یک کارشناس هسته ای در گفتگو با جام جم آنلاین:

ایران از برجام خارج نشده است

یک کارشناس سیاست خارجی معتقد است: .اعلام گام پنجم کاهش تعهدات هسته ای در راستای بدعهدی طرف های غربی در عمل به تعهداتشان بوده است.
کد خبر: ۱۲۴۴۲۸۴
ایران از برجام خارج نشده است

حسن بهشتی پور کارشناس سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص تحلیل گام پنجم کاهش تعهدات هسته ای ایران و تاثیر ترور سردار شهید سلیمانی در این مورد گفت:اساسا دکترین هسته ای جمهوری اسلامی ایران و به طبع آن تصمیمات در حوزه هسته ای دکترین خود را دارد و طی روندی مشخص پیش میرود .

وی در ادامه گفت: در این خصوص لازم به توضیح است که ما در برجام تعهداتی که داشتیم بر سه قسمت تقسیم می شود ، نظارت ها و کنترل ها و محدودیت ها؛ گام پنجم فقط محدودیت های برجامی را از برنامه هسته ای ما برداشته است . یعنی ما همچنان به اقدامات و پروتکل های نظارت و کنترل آرژانس اتمی اجازه فعالیت میدهیم ؛ و ایران همانطور که همیشه بوده است به دنبال بمب اتم نیست. ما فعالیت های صلح آمیز هسته ای را زیر نظر آرژانس دنبال میکنیم و صرفا با برداشته شدن گام پنجم ایران اعلام کرده است که به تعهدات برجامی مانند تعداد سانترفیوژ های فعال و یا نگهداری مقدارمشخص در توافق از مواد غنی سازی شده و دیگر محدودیت ها عمل نخواهد کرد.

بهشتی پور در ادامه عنوان کرد: البته تاکید شده است که اگر طرف مقابل به اجرای تعهدات خودش در برجام و اجرای صحیح و کامل توافق برگردد ایران نیز تمام این محدودیت ها را مجدد اجرا خواهد کرد و گام ها ی برداشته شده به وضعیت سابق برمی گردد.

وی در پاسخ سوال آیا اروپایی ها برای نجات برجام تلاش خواهند کرد به جام جم آنلاین گفت : اروپا در یک سال گذشته نشان داده که تحت هژمونی ایالات متحده حداقل در بخش مالی آن است و با خروج آمریکا از برجام توان عمل به تعهداتش را ندارد.

وی در ادامه گفت: اگر روند سر باز زدن طرف های غربی از عمل به تعهداتشان ادامه پیدا کند ممکن است ایران تصمیم به کاهش همکاری ها با آرژانس اتمی بگیرد . به عنوان مثال پروتکل الحاقی را که هم اکنون به صورت داوطلبانه اجرا میکند را از دستور خارج کند. اما چنین اقدامی ممکن است با عدم حمایت شرکای راهبردی ایران مانند چین و روسیه مواجه شود و بعید بنظر میرسد.

این کارشناس سیاسی این چنین ادامه داد : بنظر بنده آنچه که هم اکنون اهمیت دارد این است که ایران در حوزه اقتصادی سیاست هایی را در پیش بگیرد تا به آمریکا و غرب بی اثر بودن تحریم ها اثبات شود . باید عملا این اهرم فشار از منظر غرب ،کاملا خنثی و بی اثر بشود و شرایطی پدید آید که رشد اقتصادی محقق شود . در این حالت میشود به راحتی آنها را وادار به تجدید نظردر سیاست های خصمانه ای که در پیش گرفته اند کرد.

وی در ادامه عنوان کرد : این به معنی عدم انجام برنامه هسته ای و از کار افتادن دیپلماسی نیست ، بلکه یعنی این فعالیت ها باید به صورت توامان با اصلاحات اقتصادی و مقاوم سازی اقتصاد ایران انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها