لیگ نوزدهم به زودی آغاز می شود و به همین دلیل نگاهی به رکورددارترین مربیان می اندازیم.
کد خبر: ۱۲۲۰۱۹۳
مربیان رکورددار در لیگ برتر؛ از برانکو تا ژنرال

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نود، در تاریخ لیگ برتر نزدیک به ۲۰۰ مربی در تیم‌های مختلف مشغول به کار بوده‌اند برخی از این مربیان عملکرد شاخصی داشته‌اند و توانسته‌اند در صدر لیست ترین‌های این رقابت‌ها قرار گیرند در آستانه شروع نوزدهمین دوره لیگ برتر مربیانی که عملکرد برجسته داشته‌اند معرفی شده‌اند.

پرافتخارترین مربیان: ژنرال، پروفسور و فرکی

در ادوار قبلی لیگ برتر مجموعاً ۱۱ مربی موفق به قهرمانی در لیگ برتر شده‌اند که در این میان تنها ۳ مربی بیش از یک بار این افتخار را کسب کرده است. امیر قلعه‌نویی با ۵ قهرمانی پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر است. او ۳ دوره با استقلال و ۲ نوبت با سپاهان فاتح مسابقات شده است. پس از او، برانکو ایوانکوویچ قرار دارد؛ برانکو ۳ دوره متوالی با پرسپولیس قهرمان لیگ شد و رکورددار بیشترین قهرمانی پیاپی با یک تیم در تاریخ در لیگ برتر نیز هست. حسین فرکی سومین مربی پرافتخار تاریخ لیگ برتر است که ۲ دوره پیاپی با فولاد و سپاهان قهرمان شده است. فرکی پس از آنکه در لیگ سیزدهم با فولاد به قهرمانی رسید در لیگ چهاردهم در اواسط فصل سرمربی سپاهان شد و با این تیم نیز جام قهرمانی را بدست آورد.

امتیازآورترین مربیان: صدرنشینی بلامنازع قلعه‌نویی

امیر قلعه‌نویی با فاصله بسیار زیاد امتیازآورترین مربی تاریخ لیگ برتر است و بعید است تا سالها مربی‌ای بتواند به رکورد او برسد. ژنرال از ۱۸ دوره لیگ در ۱۶ دوره حضور داشته و با ۸۵۸ امتیاز، امتیازآورترین مربی تاریخ لیگ برتر است. پس از او مجید جلالی با ۵۴۰ و علی دایی با ۴۸۷ امتیاز قرار دارند. منصور ابراهیم‌زاده و پرویز مظلومی با ۳۴۷ امتیاز مشترکاً چهارم هستند. از ۵ مربی برتر تاریخ لیگ، تنها امیر قلعه‌نویی در لیگ نوزدهم تیم دارد و می‌تواند که فاصله خود را با این مربیان بیشتر کند.

بهترین میانگین امتیاز: برانکو تنها مربی بالای ۲ امتیاز

برانکو در مدت ۴ سال حضور خود در پرسپولیس رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرد. او تنها مربی است که میانگین بیش از ۲ امتیاز در هر بازی بدست آورده است و با میانگین ۲.۰۳ امتیاز در هر بازی صدرنشین تاریخ لیگ برتر است. پس از او وینفرد شفر با میانگین ۱.۹۶، ملادن فرانجیچ با میانگین ۱.۸۷ ، امیر قلعه‌نویی با میانگین ۱.۸۵ قرار دارند. راینر سوبل سرمربی پرسپولیس در لیگ چهارم میانگین ۱.۸۳ امتیاز بدست آورد و در رتبه پنجم جای گرفت.

بیشترین سابقه مربیگری: باز هم ژنرال در صدر

۳ رتبه اول جدول با سابقه‌ترین مربیان با ۳ رتبه اول امتیازآورترین مربیان یکسان است و امیر قلعه‌نویی، مجید جلالی و علی دایی با ۴۶۳، ۳۸۶ و ۳۲۸ بازی در رده اول تا سوم قرار دارند. پس از او غلامحسین پیروانی حضور دارد که سالهاست در لیگ برتر فعالیت نمی‌کند ولی با ۲۶۷ بازی چهارم است. فیروز کریمی با مربیگری در ۲۵۱ بازی پنجمین مربی با سابقه تاریخ لیگ برتر است.

رکورداران کسب امتیاز در یک تیم

امیر قلعه‌نویی در ۳ مقطع سرمربی استقلال بود و با این تیم ۴۰۲ امتیاز کسب کرد. این بیشترین امتیازی است که مربی‌ای در تیمی در تاریخ لیگ برتر کسب کرده است. غلامحسین پیروانی در رتبه دوم جای دارد که در فجرسپاسی ۲۹۴ امتیاز صاحب شد. پروفسور در مدت حضور خود در پرسپولیس ۲۵۶ امتیاز بدست آورد و در صورت ماندن در پرسپولیس می‌توانست رتبه‌های بهتری کسب نماید. منصور ابراهیم‌زاده در ذوب‌آهن ۲۳۵ امتیاز و زلاتکو کرانچار در سپاهان ۲۰۹ امتیاز به نام خود ثبت کرده اند.

رکورددارن مربیگری در بیشترین تعداد تیم: فیروز کریمی مارکوپولوی لیگ

فیروز کریمی با مربیگری در ۱۳ تیم، رکورددار مربیگری در تیمهای مختلف است. پس از او محمود یاوری مربی کهنه‌کار فوتبال ایران قرار دارد که در ۱۱ تیم حضور داشته است. فرهاد کاظمی و مجید جلالی مربی ۹ تیم در لیگ برتر بوده‌اند و اکبر میثاقیان با حضور در ۸ تیم دیگر مربی است که بیشترین تعداد تیم را تجربه کرده است.

وفادارترین مربیان در یک تیم: پیوند همیشگی شاغلام و فجر

غلامحسین پیروانی در فجرسپاسی مستمرترین حضوری که مربی‌ای در تیمی داشته است را تجربه کرده است. پیروانی از اولین تا هشتمین دوره لیگ سرمربی فجرسپاسی بود و پس از آن در لیگ سیزدهم برای ۸ بازی سرمربی فجر بود و در مجموع با ۹ فصل مربیگری در فجر رکورددار است. امیر قلعه‌نویی و محمد احمدزاده هم ۷ فصل در استقلال و ملوان سرمربی بودند. رسول کربکندی در ذوب‌آهن و زلاتکو کرانچار در سپاهان ۶ دوره سرمربی بودند.

رکوردداربازگشت به یک تیم: ملوان خانه احمدزاده

ارتباط برخی از مربیان با بعضی از تیم‌ها به گونه‌ای است که بارها در مواقع مقتضی به کمک تیم خود آمده‌اند. محمد احمدزاده نمونه بارز این مربیان است که در ۴ مقطع سرمربی این تیم بود و ۳ بار به این تیم بازگشت. امیر قلعه نویی پس از آنکه از لیگ سوم تا پنجم سرمربی استقلال بود ۲ بار در لیگ‌های هشتم و دوازدهم به این تیم بازگشت. تونی اولیویرا هم در ۳ مقطع سرمربی تراکتورسازی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها