دبیر انجمن واردکنندگان با اشاره به اهمیت توجه به دو سوی معادله عرضه و تقاضا تاکید کرد: هرگونه اظهار نظر غیرکارشناسی در زمینه واردات برنج زیان مصرف‌کنندگان را به همراه دارد.
کد خبر: ۱۲۲۲۷۹۷
مصرف‌کننده بازنده اصلی تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی/ سهم بازار برنج خارجی و داخلی را از یکدیگر جدا کنیم

به گزارش جام جم آنلاین، مسیح کشاورز در این زمینه گفت: برنج داخلی و خارجی به عنوان یکی از اقلام کالاهای اساسی کشور شناخته می‌شود، به همین دلیل هرگونه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در این زمینه مستقیم در سفره مردم اثرگذار خواهد شد.

کشاورز در ادامه افزود: رعایت حقوق مصرف‌کننده و همچنین حفظ منافع تولیدکنندگان دو فاکتور مهمی است که باید در سیاست‌گذاری‌های مسئولان بخصوص درباره کالاهای اساسی مدنظر قرار گیرد نه اینکه تنها یک سوی معادله درنظر گرفته شود.

وی معتقد است، سیاست‌گذاری‌های اخیر درباره واردات برنج در واقع بی‌توجهی به بخش مصرف کنندگان بوده است چون زمینه‌ای برای سوء استفاده برخی افراد فراهم می‌شود و تولیدکنندگان برج ایرانی هم در نهایت بازنده خواهند بود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج به خبرنگار ما گفت: امروز سیاست‌های ممنوعیت واردات اگرچه به منظور حمایت از تولید داخلی صورت گرفته است اما نباید فراموش کنیم این روند عاملی برای گران شدن قیمت پایه برنج آنهم در فصل برداشت می‌شود که بسیاری از مردم قدرت خرید آن را نخواهند داشت.

به گفته کشاورز افزایش قیمت پایه برنج داخلی منجر به حذف بخشی از تقاضای فعلی از سوی خریداران می‌شود و در نهات تولیدات کشاورزان کشور بدون خریدار می‌ماند و از آنجا که امکان صادرات هم نیست منافع اقتصادی فقط به جیب دلال‌ها خواهد رفت.

وی تاکید کرد: سیاست‌گذاری‌ها دربازار بخصوص اقلام کالای اساسی باید براساس شرایط بازار بوده و مشاوره‌های بخش خصوصی هم در آن لحاظ شود، نه اینکه بخواهیم تنها به یک بخش از معادله توجه کنیم.

این مقام صنفی معقتد است حمایت از تولیدکنندگان داخلی اصول و فرمولی دارند که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم چون در برخی از سیاست‌گذاری‌ها بار حمایتی دولت به عهده مردم قرار گرفته است و نمی‌توانیم این موضوع را حمایت بنامیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج به خبرنگار ما گفت: اظهارات آقای نوبخت درباره برنج به نوعی زمینه افزایش پایه قیمتی در بازار را به همراه داشته و اثرات کوتاه مدتی در تولید خواهد داشت درحالی که اکنون جایگاه حمایتی دولت منطقی نیست، چون یک طرف معادله مصرف کنندگان هستند.

کشاورز تصریح کرد: اگر واقعا مسئولان دولتی تصمیم به حمایت از برنج‌کاران دارند می‌توانند با استفاده از شیوه‌های دیگری اینکار را انجام دهند نه اینکه با اظهارنظرها و سیاست‌گذاری‌های ممنوعیت واردات به نوعی زمینه فعالیت واسطه‌ها و دلال‌ها را مهیا کنند.

وی همچنین افزود: به عنوان مثال همین اظهار نظر اخیر آقای نوبخت شرایطی فراهم کرده که واسطه‌ها محصولی را که ارزان خریده‌اند با پایه قیمتی بالاتری به بازار عرضه کنند.

این مقام صنفی اظهار کرد: شرایط بازار اکنون بگونه‌ای است که اصولا بخشی از اقشار جامعه برنج ایرانی جزو سبد خریدشان نیست و برای تامین نیازهای خود برنج وارداتی خرید می‌کنند، پس امروز این بخش از جامعه که تقریبا بخش عمده‌ای هم هستند درگیر افزایش قیمت‌های احتمالی می‌شوند.

کشاورز تاکید کرد: واردات برنج را نباید ابزار مدیریت قیمت برنج ایرانی درنظر بگیریم به این دلیل که تجربه نشان داده کاهش قیمت برنج خارجی اگر هم در نزولی شدن قیمت برنج داخلی اثرداشته بسیار ناچیز بوده و در بسیاری از موارد هیچ تاثیری هم نداشته است. مثل قیمت برنج ایرانی از اسفند گذشته تا به امروز که علی‌رغم وفور برنج خارجی با نرخ مصوب کاهش قیمتی به خود ندیده است.

وی با اشاره به جدا بودن سهم بازار برنج داخلی و خارجی به خبرنگار ما گفت: از سال قبل تا به امروز هیچ افزایشی در قیمت برنج وارداتی نداشتیم و قیمت عرضه برنج 8000 تومان مصرف کننده برای برنج هندی و برنج پاکستانی 8900 تومان است و همین روند ادامه خواهد داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌ها و اظهار نظرهای غیراصولی نه تنها به بازار داخلی اثرگذار است، بلکه می‌تواند نرخ بازار تامین برنج را هم به همراه داشته باشد. اتفاقی که خوشبختانه امسال روی نداد و تمام خریدها براساس همان قیمت سال گذشته صورت گرفته است.

این مقام صنفی معتقد است وقتی ستاد تنظیم بازار کشور درکارگروه خود تصمیم‌گیری می‌کند که شرایط برنج ایرانی با این قیمت‌ها هیچ ارتباط مستقیمی با برنج خارجی ندارد و با توجه به تحریم و تهدید‌ها تامین کالاهای اساسی برای امسال با کمترین قیمت نیاز بازار تامین شود، هرگونه اظهار نظر غیرکارشناسی می‌تواند مشکل آفرین باشد.

وی درباره میزان واردات نیز به خبرنگار ما گفت: 860 هزار تن تا نیمه مردادماه وارد کشور شده که بخش خصوصی نسبت به سال قبل اضافه واردات نداشته و همان میزان وارد کرده است و اکنون 180 هزار تن هم بار در گمرکات ایران رسوب کرده که منتظر تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

کشاورز تاکید کرد: این میزان بار برای تامین نیاز ماه محرم و سفر و بازگشت حجاج از سوی بخش خصوصی خریداری شده است که اگر بانک مرکزی در موعد مناسب تخصیص ارز آنها را انجام ندهد احتمال کمبود و افزایش قیمت خواهیم داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره میزان قاچاق برنج نیز اظهار کرد: با درنظرگرفته تخصیص ارز 4200 تومانی برای برنج اکنون قاچاق برنج از خارج به داخل ایران هیچ منطق اقتصادی نداشته و خوشبختانه به حداقل خود رسیده اما همانطور که تاکنون مسئولان مراقبت مناسبی کرده‌اند باید قاچاق برنج از داخل به خارج از مرزها را به صفر برسانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها