شناخت بهمن و راه‌های پیشگیری، مقابله و گریز از آن به‌خصوص برای ساکنین مناطق کوهستانی و کوهنوردان ضروری است.
کد خبر: ۱۲۴۳۵۹۶
چطور در بهمن زنده بمانیم؟

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، بهمن تهدیدی جدی برای ساختمان‌های واقع در پهنه‌های کوهستانی، اسکی بازان، کوهنوردان و روستانشینان محسوب شده و خسارت زیادی به ساختمان‌ها وارد کرده و جاده را مسدود می‌کند.

عوامل افزایش خطر بهمن

شیب زیاد از عوامل مهم در وقوع بهمن است؛ بیشترین بهمن‌ها در شیب‌های ۳۵ تا ۴۰ درجه اتفاق می‌افتد. زمین‌های صاف و بدون پستی و بلندی هم می‌تواند عاملی برای وقوع بهمن باشد.

وزش بادهای تند، مهمترین عامل سقوط بهمن است. باد عامل بسیار مهمی در افزایش خطر سقوط بهمن است به ویژه اگر در طی چند روز متوالی به شدت وزیده باشد.

عوامل بازدارنده از بهمن

وجود درخت‌ها و درختچه‌ها، سنگ‌ها و دره‌های کم شیب و باز بهترین عامل جلوگیری‌کننده از بهمن هستند البته بوته‌ها عامل بازدارنده از سقوط بهمن نیستند.

اقدامات قبل از وقوع بهمن چیست؟

- از تردد‌ها در جاده‌ های بهمن خیز جلوگیری کنید.

- در هنگام عبور از مناطق کوهستانی پر از برف باید سکوت را رعایت کرد؛ بوق‌زدن یا بلندکردن صدای ضبط ماشین در این مسیر‌ها می‌تواند موجب ریزش بهمن شود.

- قبل از صعود به کوه باید حتما برنامه داشته باشید و سرپرست مجرب، مسیر و منطقه صعود، ظرفیت و پتانسیل افراد از قبل تعیین شده باشد.

- دیگران را در جریان برنامه صعود و کوهنوردی خود قرار دهید.

- در صورتی که نمی‌توان شیبی را دور زد تا حدامکان باید ارتفاع گرفت تا در مسیر طولانی بهمن قرار نگیرد.

- در هنگام عبور ساکت باشید تا ارتعاشات صدا باعث ریزش بهمن نشود، ارتعاش یکی از عوامل مهم ریزش بهمن است بنابراین در مکان‌هایی که خطر ریزش بهمن وجود دارد، باید از فریاد پرهیز کنیم در واقع سکوت موجب می‌شود که بهتر متوجه ریزش برف شده و به موقع اقدام کنید.

- بهتر است اعضای گروه در شیب‌های خطرناک در فاصله حداقل ۳۰ ـ ۲۰ متری یکدیگر حرکت کنند تا همگی گرفتار بهمن نشوند و بتوانند همدیگر را نجات بدهند.

- از ریسمان یا طناب مخصوص کوهنوردی استفاده کنید.

- در روی برف تا حد امکان به صورت یک خط مستقیم روی برف بالا بروید، بهترین راه عبور از بهمن این است که بهمن را به طرف بالا صعود کنیم، نه عرضی.

- برای عبور از بهمن، نباید فرد را با طناب یا وسیله دیگری حمایت کرد، چرا که ممکن است بهمن فرد را تکه تکه کند. با شنیدن کوچک‌ترین صدایی که حکایت از نشست و ریزش و سقوط بهمن دارد، منطقه را ترک کنید.

اقدامات حین وقوع بهمن چیست؟

- همه تجهیزات مخصوصا اشیای فلزی و برنده را از خود دور کنید.

- به محل‌های امن فرار کنید، یعنی فرد به صورت شنا خود را بر روی بهمن بیاورد و به طرف بالا و سمت چپ یا راست فرار کند.

- به سمت عوامل بازدارنده (مثل سنگ‌ها، درختچه‌ها و ...) حرکت کنید.

- اگر مقدور بود قبل از فرو ریختن در زیر برف وسایلی از خود را به بالا پرتاب کنید تا جستجوگران بتوانند با یافتن آن‌ها مسیر شما را تشخیص دهند؛ نفس را در سینه حبس کنید و جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید.

اقدامات بعد از وقوع بهمن چیست؟

- هر قدر کمتر در زیر برف ناشی از ریزش بهمن فرو روید، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارید.

- باید در بهمن مثل زمانی که در آب هستید، شنا کنید تا خود را به روی سطح بهمن برسانید.

- پیدا کردن نخ بهمن و وسایل فرد و گشتن نواحی پایین‌تر از محل شروع بهمن و حرکت فرد، به یافتن فرد مفقودشده بسیار کمک می‌کند.

- این را به یاد داشته باشید که فقط ۳۰ دقیقه فرصت دارید برای نجات فردی که زیر بهمن مانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها