شب یلدا زمان مناسبی است تا با یک سنت اصیل ایرانی به یک گنجینه بزرگ الهی برسیم و از فواید آن بهره مند بشویم.
کد خبر: ۱۲۴۲۹۶۹
برکات صله رحم در بلندترین شب سال

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، دید و بازدید با اقوام از جمله رفتار‌های زیبایی است که در دین از آن با عنوان «صله رحم» یاد شده است. امروز ۳۰ آذرماه مصادف با آخرین شب از پاییز سال ۹۸ و شب یلدا است.

این شب، بهانه‌ای است تا بار دیگر به توصیه‌های اهل‌بیت (ع) جامه عمل بپوشانیم و با انجام صله رحم، برکات آن را به زندگی خود و نزدیکان خود جاری کنیم.

برکات صله رحم از نگاه اهل بیت (ع)

صله رحم آثار و فواید ارزنده‌ای برای انسان دارد که در این‌جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- طول عمر: یکی از مهم‌ترین آثار صله رحم، طولانی‌شدن عمر است. امام رضا علیه السلام در این‌باره فرمود: «یَکُونُ الرَّجُلُ یَصِلُ رَحِمَهُ فَیَکُونُ قَدْ بَقِیَ مِنْ عُمْرِهِ ثَلاثُ سِنینَ فَیُصَیِّرُهَا اللَّهُ ثَلاثینَ سَنَةً وَ یَفْعَلُ اللَّهُ ما یَشاءُ»، چه بسا مردی که تنها سه سال از عمرش باقی مانده است، امّا خدا به خاطر صله رحم، باقی‌مانده عمرش را به سی سال می‌رساند و خدا آنچه را می‌خواهد، انجام می‌دهد. شخصی به نام مَیسِر از امام باقر (ع) یا امام صادق (ع) نقل کرده که آن حضرت فرمود: «ای مَیسر! گمان می‌کنم به خویشان خود نیکی می‌کنی؟» گفتم: «آری فدایت شوم! من در نوجوانی در بازار کار می‌کردم و دو درهم مزد می‌گرفتم، یک درهم آن را به عمّه‌ام و درهم دیگر را به خاله‌ام می‌دادم»، آن‌گاه امام فرمود: «به خدا سوگند تا کنون دو بار مرگت فرا رسیده، ولی به خاطر صله رحم به تأخیر افتاده است».

۲- فراوانی روزی: حضرت سجّاد (ع) فرمود: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَمُدَّ اللَّهُ فی عُمْرِهِ وَ أَنْ یَبْسُطَ لَهُ فی رِزْقِهِ فَلْیَصِلْ رَحِمَهُ»، هر کس دوست دارد، خدا عمرش را طولانی و روزی‌اش را افزایش دهد، باید صله رحم کند.

۳- حسن خلق: امام صادق (ع) فرمود: «صِلَةُ الْأَرْحامِ تُحْسِنُ الْخُلْقَ»، رسیدگی به خویشان، اخلاق را نیکو می‌کند.

۴- پاکی اعمال و دفع بلا: امام باقر (ع) فرمود: «صِلَةُ الْأَرْحامِ تُزَکِّی الْأَعْمالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوی»، رسیدگی به خویشان، اعمال را پاک می‌کند و بلا را دور می‌سازد.

می‌توان گفت که بزرگ‌ترین مرتبه صله رحم، رسیدگی جانی به خویشان است و آن در جایی است که جان یکی از بستگان انسان در خطر باشد که در این صورت وی باید تا پای جان بایستد و از خویشاوندان خود، در چارچوب اسلام و معیارهای مکتبی، دفاع کند، تا ضرر را از او دفع کند.

۵- آسانی حساب: امام صادق (ع) فرمود: «صِلَةُ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الْحِسابَ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ تَقی مَصارِعَ السُّوءِ»، رسیدگی به خویشان حساب روز قیامت را آسان کرده و از مرگ بد جلوگیری می‌کند.

۶- آبادی شهرها: امام صادق (ع) فرمود: «صِلَةُ الرَّحِمِ وَ حُسْنُ الْجَوارِ یَعْمُرانِ الدِّیارَ»، صله رحم و خوش‌رفتاری با همسایه شهر‌ها را آباد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها