محمد محسن فایضی-کارشناس مسائل فلسطین
کد خبر: ۱۲۴۵۵۸۷
«پوتین و نتانیاهو» دیدارپرتکرار با طعم هدیه انتخاباتی

پنج شنبه سوم بهمن ماه پوتین پس از 2 سال شایعات مبنی بر سر به سرزمین های اشغالی بالاخره به بهانه مراسمی تحت عنوان پنجمین نشست جهانی هولوکاست در تل‌آویو که رهبرانی از برخی کشورهای جهان در آن شرکت می‌کنند؛ راهی تل آویو شد.

چرا نتانیاهو به دنبال روابط راهبردی با روسیه است؟

نتانیاهو طی چند سال اخیر بالاخص پس از بحران سوریه بسیار سعی کرده است روابط خود را با پوتین نزدیک و گرم نگه دارد. بیش از ۱۰ دیدار پوتین و نتانیاهو از سال 2015 تاکنون و تکرار خطر حضور ایران در سوریه و جولان برای تل‌آویو از سوی نتانیاهو نشان می‌دهد که این مسئله چقدر برای صهیونیست‌ها مهم بوده است. اما گویا صهیونیست ها از طریق روس ها به خواسته خود نرسیده اند و روند سوریه و حضور ایران در مسیری غیر از خواست آنان در حرکت است. اما این هشدار را باید جدی گرفت که نتانیاهو در حال افزایش هم پیمانی خود با روس‌هاست.

یکی از اقدامات روس ها که نشان دهنده عمق راهبری میان روسیه پوتین و اسرائیل نتانیاهوست، تصویب قانونی در سال 96 بود. در ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ پس از جنجال رسانه‌های صهیونیستی، وزارت خارجه روسیه بیانیه‌ای را بر روی خروجی سایت خود قرار داد که همه تحلیل‌گران را شوکه نمود. بیانیه‌ای که می‌توان از منظری آن را بسیار با اهمیت و تاریخی دانست. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده بود: «ما مجدداً تعهد خود بر اصول مورد تأیید سازمان ملل برای حل مشکل فلسطین و اسراییل که شامل به رسمیت شناخته شدن وضعیت اورشلیم (قدس) شرقی به‌عنوان پایتخت کشور فلسطینی که در آینده تشکیل خواهد شد است را مورد تأکید قرار می‌دهیم در همین زمان باید اعلام کنیم در قالب چنین مفهومی اورشلیم (قدس) غربی را پایتخت کشور اسراییل می‌بینیم.[1]» اعلام رسمی سیاست پذیرش حاکمیت و پایتختی قدس غربی برای صهیونیست ها حتی پیش از انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس(که در قدس غربی مستقر است) نشان داد که روس ها برای آغاز فرآیند میانجی‌گری میان فلسطینیان و تل آویو از سیاست های قبلی خود عدول کرده تا بتواند رضایت طرف صهیونیستی را هم داشته باشد.

اما شاید بتوان عامل اصلی حضور پر رنگ روس ها در پرونده فلسطین را در حضور قوی لابی یهود در روسیه و حضور جمعیت صهیونیست های روس تبار در سرزمین های اشغالی دانست. بنابر آمارهای مطرح شده از جمعیت 8 میلیونی صهیونیست های مستقر در سرزمین های اشغالی حدود یک میلیون از آنان را مهاجران روسی طی 60 سال گذشته تشکیل می دهند. آماری که نشان می دهد آنان بعد از اعراب اسرائیلی بزرگترین اقلیت نژادی سرزمین های اشغالی هستند. برخی از یهودیان روسی در سرزمین های اشغالی از لابی های بسیار قدرتمندی در مسکو برخوردارند.[2]

ضمن آنکه باید به این مسئله هم توجه داشت که تلاش پوتین برای ایجاد نظمی مطلوب در غرب آسیا، بهره گیری از فرصت روابط اقتصادی با کشورهای عربی و کسب امتیازهایی مقابل آمریکا در یکی دیگر از مشوق‌های مهم روس‌ها برای میانجیگری در مسئله فلسطین است.

هدیه انتخاباتی در راه است؟

در فروردین امسال، درست 10 روز پس از تصمیم ترامپ برای واگذاری جولان اشغالی به اسرائیل (به رسمیت شناختن جولان به عنوان بخشی از سرزمین های اشغالی) و چند روز مانده به نخستین انتخابات کسنت، پوتین نیز در اقدامی قابل تامل هدیه انتخاباتی گرانبهایی به بنیامین نتانیاهو داد. این هدیه جنازه یک نظامی اسرائیلی کشته شده در نبرد سلطان یعقوب در جنگ علیه لبنان به سال 1982 بود. 37 سال تل‌آویو از طریق عملیات‌های سری و جاسوسان خود به دنبال یافتن این جنازه و بازگرداندن آن بود، اما موفق به این کار نشد تا این که روسیه با یافتن آن (به احتمال زیاد در قبرستانی در جنوب اردوگاه یرموک در دمشق) و بازگرداندنش، این کار را به سرانجام رساند.

حال گویا نتانیاهو آن هدیه به دهانش مزه کرده و در حالی که سومین انتخابات کنست (12 سفندماه) در پیش است سعی دارد مانند فروردین ماه از پوتین هدیه ای برای فضاسازی های انتخاباتی اش دریافت کند.

بنا به گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، ایران محور اصلی نشست برنامه‌ریزی شده نتانیاهو با پوتین است و با این حال، نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهور روسیه قصد دارند درباره «نعاما ایساسخار» نیز که در روسیه بازداشت است، گفت‌وگوهایی را صورت دهند.

اردیبهشت ماه امسال نیروهای امنیتی روسیه ایساخار را به دلیل حمل ماریجوانا در فرودگاه مسکو بازداشت کردند. دادگاهی در روسیه، این زن را به جرم حمل و قاچاق مواد مخدر تحمل هفت سال و نیم حبس محکوم کرد. ایساخار اتهام حمل مواد مخدر را پذیرفته، اما مدعی شده است که قاچاقچی مواد مخدر نیست.

مقام‌های رژیم صهیونیستی مدعی هستند که بازداشت ایساخار با هدف گروکشی برای آزادی «الکسی بورکوف» روس انجام گرفته است. بورکوف ماه‌‌ها و به درخواست آمریکا در فلسطین اشغالی بازداشت شد و چندی پیش به آمریکا تحویل داده شد. واشنگتن این فرد را به ارتکاب جرایم سایبری متهم کرده است.[3]

ضمن آنکه مسئله‌ای که بسیار حائز اهمیت است نقش روسیه و پوتین در توافق محتمل میان لیبرمن و نتانیاهو است. نتانیاهو برای پیروز شدن در انتخابات به جلب نظر لیبرمن و حزب اسرئیل خانه ما بسیار نیازدارد. یکی از دلایل کشیده شدن انتخابات به دور سوم، عدم ائتلاف لیبرمن و حزب او با هیچ کدام از 2 جریان چپ و راست در انتخابات بود. نکته مهم آن است که حزب اسرائیل خانه ما خاستگاه اصلی‌اش یهودیان راست گرای روسی است و شخص لیبرمن همانند نتانیاهو روابط بسیار خوبی با پوتین دارد. نتانیاهو در انتخابات پیشین روز قبل از برگزاری، به مسکو سفر کرد و مسئله این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرده میکند که توافق نتانیاهو به دنبال فشار بر لیبرمن از طریق پوتین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها