رییس سازمان ملی استاندارد ایران:

بنزین تولیدی کشور مشکلی ندارد

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بنزین تولیدی کشور از نظر شاخص‌های آلایندگی، هیچ مشکلی نداشته و استانداردهای لازم را دارد.
کد خبر: ۱۲۴۳۰۳۳
بنزین تولیدی کشور مشکلی ندارد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، نیره پیروزبخت امروز ( یکشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه در ماه‌های اخیر افزایش قیمت بنزین موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرد، اما نگرانی‌ دیگر از منظر استاندارد برای بنزین وجود داشته است، گفت: زمانی که بحث قیمت پیش می‌آید، متاسفانه هم روی کیفیت و هم کیمیت محصول اثرگذار خواهد بود. یک هجمه گسترده و فوری به بازار و جایگاه‌های بنزین ایجاد شد. ما سریعا به همه استان‌ها ابلاغ کردیم که تمام نازل‌ها مورد بررسی قرار گیرند تا کم فروشی صورت نگیرد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: در آبان ماه ٩٨، پنج هزار و ١٠٠ مرود نازل بنزین تحت بازرسی قرار گرفت که ٢١۵ مورد آن‌ها مردود بودند. در آذرماه نیز تا پیش از آنکه بخشنامه سازمان منعکس شود، چهار و ٩٧٨ مورد بازرسی انجام شده که ١۶٣، مورد مردود بوده‌اند؛ طی یک هفته‌ای هم که نامه سازمان به استان‌ها ارجاع شده است، حدود ١٠٠٠ مورد ظرف یک هفته (١٩ تا ٢٧ آذرماه) بازرسی شد که ٣۵ مورد مردود بودند. منظور ما از مردود بودن این است که کم فروشی داشته‌اند که بلافاصله پلمپ شده و می‌شوند.

وی در رابطه با موضوع کیفیت بنزین اظهار کرد: آزمایش‌های استاندارد در همه شهرهای کشور و در دو فصل گرم و سرد سال انجام می‌شود و مطابق آزمایش‌ها، تاکنون کیفیت بنزین تولیدی هیچ مشکلی نداشته و استانداردهای لازم را پاس می‌کند. استاندارد پیشین بنزین در کشور معادل استاندارد یورو ۲ بود که به استاندارد ملی، معادل یورو ۴ تبدیل شده است. چند ماهی است که بهبود استاندارد بنزین معادل یورو ۵ در دستور کار قرار گرفته، اما از این پس کاهش شاخص های آلایندگی هوا چندان محسوس نیست، به عنوان نمونه شاخص گوگرد از ۵۰ pmm به ۲۰ یا ۳۰ ppm کاهش خواهد یافت، اما به صفر نخواهد رسید.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران، موتورخانه‌های واحدهای تجاری و دولتی را یکی از منابع مهم آلایندگی هوا در فصول سرد سال برشمرد و گفت:‌ پارسال ۲هزار و ۶۰۰ موتورخانه از سوی این سازمان تحت بازرسی قرار گرفتند.

وی در رابطه با استانداردهای گازوئیل نیز اظهار کرد: گازوئیل در کشور ما مشمول استاندارد اجباری نیست، اما وزارت نفت مکلف شده در سال ۱۴۰۰ گازوئیل استاندارد عرضه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها