یکی از بزرگترین زیستگاه‌های زیرزمینی ماهیان کور جهان توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان کشف شد.
کد خبر: ۱۲۲۷۷۳۹
کشف یکی از بزرگترین زیستگاه‌های زیرزمینی ماهیان کور جهان +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، سید حامد موسوی ثابت عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان در تحقیقی دو ساله با همکاری صابر وطن دوست عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، پروفسور ماتیاس گیگر و پروفسور یورگ فریهوف از محققان برجسته آلمانی، ضمن گزارش یک زیستگاه جدید برای ماهیان کور ایرانی، با انتشار نتایج ژنتیکی بر ماهیان مورد مطالعه، وجود یک سفره آب زیرزمینی عظیم در زیر رشته کوه های زاگرس را اثبات کردند.

این سفره آب زیرزمینی با طول شناخته شده حدود حداقل ۳۱ کیلومتر و حداکثر ۱۶۲ کیلومتر (در خط مستقیم که احتمالا چندین برابر این فاصله در حالت واقع است ) بزرگترین زیستگاه زیرزمینی شناخته شده ماهیان در جهان است؛ این زیستگاه اولین زیستگاه در جهان با سه گونه ماهی کور است و تنها یک زیستگاه غیر از آن در کشور چین با این تنوع و غنای گونه ای تاکنون شناخته شده است.

موسوی ثابت تاکید کرد تا به امروز در ایران چهار گونه ماهی کور غارزی شناسایی شده اند که منحصر به کشورمان هستند و در هیچ نقطه دیگر دنیا وجود ندارند.

تحقیقات یک دهه اخیر این محقق ماهی شناس دانشگاه گیلان در منطقه غرب کشور و در منابع آبی حوضه زاگرس منتج به کشف دو گونه از چهار گونه مذکور شده و دو گونه دیگر توسط محققان خارجی در سال های پیش از انقلاب اسلامی کشف و توصیف شده بودند.

با توجه به اهمیت بالای این نوع ماهیان، بنظر می رسد این گونه ها بایستی در اولویت حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرند و نقشه راه حفاظت تنوع گونه ای کشور بر این اساس اصلاح شود.

نتایج این تحقیق بین المللی در شماره اخیر مجله ماهی شناسی کاربردی (Journal of Applied Ichthyology) در کشور آلمان منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها