دولت ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد در دیدار نخست‌وزیر این کشور و رئیس جمهور ایران، موضوع کاهش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا مطرح خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۴۲۷۲۲
بیانیه ژاپن درباره سفر روحانی به توکیو

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، دولت توکیو روز سه شنبه اعلام کرد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز جمعه برای دیدار با آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن راهی این کشور می‌شود.

سفر دو روزه رئیس جمهور ایران به ژاپن در بحبوحه تشدید تنش‌ها با واشنگتن بر سر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، موسوم به برجام، صورت می‌گیرد. دولت ژاپن که روابط دوستانه‌ای با تهران دارد، در تلاش است تا امکان مذاکره میان تهران و واشنگتن را تقویت کند.

یوشیهیدا سوگا، رئیس دفتر نخست وزیری ژاپن اعلام کرد دیدار روحانی و آبه بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک توکیو برای کمک به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و ایجاد ثبات در منطقه خواهد بود.

وزارت خارجه ژاپن هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: ژاپن تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای در همکاری با دیگر کشورها از جمله آمریکا و ایران برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه انجام داده است. آبه شینزو در این دیدار به عنوان بخشی از این تلاش‌های دیپلماتیک موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را با رئیس جمهور ایران مطرح خواهد کرد.»

ژاپن قرار است نیرو‌های نظامی خود را به منطقه‌ای خارج از تنگه هرمز اعزام کند. احتمالا شینزو آبه پیش از تصویب نهایی این برنامه در کابینه ژاپن، روحانی را در جریان آن قرار خواهد داد.

در مهرماه نیز، حسن روحانی در دیدار با نخست وزیر ژاپن که در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، ضمن اشاره به سفر آبه به تهران، بر پیگیری اجرای هر چه سریعتر توافقات این سفر تاکید کرده بود. رئیس جمهور همچنین از تلاش‌های دولت ژاپن برای حفظ و تداوم اجرای برجام تشکر و بر حفظ و توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها و به ویژه روابط اقتصادی تاکید کرده بود.

گفته می‌شود موضوع اصلی مذاکرات سران ایران و ژاپن، اوضاع حول برنامه هسته‌ای تهران خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها