وزیر امور خارجه با بیان اینکه شکایت کانادا درباره هواپیمای اوکراینی هیچ مبنایی ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس مقررات بین‌المللی، اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۴۷۰۳۱
شکایت کانادا درباره هواپیمای اوکراینی مبنایی ندارد

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز (سه‌شنبه) در حاشیه مراسم راهپیمایی 22 بهمن ماه در تهران در پاسخ به سؤالی درباره شکایت کانادا از ایران در پی سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: این شکایت هیچ مبنایی ندارد. جمهوری اسلامی ایران بر اساس مقررات بین المللی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

لازم به ذکر است، در شکایتی که به نمایندگی از خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی در کانادا تهیه شده، آنها خواستار ۱.۵ میلیارد دلار کانادا (۱.۱ میلیارد دلار آمریکا) شده‌اند.

وزیر خارجه سوئد نیز دیشب تلفنی با ظریف درباره سقوط هواپیمای اوکراینی تلفنی گفتگو کرد و در این گفتگو بر همکاری به جای سیاسی کردن موضوع تاکید شد.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه پس از ترک تهران به مقصد کی‌یف در نزدیکی تهران بر اثر خطای انسانی مورد اصابت موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که عمدتا ایرانی و بقیه از اتباع کانادا، سوئد، افغانستان، انگلیس و اوکراین بودند، جان باختند. صبح ۲۱ دی ماه، ستادکل نیروهای مسلح در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، با صدور اطلاعیه‌ای، این حادثه را ناشی از خطای انسانی خواند و اعلام کرد که بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌کند تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

«فرانسوا فیلیپ شامپاین» وزیر امور خارجه کانادا 16 بهمن ماه نیز از ایران درخواست کرد تا هرچه سریعتر جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی را برای تحقیقات بیشتر به فرانسه تحویل دهد.

بنا به گزارش پایگاه خبری «ریپابلیکا ورلد»، شامپاین تصریح کرد که با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کرده و به او تأکید کرده که تهران باید شرایط دانلود سریع و تحلیل محتوای اطلاعات ضبط شده پرواز هواپیمای اوکراینی را فراهم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها