروموشن را بیان کردیم و در ادامه به تعریف و توضیحات سمپلینگ و پروموشن میپردازیم. با ما همراه باشید و یکی از راه‌های مهم و مورد توجه را برای رونق برند و کسب و کار خود استفاده کنید.

سمپلینگ چیست؟

سمپلینگ در زبان ساده به معنای ارائه‌ یک نمونه کوچک شده از محصول و یا یک خدمت به مخاطب است، که در فضای B۲C (b به معنی business و c به معنی consumer است که به معنی ارتباط مستقیم تجاری بین فروشنده و خریدار است) این نمونه به صورت رایگان در اختیار مخاطب محصول قرار می‌گیرد.

چطور با سمپلینگ و پروموشن فروش را بالا میبریم؟

هدف از سمپلینگ، ایجاد تجربه‌ای هرچند کوچک است که از استفاده‌ی محصول و یا خدمتی رایگان بدست می‌آورید.

در واقع یک برند یا تولیدکننده‌، موانع اولیه‌ی خرید و بازاریابی تجربی محصول خود را با سمپلینگ از پیش پای مخاطب بر می‌دارد. در نتیجه اگر مخاطب تجربه خوشایندی از این محصول دریافت کند می‌تواند به یک خریدار و در طولانی مدت به یک مشتری وفادار تبدیل شود.

مقاومت در برابر تغییر یکی از ویژگی‌های اساسی انسان‌هاست و به طبع مخاطبین در برابر خرید کالا و یا خدمات جدید نیز از خود مقاومت نشان می دهند و ترجیح می‌دهند که از محصولات نام آشنا استفاده کنند، اما سمپلینگ می‌تواند این مقاومت در برابر تغییر را دور بزند و می‌تواند دیدگاه و انتظارات یک مخاطب را در مورد یک محصول و یا خدمت تغییر دهد. عالی نیست؟!

تاریخچه سمپلینگ

امروزه برندهای بزرگی در سراسر دنیا به صورت هماهنگ و موردی انواع پروژه‌های سمپلینگ و پروژه را اجرا می کنند، از سمپلینگ تاریخچه ثبت شده ای به صورت دقیق وجود ندارد، اما در این ادامه دور نمونه پروژه‌ی جذاب و تاریخ ساز را نام ببریم:

تولیدی کره بادام زمینی "پیتر پن" به مخاطبین فروشگاه‌های خود نمونه‌ی کوچکی از کره بادام زمینی ارائه می‌داد که این افراد را جذب کرده و به خریداران دائمی محصول تبدیل می‌کرد. نکته‌ای که وجود داشت این بود که صاحب فروشگاه و تولیدی پیتر پن کره بادام زمینی تولید کرده بود که بر خلاف دیگر کره‌های بادام زمینی به سقف دهان مصرف کننده نمی چسبید و آزار دهنده نبود و به منظور این که بتواند ادعای خود را ثابت کند بسته‌های کوچکتری از محصول خود را تولید کرد و به خریداران دیگر محصولات یک نمونه از این بسته‌ی کوچک کره بادام زمینی را هدیه می‌داد تا این افراد به صورت رایگان محصول جدید را تست کنند.

شرکت تولیدی صابون "بنجامین تی ببیت" که از سال ۱۷۷۶ میلادی شروع به تولید صابون‌های بهداشتی کرده بود و در اواخر قرن ۱۹ (سال ۱۸۹۲) به منظور فروش بیشتر صابون و ایجاد فرهنگ استفاده از پودر صابون و صابون های بهداشتی در نیویورک، در آن زمان شروع به ارائه‌ی نمونه‌های رایگان صابون خود در خیابان واشنگتون کرد که به موجب این حرکت هوشمندانه این تولید کننده رشد چشمگیری در سال های بعد از این کار تجربه کرد.

وقتی نوبت به سمپلینگ یک کالا می‌‌‌رسد، به طور کلی دو روش را برای استفاده در فروشگاهتان می‌‌‌توانید در نظر بگیرید.
در یک طرف روش سمپل کالا به صورت غیرمستقیم است. و در مقابل آن روش مستقیم نیز داریم. در ادامه در رابطه با هرکدام جزئیات بیشتری را توضیح می‌‌‌دهیم تا شما بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک برایتان کارآمدتر است.

۱. سمپلینگ غیرمستقیم

در زمینه‌‌‌ی خرده‌‌‌فروشی، در سمپلینگ غیرمستقیم هیچگونه رفتار فیزیکی متقابل میان شما و مشتری وجود نخواهد داشت.
در این مورد، وقتی مشتریان در حال خرید کالایی مشابه کالای شما هستند، می‌‌‌توانید سمپل‌‌‌های رایگان از محصولتان را به آنها پیشنهاد دهید (این کار می‌‌‌تواند به شکل بسته‌‌‌ای ترکیبی از محصولاتتان در قفسه نیز باشد)، یا اینکه می‌‌‌توانید از کارکنان بخواهید تا سمپل کالای شما را به صورت رایگان در قسمت صندوق فروشگاه به مشتری بدهند.
برای مثال اگر محصول شما پودر شستشو است، می‌‌‌توانید ساشه‌‌‌ای (کیسهی کوچک یک‌بار مصرفی که مقداری از محصولاتنان در آن بسته است) از مایع شستشو را نیز همراه پودر به آنها بدهید تا امتحان کنند.
امتحان کردن این روش در فروشگاه‌‌‌ها ارزشش را دارد، چون این کار دردسری ندارد و به خرید اصلی ارزشی را اضافه می‌‌‌کند. در واقع شما با کنار هم قرار دادن دو کالایی که می‌‌‌دانید در کنار همدیگر کارآمدتر هستند، به خریداران چیزی بیشتر از خریدی که داشته‌اند ارائه می‌‌‌دهید.
جذاب است!
برای مثال تعارف کردن یک سس به مشتری‌‌‌ای که درحال خرید غذایی خاص است و می‌‌‌تواند هنگام پخت آن در خانه‌‌‌اش از آن سس استفاده کند.
همچنین از آنجا که خریداران، محصول را با خود به خانه می‌‌‌برند شما می‌‌‌توانید با گروه بزرگتری از افراد تماس پیدا کنید. برای مثال، اگر مشتری شما خانواده‌‌‌ای داشته باشد و شما به مشتری‌‌‌تان یک سس داده باشید، تمام اعضای خانواده‌‌‌ی او می‌‌‌توانند آن سس را امتحان کنند.
البته این مدل از سمپلینگ کالا یک نکته‌‌‌ی منفی دارد. نکته‌‌‌ای که می‌‌‌تواند باعث شود شما از این روش استفاده نکنید. آن هم این است که متاسفانه هیچ راهی برای فهمیدن اینکه مشتری‌‌‌تان از آن سس استفاده کرده یا خیر، وجود ندارد.
هیچ بازخورد سریعی وجود ندارد. علاوه بر آن، نمی‌‌‌توانید بفهمید که آیا آنها از کالای شما به درستی استفاده کرده‌‌‌اند یا نه، یا اینکه آیا نتیجه آنطور که شما پیش‌‌‌بینی می‌‌‌کرده‌‌‌اید بوده است یا نه. حتی در صورتیکه دستورالعمل بهترین روش استفاده از کالا را نیز همراه آن داده باشید.
برای رفع این مشکل، می‌‌‌توانید اطلاعات تماس خود را همراه کالا به آنها بدهید و از آنها بخواهید که بازخورد خود را با شما در میان بگذارند. اما حتی در آن صورت نیز، جدای از اینکه تجربه‌‌‌ی خوبی از کالا داشته‌‌‌اند یا نه، هیچ تضمینی برای دریافت بازخورد از طرف آنها وجود ندارد.

۲. سمپلینگ مستقیم

درحالیکه سمپل غیرمستقیم کالا اساسا به معنی فروش کالا به صورت از راه دور است و درواقع شما تمام کار را به کالایتان واگذار می‌‌‌کنید؛ سمپلینگ مستقیم دقیقا عکس این روش است.
سمپلینگ مستقیم را می‌‌‌توانیم به دو بخش تقسیم کنیم: سمپلینگ خشک و تر

درحالیکه در فاز اجرا این دو نوع متفاوت عمل می‌کنند، هردو روش یک هدف را دنبال می‌‌‌کنند و آن هدف این است که به مشتریان اجازه‌‌‌ی امتحان کردن کالا را بدهیم.

سمپلینگ خشک

بگذارید ابتدا به سمپلینگ خشک نگاهی بیندازیم. مانند سمپل‌‌‌سازی غیرمستقیم، در این روش هم به مشتریان کالایی را پیشنهاد می‌‌‌دهید تا آن را در خانه‌‌‌شان امتحان کنند. البته که این روش را باید با استفاده از یک استند تبلیغاتی انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که فروشنده چگونگی استفاده از کالا را به مشتری توضیح می‌‌‌دهد. بنابراین خودتان را در این روش به طور کامل عقب نمی‌‌‌کشید و تقریبا همچنان ارتباط رودررو وجود دارد.
برای مثال، می‌‌‌توانید یک کالا را در فروشگاه به نمایش بگذارید، تا جایی که می‌‌‌توانید راجع به آن توضیح دهید و سپس سمپل آن را به مشتریان بدهید تا با خود به خانه ببرند.

سمپلینگ تر

اگر سمپلینگ خشک را نمی‌پسندید و یا برای کالا یا خدمات شما کارآمد نیست، می‌‌‌توانید به سمپلینگ تر فکر کنید که به عنوان مشهورترین روش سمپلینگ مستقیم شناخته شده است، و به این شکل است که کالا را درون فروشگاه به مصرف کنندگان پیشنهاد می‌‌‌دهید، و اگر یک سمپل مزه هم داشته باشید که در همان لحظه امتحان کنند, عالی است!

از آنجا که این دو روش تفاوت کمی با همدیگر دارند، می‌توانید ترکیبی از هر دو روش را استفاده کنید. برای مثال اجازه دهیم مشتریان کالا را امتحان کنند و سپس یک سمپل کوچک برای امتحان کردن در خانه به آنها بدهیم
.
راجع به سود باید گفت، میزان کمی سود وجود دارد. در سمپل‌‌‌سازی خشک، مزیت اصلی این است که با مشتریانی سروکار دارید که خودشان خواستار کالا هستند، بنابراین هزینه‌‌‌هایتان پایین‌‌‌تر است. اما با پیشنهاد کردن سمپل در فروشگاه، شناساندن نام تجاری‌‌‌تان راحت تر از وضعیتی است که بخواهید روش سمپلینگ غیرمستقیم را انجام دهید.

ضمنا، با سمپلینگ تر می‌‌‌توانید روی بازار هدفتان تمرکز کنید. برای مثال اگر شما قهوه می‌فروشید، می‌‌‌توانید یک استند تبلیغاتی در راهروی قهوه‌‌‌ی یک سوپرمارکت نصب کنید. اگر صاحب یک فروشگاه کالاهای گران‌‌‌قیمت هستید، می‌‌‌توانید یک کالای جدید را برای فروش بیاورید، و از مشتریانی که هم زیاد خرید می‌‌‌کنند و هم به کالاهای خاص علاقمندند دعوت کنید.

ضررهایی در انجام روش سمپلینگ غیرمستقیم وجود دارد. اولین ضرر این است که این روش تبلیغاتی برای کالایتان روشی نسبتا گران است. هزینه‌‌‌های اضافی برای استند تبلیغاتی و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید و اگر از یک شرکت تبلیغاتی هم کمک بخواهید باید هزینه‌‌‌های کارمندان آنها را هم در نظر بگیرید.

این نکته هم هست که اگر می‌‌‌خواهید سمپلینگ خشک را انجام دهید، ممکن است که مشتریان به محض رسیدن به خانه سمپل را دور بیاندازند یا آن را گم کنند. و مشابه روش سمپلینگ غیرمستقیم، اینجا نیز هیچ بازخورد مستقیمی وجود ندارد.

تا به اینجا سمپلینگ را بررسی کردیم و در ادامه پروموشن را خواهشم داشت! بعضا سمپلینگ و پروموشن به اندازه‌ای رابطه تنگاتنگ دارند که به سختی تفکیک می‌شوند و در بسیاری موارد سمپلینگ و پروموشن در کنار هم برای افزایش فروش و یا شناخته شدن شما معجزه می‌کند!

پروموشن چیست؟

پروموشن به معنی نشان دادن اطلاعات محصول درباره‌ی برند، شرکت، ویژگی‌های محصول است و هدف از پروموشن شناساندن محصول جدید، به مشتریان وفادار و مشتریان جدید است.

هدف اصلی پروموشن، ترغیب مشتریان به خرید است. پروموشن محصول از این جهت اهمیت دارد که هیچ محصول یا برندی بدون توجه به نیاز مشتری و تلاش برای شناسایی و رفع نیاز مشتری نمی‌تواند در بازار زنده بماند و صاحب برند در صورت عدم ارائه‌ی مزایای منحصر به فرد به مشتریان نمی‌تواند با سایر رقبا رقابت داشته باشد.

 

پروموشن محصول می‌تواند با اهداف متفاوتی اجرا شود، برخی از اهداف را در زیر بیان می‌کنیم:
ارائه اطلاعات در مورد ویژگی‌ها و کاربردهای محصول برای خریداران
ایجاد آگاهی و علاقه در بین مشتریان و اشاره به ویژگی‌های متمایز کننده با رقیب
برجسته کردن اهمیت و ویژگی‌های محصول جهت تثبیت فروش

انواع پروموشن

 

چطور با سمپلینگ و پروموشن فروش را بالا میبریم؟
پروموشن در واقع یک شیوه‌ی ارتباطی است که برای آگاه کردن مشتریان جدید و مشتریان وفادار استفاده می‌شود. شرکت‌ها بنا به اهدف مختلفی که دارند انواع مختلفی از تبلیغات را استفاده می‌کنند، در شکل زیر انواع پروموشن را مشاهده می‌کنید:

 

۱ Informative Promotion:

هدف اصلی هر فعالیت تبلیغاتی، انتشار اطلاعات در مورد محصول، برند و شرکت است. در هر مرحله از چرخه عمر محصول رواج دارد. در واقع بازاریابان با آگاه کردن افراد از ویژگی‌های محصول سعی می‌کنند تا افراد را تشویق کنند که حداقل یک بار محصول را امتحان کنند. براساس این تصور است که مشتری محصول را فقط در صورت داشتن اطلاعات کافی در مورد آن خریداری می‌کند.

۲ Persuasive Promotion:
در مرحله رشد محصول است و هدف اصلی در این نوع از پروموشن، متقاعد کردن مردم به خرید است. هدف اصلی در این نوع از پروموشن، تحریک افراد برای خرید و ایجاد تصویر مثبت از محصول در ذهن مشتریان است تا این تصویر مثبت از محصول در رفتارهای بلند مدت آنها برای انتخاب و خرید محصول تأثیر بگذارد.

۳ Reminder Promotion:
اغلب در مرحله‌ای صورت می‌گیرد که یک محصول به بلوغ خود رسیده باشد. هدف از چنین تبلیغاتی، زنده نگه داشتن محصول در ذهن مشتریان است. در این نوع از پروموشن، تاکید بر روی مواردی مانند: محصول، ویژگی‌ها، نام‌های تجاری با هدف یادآوری محصول به مشتری است.
این استراتژی تبلیغاتی به عنوان حافظه عمل می کند که به مشتری امکان دهد تا محصول را به خاطر بسپارد و بر رفتار خرید مشتری در طولانی مدت تأثیر می‌گذارد.

۴ Buyer behavior Modifications:
در این نوع از پروموشن از طریق اصلاحات در رفتار مصرف کننده می‌توان به تأثیر استراتژیهای تبلیغاتی دست یافت. از فروش شخصی ثابت و تبلیغات مکرر می‌توان برای سنجش اثربخشی چنین طرح‌های تبلیغاتی استفاده کرد.

بنابراین شرکت‌ها می‌توانند بسته به ماهیت محصول و اهداف خود، هر یک از تبلیغات را انتخاب کنند.

 

تا به اینجا از سمپلینگ و پروموشن گفتیم، حال به عنوان یک صاحب برند یا ارائه دهنده‌ی خدمات و محصول سوالی برای ما پیش می‌آید:

 

آیا سمپلینگ و پروموشن کالا کارساز است؟


آنچه که مهم است و باید در نظر بگیریم این است که چرا این سمپلینگ و پروموشن کارساز است و چرا شما باید آن را انجام دهید؟ و یا اینکه این روشها برای کسب و کار شما سودآود هست یا خیر؟!
استفاده از سمپل کالا در فروشگاه فواید بسیار زیادی دارد. یکی از فواید سمپل این است که، امتحان کردن محصول به صورت رایگان توسط مشتری برایش ریسکی ندارد. اگر از آن خوششان نیاید دیگر برای خریدار پشیمانی وجود ندارد و اگر از آن خوششان بیاید می‌‌‌توانند آن را به سبد خریدشان اضافه کنند، و شما هم فروش می‌‌‌کنید. علاوه بر این آنها با تجربه‌‌‌ای خوشایندتر آنجا را ترک می‌‌‌کنند.
فایده‌‌‌ی دیگر سمپلینگ و پروموشن در بعضی از انواع آن، شما به خریداران فرصت برقراری ارتباط مستقیم با کالا را داده‌اید.
اینکه آنها بتوانند از نزدیک کالای شما را لمس کنند و با آن آشنا شوند و توضیحات در مورد کالا را بشنوند، احتمال خرید کالا را بالا می‌برد، به این دلیل که شما دارید با مشتریانتان ارتباط برقرار می‌‌‌کنید و برای نام تجاری خودتان یک هویت ایجاد می‌‌‌کنید.
مطالعه‌‌‌ای راجع به سمپل کالا که توسط موسسه تحقیقات رسانه‌‌‌ای آربیترون و ادیسون انجام شده این موضوع را تایید می‌‌‌کند که ۳۵% از مشتریانی که از سمپل کالا استفاده کردند آن را در همان روز خریداری کردند و ۲۶% از مشتریان بلافاصله آن را خریدند.
و فرقی ندارد که این کار را برای یک کالای جدید انجام دهید یا کالایی که از قبل آن را در انبارتان داشته‌‌‌اید. در صورتی که میخواهید این کار را برای محصولی قدیمی‌‌‌تر انجام دهید، می‌‌‌توانید با فراهم کردن شرایط، مشتریان را غافلگیر کنید تا برای خرید ترغیبشان کنید.
فایده‌‌‌ی سوم این است که، شما فرصت ایجاد بازار و تقاضایی را دارید که خریداران قبلا آن را تجربه نکرده‌‌‌اند.
آنطور که در نظرسنجی اشاره شده، ۲۴% از پاسخ‌‌‌دهندگان ادعا کرده‌‌‌اند که علاوه بر کالایی که به قصد خریدنش به فروشگاه آمده‌‌‌ بودند، کالایی که مدل سمپل آن را به رایگان در فروشگاه دریافت کرده‌اند و یا شرایط شناختن یک محصول را با پروموشن داشته‌اند را نیز خریداری کردند.

تا به اینجا تعریفی از سمپلینگ و پروموشن داشتیم و همچنین انواع آن را شناختیم، حال شما هستید که به عنوان صاحب برند یا کسب وکار تصمیم بگیرید که چه روشی باعث سودآوری و شناخته شدن بیشتر برند شما می‌شود و ما در شرکت "سمپلینگ و پروموشن طرح ایده" با تجربه‌ای 9 ساله در این زمینه، در کمپین‌های تبلیغاتی همراهی با تجربه و مطمئن برای شما خواهیم بود!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها